مقام های آوازی آلبوم موسیقی «یاغی» برگرفته از آوازهای مرسوم خاندان ایلخانی قشقایی است

این خواننده با بیان اینکه «یاغی» به طور کامل به موسیقی قشقایی می پردازد، گفت: مقام های آوازی این اثر برگرفته از آوازهای مرسوم خاندان ایلخانی قشقایی است که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آلبوم موسیقی قشقایی«یاغی»به خوانندگی «ابراهیم کهندل پور» خواننده صاحب نام موسیقی قشقایی و همکاری گروه موسیقی «مینیاتور» با تنظیم «فردین رستمی» به زودی منتشر می شود، این هنرمند متولد 1346  در ایل قشقایی است و علاوه بر خوانندگی نوازنده سه تار قشقایی است، «ابراهیم کهندل پور» تا کنون  آلبوم های «لیله» و «سلام»  را منتشر کرده و کنسرت های متعددی را  در داخل و خارج از ایران برپا کرده است، ضبط و تنظیم آلبوم موسیقی قشقایی«یاغی» و همکاری با کوراتت مینیاتور بهانه ای شد تا با این هنرمند درباره تازه ترین اثر موسیقیایی اش به گفتگو بنشینیم که  در زیر می آید:

چه شد که در تازه ترین اثرتان «یاغی» با کوارتت مینیاتور همکاری کردید؟

تنظیم این آلبوم برای سازهای زهی و سازهای سنتی بود و با توجه به سوابق اجراهای کوارتت مینیاتور و اجراهای بی نظیر آنها تصمیم بر این شد که با کوارتت مینیاتور در تهیه این آلبوم همکاری کنیم.

 

آلبوم موسیقی «یاغی» بر اساس کدام مقام های قشقایی بازآفرینی یا ساخته شده است؟

مقام های آوازی این پروژه برگرفته از آوازهای مرسوم خاندان ایلخانی قشقایی می باشد که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است. خاندان ایلخانی دارای سبک خاص و منحصر به فردی در نوازندگی «چگور» و همچنین آواز بوده اند و آوازهای این آلبوم نیز روایت هایی است که توسط نوادگان حسینقلی خان قشقایی ملقب به «صمصام» نقل شده است. ابوالحسن خان و محمدحسن خان از راویان اصلی آوازها هستند که توسط خواننده اجرا شده است. بخش زیادی از موسیقی سازی این آلبوم نیز به روایت کرنانواز معروف «خداداد مرادی» است به خصوص قطعه سحر آوازی که مختص آن مرحوم می باشد.

 

 اسم آلبوم موسیقی«یاغی» برگرفته از چه قطعه موسیقیایی است؟

این آلبوم از نظر تنظیم و سازبندی به شکلی ساختارشکنانه در تنظیم های متداول موسیقی قشقایی است لذا نام «یاغی» بر آن نهاده شده است.

 

با توجه به همکاری کوارتت مینیاتور در این اثر آیا می شود روی آن عنوان تلفیقی گذاشت؟

آلبوم موسیقی «یاغی» به طور کامل به موسیقی قشقایی می پردازد و آهنگسازی این اثر کاملا بر اساس موسیقی قشقایی است. شاید حس و حال این اثر با کارهای قبلی متفاوت باشد اما نمی توان این اثر را تلفیقی عنوان کرد.

 

از تجربه همکاری با کوارتت مینیاتور بیشتر بگویید؟

همه اعضای کوارتت مینیاتور نوازندگانی توانمند و کاملا حرفه ای هستند که سابقه اجرا و ضبط های فراوانی با بزرگان موسیقی ایران را داشته اند، این گروه در این اثر نیز نهایت همکاری را با ما داشتند و  در کنار آن درک کاملی از نحوه اجرای موسیقی قشقایی و این گونه موسیقی داشتند.

 

دباره دیگر قطعات آلبوم موسیقی «یاغی» بیشتر توضیح بدهید؟

این آلبوم شامل هشت تراک است، از سه تصنیف، چهار آواز و قطعات بی کلام تشکیل شده است. شروع تنظیم این قطعات از پاییز سال 98 و ضبط آن از اسفند 98 آغاز شده و تا شهریور 92 ادامه داشته است.

کد خبر 971394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha