بیمارستان زیرزمینی «یا زهرا» دزفول ظرفیتی ویژه جهت بیان رشادت‌های دفاع مقدس    

بیمارستان زیرزمینی «یازهرا (س)» دزفول یکی از امکانات ساخته شده در دوران دفاع مقدس است که امروز تبدیل به موزه شده اما برای شناساندن رشادت‌های آن دوران نیازمند توجه بیشتر است.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: یکی از آثار ملی دفاع مقدس که به عنوان چهل و پنجمین اثر دفاع مقدس با شماره ثبت ۱۵۵ در ردیف آثار ملی دفاع مقدس ثبت شده، بیمارستان زیر زمینی «یا زهرا (س)» دزفول است.

 

این بیمارستان در مناطق جنوبی دزفول در زیرزمین بیمارستان قدیمی «یا زهرا (س)» دزفول قرار دارد و هم‌اینک بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابه در آن زمین در حال احداث است.

 

این بیمارستان که در دوران دفاع مقدس به عنوان محلی برای پشتیبانی از جبهه‌ها و همچنین کمک به مجروحان بمباران و موشکباران  نقش بسزایی برای کادرهای درمانی داشته، می‌تواند تبدیل به یک موزه دفاع مقدس جهت شناخت بهتر آن دوران باشد.

 

هر چند در این مکان هم‌اکنون چندین ماکت وجود دارد اما می‌تواند ظرفیت بهتری برای معرفی دفاع مقدس باشد و آن را به شکل‌های بهتری که حال و هوای همان دوران را داشته باشد، تجهیز کرد.

 

بیمارستان یا زهرا به عنوان پدافند غیرعامل قابل استفاده است

«مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول» در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول می‌گوید:  بيمارستان زيرزميني يا زهرا (س) دزفول به منظور تامين سلامت كادر درماني و بيماران و مجروحان حملات هوايي و موشكي دزفول و همچنين مجروحان خطوط مقدم جبهه شمالي خوزستان در سال ۶۵ توسط قرارگاه مهندسي خاتم الانبياء (ص) قطعات پيش‌ساخته بتني و مقاوم در برابر حملات موشكي و هوايي توسط قرارگاه مهندسي خاتم الانبياء (ص) ساخته شده است.

 

«فریدون جعفریان» تصريح می‌کند‌: اين بيمارستان در مساحتي حدود پنج هزار مترمربع و در عمق ۱۰ متري زمين در ضلع جنوبی بیمارستان یازهرا (س) دارای بخش‌هاي جراحي، اتاق عمل، راديولوژي، ارتوپدی، آزمايشگاه، داروخانه و زنان و زايمان و اسكان همراهان بيمار و مجروحان است‌.

 

وی می‌افزاید: این بیمارستان ۲ سال به عنوان نمايشگاه دائمی طلايه‌داران عرصه سلامت و جلوه‌هاي مقاومت و ايثار فعالیت داشته و شهروندان و دانش‌آموزان از آن بازدید می‌کردند اما هم‌اکنون به دلیل عملیات احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابه یازهرا و قرار داشتن محیط کارگاهی در اطراف آن بازدید از آن صورت نمی‌گیرد.

 

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان یاد آور می‌شود: این بیمارستان زیرزمینی به عنوان پدافند غیرعامل همچنان قابل استفاده بوده و دارای استانداردهای ساختمانی است.

 

بیمارستان یا زهرا نقش بسزایی در کمک و پشتیبانی به مجروحان دوران دفاع مقدس داشته است

مدیر هیات رزمندگان شهرستان دزفول نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می‌کند: بیمارستان زیرزمینی یازهرا و قطعه دست و پای شهرستان دزفول در هیچ جای دنیا نظیر ندارند ولی هنوز اقدام لازم برای معرفی و استفاده بهینه از این اماکن به عنوان نمادهای دفاع مقدس شهرستان دزفول صورت نگرفته است.

 

«سید عزیزالله پژوهیده» اضافه می‌کند: قرارگاه جهادی سفیران ایثار آمادگی دارد بیمارستان زیرزمینی یازهرا (س) دزفول را برای بازدید عموم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام هفته دفاع مقدس مهیا کند.

 

وی پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک سرمایه معنوی را ضروری می‌خواند و ابراز می‌کند: همانگونه در وضعیت کنونی کرونا کادر درمانی با ایثار و فداکاری در حال خدمت به مردم است، در دوران دفاع مقدس این بیمارستان نقش بسزایی در کمک و پشتیبانی به جبهه‌ها داشته و با وجود بمباران و موشک باران دزفول این خدمت‌رسانی هیچگاه قطع نشده و بیمارستان زیرزمینی یازهرای دزفول نیز یادگار همان رشادت‌هاست.

 

امیدواریم مسئولان نگاه بهتری به این بیمارستان داشته و در تبدیل آن به موزه‌ای برای شناسایی ایثار و فداکاری دوران دفاع مقدس داشته باشند.

 

کد خبر 972816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha