نقش زنان در تولید سرمایه انسانی دفاع مقدس را نباید نادیده گرفت

صفاری معتقد است در جریان دفاع مقدس، زنان نه تنها به صورت جدی در نقش های متعدد صحنه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند بلکه از وجه دیگر مشوق اصلی همسران و فرزندان و عزیزانشان بودند که به عنوان رزمنده در مقابل دشمن ایستادند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : پیش از این در بخش نخست گفتگو با دکتر «سمیه صفاری»، رئیس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه های اداره متبوع ایشان در چهلمین سالگرد دفاع مقدس پرداختیم. صفاری در این گفتگو از ویژه برنامه هایی سخن گفت که در نمایشگاه هفته دفاع مقدس امسال اجرایی می شود. آن چه در پی می آید بخش دوم گفتگو با این مدیر فرهنگی است که بر نقش و تاثیر حضور زنان در سال های پس از انقلاب اسلامی متمرکز است:

 

 

در سال های پس از انقلاب حضور زنان در عرصه های اجتماعی را چگونه می بینید؟

بدون شک حضور زنان در تمامی عرصه ها و فراز و نشیب های انقلاب اسلامی، دوران ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن بسیار کارآمد و موثر بوده است و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست. درست است که زنان نیمی از جمعیت فعال و تحصیل کرده کشور هستند اما نقش موثر آنان در مواردی، سنگین تر و موثرتر از مردان بوده است. زیرا زنان علاوه بر حضور پررنگ در تمامی عرصه های فعالیت های اجتماعی، بنا بر رسالت خطیر مادری، همسری و جایگاه ویژه ای که در تربیت نسل ها و سرمایه های انسانی دارند به مثابه ی ضربان حیات و تعالی جامعه گام برداشته اند.

 

 

این نقش مشخصا در سال های دفاع مقدس چگونه نمود پیدا کرد؟

در جریان دفاع مقدس نیز زنان نه تنها به صورت جدی در نقش های متعدد در صحنه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند بلکه از وجه دیگر مشوق اصلی همسران و فرزندان و عزیزانشان بودند که به عنوان رزمنده در مقابل دشمن تا دندان مسلح، با ایمان و عزمی استوار دفاع نمودند. بنابراین نقش موثر زنان در جریان دفاع مقدس حالتی دو سویه داشت، از طرفی حضور چشمگیر و موثر ایشان در قالب نیروی  رزمنده، امدادگر و پرستار، عکاس و خبرنگار به همراه یاری ها و حمایت های پشت جبهه مهم است و از طرف دیگر با تربیت فرزندان صالح برای ادامه راه و مسیر نهضت اسلامی تلاش کردند. زیباترین سخن در وصف نقش موثر زنان را امام خمینی رحمه الله در صحیفه نور می فرمایند: «ما نهضت خودمان را مدیون زن ها می دانیم». 

 

 

حضور پررنگ زنان در دفاع مقدس تا چه اندازه مورد بررسی قرار گرفته و برای جامعه بازگو شده است؟

در خصوص تبیین جلوه های ایثار زنان در دفاع مقدس به صورت ویژه سازمان حفظ و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس به مدیریت سرکار خانم دکتر مجتهدزاده، گام های ارزنده ای را طی کرده و پژوهش و تحقیقات بسیار گسترده ای را در خصوص نقش زنان و اقدامات ایشان در جریان دفاع مقدس به انجام رسانده که امید است با تعامل سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و  دستگاه های فرهنگی کشور این محتواهای مکتوب جهت خوراک فکری و ارائه ایده در تولید محصولات فرهنگی، هنری و سینمایی مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

 

نهادهای فرهنگی کشور در زمینه تبیین جلوه های مشارکت زنان در سال های دفاع مقدس چه وظیفه ای دارند؟

در خصوص تبیین جلوه های ایثار بانوان در دفاع مقدس به زعم اینجانب هر یک از دستگاه های اجرایی بنا به شرح وظایف و رسالت اجرایی خود در این خصوص اهتمام داشته اند و امید است به برکت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با تعامل و اهتمام تمام نهادها در شرایط پاندمی بیماری کرونا شاهد کمال، بلوغ و پختگی هر چه بیشتر فرهنگ ایثار و ایثارگری در میان آحاد جامعه باشیم.

 

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بازوی فرهنگی دولت چه اقدامانی را صورت داده است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر شرح وظایف و رسالت خود در حوزه های فرهنگ، هنر، دین،  رسانه و مطبوعات چه در بخش ستادی و ادارت کل استانی و چه در بخش سازمان ها و بخش های تابعه همواره با دید تخصصی در بحث تبیین، تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و ایثارگری گام برداشته  و این وظیفه را از همان دوران دفاع مقدس تا اکنون ادامه داده است.

 

 

چه فعالیت های ملموسی را می توان در این حوزه ذکر کرد؟

به عنوان مثال سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در جریان دفاع مقدس با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل و ثبت و ضبط صحنه ها و رویدادها در قالب گزارش، مستند، عکس و فیلم برداری توانست جلوه های ایثار ملت شریف ایران را در قالب میراث فرهنگی برای نسل های آتی به یادگار گذارد. با توجه به ظرفیت بالای خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) در آرشیو تصاویر دفاع مقدس، این حوزه نیز در کنار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با امور زنان و خانواده حوزه وزارتی در برپایی غرفه «جلوه های ایثار زنان در دفاع مقدس » وزارت متبوع در نمایشگاه دفاع مقدس همکاری دارد،  که جای دارد از زحمات جناب آقای کیان مدیر کل محصولات خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیز تشکر کرد.

 

همچنین دیگر بخش ها از جمله معاونت فرهنگی در حوزه پاسداشت ادبیات پایداری دفاع مقدس، معاونت هنری در حوزه تبلیغ و ترویج جلوه های ایثارگری به واسطه استفاده از  انواع ابزارهای بیان هنری، سازمان سینمایی به واسطه تولیدات فیلم داستانی، کوتاه، انیمیشن و مستند در خصوص دفاع مقدس، نهاد کتابخانه های عمومی کشور به واسطه تولیدات و نشست های تخصصی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار، بنیاد ملی بازی های رایانه ای به واسطه تولیدات بازی با مضمون دفاع مقدس، ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد به واسطه تکریم خانواده های ایثارگران به همراه انبوهی از فعالیت های متعدد در نمایشگاه ها، جشنواره ها، تنها بخش کوچکی از برنامه های اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تبیین، تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثارگری به عنوان میراث فرهنگی ملت شریف ایران اسلامی در سطح ملی و بین المللی است.

کد خبر 971916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha