همت همگانی برای محرومیت زدایی و توسعه مناطق روستایی

سال های اخیر نهادها و دستگاه های اداری استان اصفهان همسو با سیاست های کلی کشور، همت همگانی برای محرومیت زدایی و توسعه روستایی بکار گرفته اند که رونق زندگی در این مناطق و مهاجرت معکوس دستاوردهای آن بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تمرکز ظرفیت ها و امکانات در مراکز کشور و کلانشهر آسیب جدی برای کشور خواهد بود چرا که توسعه متوازن و همه جانبه را متوقف و موجب تغییر در سیستم جمعیتی کشور می شود.

 

تبدیل روستاها به شهر و بی توجهی به محرومیت زدایی و تامین زیرساخت ها در آن مناطق بر اساس سلایق فردی و سیاسی برخی دولت ها موجب افزایش آسیب های اجتماعی، ایجاد مشکل برای خانواده ها و تخریب هویت روستایی شده است که از این جهت مسئولان بازنگری در این سیاست ها را بکار گرفتند و موضوع احیا زندگی روستایی با همت همگانی برای محرومیت زدایی و توسعه بخش های روستایی تلاش کردند.

 

استان اصفهان با بیش از یک هزار و 700 روستا و آبادی و جمعیتی نزدیک به 700 هزار نفر، از جمله استان های با بیشترین تعداد روستا است که روستاهای اصفهان دارای قابلیت های خاصی مثل گردشگری هستند.

 

توجه به نیازهای مردم این مناطق و کمک به محرومیت زدایی و یا ارتقا زیرساخت ها به توسعه استان اصفهان نیز کمک خواهد کرد.

 

بازسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه خدمات فرهنگی، توسعه زیرساخت ها، توجه به بهداشت و آموزش و همچنین تدوین برنامه جامع برای این مناطق از جمله خدمات صورت گرفته در سال های اخیر است.

 

*افزایش بودجه دهیاری های استان اصفهان

 

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان گفت: در هفت سال گذشته بودجه دهیاری های استان اصفهان 40 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

 

«علی رحمانی» با بیان اینکه افزایش بودجه دهیاری ها ناشی از اصلاح قوانین و توجه ویژه به بخش روستایی بوده است، افزود: این اعتبار از سوی وزارت کشور به دهیاری های استان اختصاص یافته و بسیاری از وزارتخانه ها و نهادهای اداری به صورت جداگانه پروژه اجرا کرده اند که از این سرفصل تامین نشده است.

 

وی ادامه داد: اختصاص 900 میلیارد ریال به بخش اشتغال و ایجاد شغل در روستاها از محل صندوق توسعه ملی فرصتی برای رونق فعالیت های اقتصادی مبتنی بر رویکرد و هویت روستاها بوده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان ادامه داد: برای توسعه روستایی استان اصفهان نگاه همه جانبه ای ایجاد شده و در کنار فعالیت های عمرانی تامین نیازهای فرهنگی و ورزشی، آموزشی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی یادآورشد: وجود هوای سالم و پاک در مناطق روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید این ظرفیت و امکان منحصر به فرد حفظ شود که با مشاغل آلاینده به این بخش خسارت وارد نشود.

 

*احداث 47 هزار مسکن در مناطق روستایی و محروم استان اصفهان

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در سال های اخیر برای رونق زندگی روستایی با ارائه تسهیلات بانکی و خدمات بلاعوض 47 هزار واحد مسکن در این مناطق احداث شده که برخی تکمیل و برخی نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

«غلامحسین خانی» افزود: افزایش سقف تسهیلات بانکی برای بازسازی خانه های قدیمی و فرسوده روستایی موجب افزایش مشارکت برای بهسازی این دسته از منازل شده است.

 

وی ادامه داد: فرسودگی خانه های روستایی و مناطق محروم موجب بروز مشکلات زیادی در مواقع بحرانی می شود که این بازسازی و مقاوم سازی از خسارت در مواقع خاص جلوگیری می کند.

 

خانی با اشاره به اینکه طرح هادی روستاهای بالای 20 خانوار تهیه و به مرحله اجرا رسیده یادآورشد: این موضوع به تدوین نقشه راه مشخص برای توسعه روستایی کمک کرده است.

 

*دسترسی کودکان و نوجوانان استان اصفهان به خدمات فرهنگی

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: با توسعه خدمات این نهاد فرهنگی، همه کودکان و نوجوانان استان اصفهان به خدمات فرهنگی دسترسی پیدا می کنند.

 

سید «محمد قلمکاریان» با اشاره به طرح مراکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در استان اصفهان تنها سه مرکز سیار با خودرو فعالیت داشت که این مراکز به 10 باب افزایش خواهد یافت که این افزایش آماری موجب افزایش دسترسی به خدمات فرهنگی خواهد شد.

 

وی افزایش منابع کتابخوانی، کیفیت بخشی و تخصصی کردن فعالیت ها را از جمله اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محرومیت زدایی و توسعه خدمات فرهنگی بیان کرد و گفت: برای افزایش فعالیت های کانون و دسترسی به مناطق روستایی و محروم به همکاری مسئولان محلی نیاز داریم.

 

*خدمات سازمان های مردم نهاد  جوانان در مناطق محروم

 

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: خدمات سازمان های مردم نهاد  جوانان در مناطق محروم و روستایی اجرا می شود.

 

«عباس مرادیان» با بیان اینکه توسعه خدمات فرهنگی، ورزشی و جوانان در کلیه مناطق استان اصفهان مورد توجه است، اظهارداشت: احداث و تجهیز خانه های ورزش روستایی، حرکت تیم و کاروان های فرهنگی به مناطق محروم و ارائه خدمات ویژه در این مناطق در راستای محرومیت زدایی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: ارتقا سواد رسانه ای، ایجاد کارآفرینی، ارائه خدمات اوقات فراغت، ایجاد برنامه های شور انگیز و عام المنفعه از جمله فعالیت هایی است که توسط سازمان های مردم نهاد جوانان استان اصفهان در مناطق محروم و روستایی این استان انجام شده است.

 

مرادیان یادآورشد: در گذشته از طرح های محرومیت زدایی و اجرا  در مناطق روستایی و خاص استان حمایت ویژه مالی شده است.

 

*فعالیت بیش از 500 باب کانون فرهنگی هنری در مساجد روستاها

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: از میان هزار و 800 کانون فرهنگی و هنری استان اصفهان، بیش از 500 باب آن ها در مناطق روستایی و محروم فعالیت می کنند که تنها مراکز فرهنگی روستایی محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: کانون های فرهنگی وهنری مساجد در مناطق روستایی به عنوان مراکز فرهنگی روستا با حمایت دولت و مردم فعالیت می کنند که در طرح حمایت از کانون های مساجد،  این نهادهای روستایی با اعتبار خاصی حمایت شد.

 

وی بیان کرد: سرانه فعالیت و شاخص ارزیابی کانون های روستایی بیش از کانون های روستایی است تا اینکه با این حمایت بیشتر فرصت کار و فعالیت آن ها نیز افزایش یابد.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: دهیاری ها و مردم روستاها از فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد حمایت می کنند و این حمایت در راستای توسعه همه جانبه روستا است.

 

وی با بیان اینکه کانون های روستایی نیازهای فرهنگی روستا را تامین می کنند، خاطرنشان کرد: فعال سازی کانون ها تعطیل از اهمیت خاصی برخوردار است که جوانان روستایی با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها برای این امر مهم اقدام کنند.

 

کد خبر 973021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha