۲۷۵ سامانه عرفی در گلستان دارای طرح مرتعداری است/ مصادیق ابطال پروانه مرتعداری

فرهنگ دوست گفت: حدود ۲۷۵ سامانه عرفی در استان گلستان وجود دارد که در اختیار مرتعداران قرار گرفته است.

«تاج قلی فرهنگ دوست» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در استان گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۴۱ درصد وسعت استان گلستان را تشکیل می دهد.

 

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: حدود ۲۷۵ سامانه عرفی در استان گلستان وجود دارد که در اختیار مرتعداران گلستانی قرار گرفته است.

 

وی خطاب به مرتعدارانی که موفق به اخذ مجوز مرتعداری شدند، گفت: این افراد تا پایان سال ۱۴۰۰ فرصت دارند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های تابعه نسبت به تهیه طرح های مرتعداری درخواست خود را ارائه کنند تا در اولین فرصت طرح های مرتعداری به آنها واگذار شود.

 

فرهنگ دوست از بهره مندی ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار از مراتع گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس شیوه نامه ابلاغی از سازمان، چنانچه دامداران به تهیه و واگذاری طرح مرتعداری مبادرت نکنند پروانه چرای دام آنها باطل می شود و این مسئله مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

 

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ابراز داشت: در مدیریت مراتع دو رویکرد مهم اعم از مشارکت دامداران و مرتعداران در اجرای عملیات اصلاحی مرتع و اقتصادی کردن طرح های مرتعداری با اجرای طرح های مرتعداری چندمنظوره در دستور کار ما قرار دارد.

 

وی متذکر شد: دامداران و مرتعداران نسبت به این مهم توجه دارند که در بحث مرتع تنها بهره برداری از علوفه مطرح نیست و استفاده از سایر پتانسیل های مرتع برای اقتصادی کردن مراتع و تحقق منویات مقام معظم رهبری در مسئله اقتصاد مقاومتی مدنظر ما قرار دارد.

 

فرهنگ دوست بیان کرد: با توجه به ظرفیت سازی که با همکاری سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان انجام شد تعدادی از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان کارشناس آموزش های لازم را دیده اند و این توانمندی را دارند تا برای دامداران و مرتعداران طرح های مرتعداری آماده کنند تا به این ترتیب اقدام مفیدی در راستای مدیریت مرتع انجام شود.

 

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: اگر دامداران و مرتعداران اقداماتی در بحث بهره برداری از مرتع انجام دهند این اقدام آنها موجب ابطال پروانه مرتعداری می شود و در صورت ابطال، برگشت دوباره پروانه بسیار سخت خواهد بود و در مواقع نیز غیرقابل بازگشت است.

 

وی گفت: اگر پروانه های مرتعداری که در اختیار دامداران و مرتعداران قرار گرفته جعل یا مخدوش شود پروانه آنها باطل خواهد شد.

 

فرهنگ دوست افزود: اگر مرتعداران و دامداران، مرتع در اختیار خود را به دیگران اجاره دهند پروانه مرتعداری آنها ابطال خواهد شد، همچنین ترک‌ مراتع بیش از دو سال متوالی از موارد ابطال پروانه مرتعداری است.

 

کد خبر 972778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha