ترمینال جدید فرودگاه آبادان تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود

شمخانی از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی احداث ترمینال جدید فرودگاه آبادان خبر داد و گفت: با توجه به انجام تعهدات سازمان منطقه آزاد اروند و تکمیل عملیات ساختمانی، با پیشرفت فیزیکی، این ترمینال در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «موعود شمخانی» ظهر امروز (دوشنبه 24 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان برگزار شد، یکی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند را توسعه فرودگاه بین‌المللی آبادان در منطقه خواند و اظهار کرد: خوشبختانه اکنون به این هدف رسیدیم .

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند افزود:  از سال92 فرودگاه بین‌المللی آبادان به عنوان اصلی‌ترین موضوعات منطقه مورد توجه قرار گرفت و نیازمندی‌های این فرودگاه بررسی و مقرر شد که به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاه‌های کشور سالن‌های مسافری آن نوسازی شود.

 

وی با بیان اینکه مُد هوایی برای این سازمان بسیار مهم است اضافه کرد: اکنون پروژه احداث سالن‌های فرودگاه آبادان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود چراکه تاثیرات زیادی در رونق اقتصادی آبادان و خرمشهر دارد.

 

شمخانی از پیش‌بینی منطقه دیری فارم به عنوان شهر فرودگاهی خبر داد و تصریح کرد: این منطقه بر اساس توسعه فرودگاه طراحی شده و منطقه‌ای به عنوان پشتیبانی از فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان به شمار می‌رود.

 

وی پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ساخت فرودگاه بین‌المللی آبادان را فراتر از فرودگاه منطقه‌ای دانست و عنوان کرد: فرودگاه آّبادان در زمان‌های گذشته پیشرفته و از معدود فرودگاه‌هایی به شمار می‌رفت که از 2 باند و ترمینال باری برخوردار بود و اکنون نیز جزء فرودگاه‌های پیشرفته کشور است.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از تخصیص اعتباری بالغ 30 میلیارد ریال برای خرید دستگاه ILS فرودگاه آبادان خبر داد و ابراز کرد: در سال 92 هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در بدو ورود نخستین چک خود را برای تجهیز فرودگاه آبادان و خرید دستگاه ILS در راستای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گردوخاک و دیگر شرایط نامساعد صادر کرد چراکه عدم وجود این دستگاه یکی از نقص‌های اساسی این فرودگاه به شمار می‌رفت.

 

وی به ساخت و احداث ترمینال جدید مسافری با مشارکت 50 درصدی شرکت فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و اذعان داشت: پیش‌بینی شد در صورت برقراری پرواز خارجی ممکن است ظرفیت ترمینال فعلی کم باشد، لذا مقرر شد ترمینال جدیدی به صورت مشارکت 50 درصدی با شرکت فرودگاه‌ها احداث شود.

 

شمخانی از پیشرفت فیزیکی 92 درصدی احداث ترمینال جدید فرودگاه آبادان خبر داد و بیان کرد: با توجه به انجام تعهدات سازمان منطقه آزاد اروند و تکمیل عملیات ساختمانی، با پیشرفت فیزیکی، این ترمینال در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا به ظرفیت فرودگاه آبادان اضافه شود.

 

وی با بیان اینکه اساس کار سازمان منطقه آزاد اروند ساخت ترمینال جدید، ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه ترمینال فعلی فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان بود تاکید کرد: یک‌هزار میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاه‌های کشور در فرودگاه بین‌المللی آبادان هزینه شده تا پروازهای داخلی و خارجی پس از تکمیل ترمینال جدید، تفکیک شوند.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بر ضرورت وجود ترمینال باری در فرودگاه آبادان تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان ترمینال باری با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاه‌های کشور در این فرودگاه احداث شد و با اتمام پروژه ترمینال جدید فرودگاه آبادان 700 هزار مسافر در سال به ظرفیت فعال آن افزوده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مساحت ترمینال جدید فرودگاه آبادان هفت هزار و 200 مترمربع است خاطر نشان کرد: این ترمینال شامل یک فضای مرکزی و 2 گوشواره شرقی و غربی است که هسته مرکزی در راستای سالن اصلی و گوشواره‌ها به ترتیب برای فضاهای اداری و خدماتی (کافی‌شاپ و رستوران) در نظر گرفته شده است.

 

شمخانی ایجاد زیرساخت‌ها در بخش‌های تجهیزات کمک ناوبری، محوطه‌سازی، ساخت، بازسازی و بهسازی ترمینال‌ها و تجهیز امکانات در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان را یکی از دستاوردهای مهم این سازمان در 6 سال گذشته برشمرد و اضافه کرد: تجهیز فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان یکی ازحوزه‌ها و اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند به شمار می‌رفت که در 6 سال گذشته، این سازمان با ایجاد زیرساخت‌های اساسی اقدامات شایسته‌ای را انجام داد.

 

وی افزود: خوشبختانه منطقه آزاد اروند دارای راه‌های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی است که برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصای مزیت بزرگی محسوب می‌شود که این مزیت در سایر مناطق آزاد کشور و حتی دنیا کم‌نظیر است.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به نقش صنعت هوایی در حمل و نقل و رونق اقتصادی گفت: توسعه صنعت هوایی و زیرساخت‌های فرودگاهی جز اولویت های سازمان منطقه آزاد اروند به شمار می‌رود که در این راستا اقدامات شایسته‌ای صورت گرفت.

 

وی به اقدامات توسعه ‌ای سازمان منطقه آزاد اروند ظرف شش سال اخیر در خصوص فرودگاه آبادان اشاره کرد و بیان داشت: برای توسعه اقتصادی منطقه، مهمترین فعالیتی که باید انجام می شد توسعه لجستیکی فرودگاهی و مسیر هوایی بود. لذا توسعه زیر ساخت های حمل و نقل هوایی برای منطقه آزاد اروند بسیار حائز اهمیت است چراکه تاثیرات زیادی در بحث رونق اقتصادی و میزان سرمایه گذاری دارد.

 

شمخانی با بیان اینكه در 6 سال اخیر اقدمات و حركت‌های بزرگی برای توسعه فرودگاه آبادان انجام شده است تاکید کرد: در گذشته، فرودگاه آبادان نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور توسعه‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر بود لیکن نیاز به بهسازی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های جدید داشت.

 

وی از ساماندهی 18 الی 20 هکتار فضای سبز فرودگاه آبادان خبر داد و ابراز کرد: سال‌ها برای این ساماندهی بین فرودگاه و شهرداری آبادان اختلاف بود، اکنون بعد از ساماندهی این فضای سبز، ورودی شهر از مسیر هوایی برای مسافران جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینكه صنعت هوایی نقش مستقیمی در توسعه اقتصادی و زیست محیطی دارد تصریح کرد: فرودگاه آبادان به لحاظ زیرساختی با مشکلات زیادی مواجه بود، متاسفانه مسوئلان و سرمایه‌گذاران برای ورود به شهر از مسیر نامناسبی در این فرودگاه عبور می‌کردند و الزام ما ایجاد مسیری در خور شان منطقه آزاد اروند بود که در این راستا پاویون‌های vip و cip در فرودگاه احداث شد.

 

وی ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها در راستای توسعه فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی همگام و همراه سازمان منطقه آزاد اروند بود، اگر سایر دستگاه‌ها به‌خصوص دستگاه‌های اجرایی در کنار سازمان منطقه آزاد اروند نباشند نمی‌توان کار قوی در این منطقه انجام داد، این سازمان بعد از 6 سال، تمامی برنامه‌های خود در راستای توسعه فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی را اجرایی کرده و بعد از افتتاح ترمینال جدید، وارد فاز نگهداری و بهره‌برادری خواهیم شد.

 

شمخانی اظهار داشت: 6 سال پیش ترمینال قدیمی مسافربری فرودگاه آبادان حتی سرویس بهداشتی مناسبی نداشت، سیستم سرمایشی و گرمایشی در این ترمینال نیز با مشکل اساسی مواجه بود ولی با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌های کشور، این مشکلات رفع و ترمینال قدیمی به‌صورت کلی بهسازی شد.

 

وی با بیان اینکه ترمینال فرودگاه آبادان در گذشته از هیچ لحاظ شرایط خوبی نداشت عنوان کرد: اکثر زیرساخت‌های آن در حد ترمینال درجه سه هم نبود، ولی با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌های کشور، این ترمینال بهسازی و توسعه یافت و به شرایط قابل توجه ای رسید.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره با ساماندهی دیوار جانبی فرودگاه آبادان نیز یاد آور شد: دیوارهای اطراف فرودگاه آبادان رو به نابودی بود که با اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال این دیوار اصلاح و ساماندهی شد.

 

کد خبر 971660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha