افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت کنجد در قیروکارزین

همتی گفت: در سال زراعی جاری، سطح زیرکشت کنجد در قیروکارزین به ۹۳۰ هکتار رسیده که در مقایسه با سال قبل افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مهدی همتی»، امروز (شنبه 29 شهریور) از افزایش سطح زیر کشت کنجد در قیروکارزین خبر داد و به خبرنگاران گفت: بزرگ ترین مزرعه کنجد جنوب کشور در بخش «افرز» قیروکارزین با مساحت 55 هکتار به مرحله گل دادن رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین افزود: در سال زراعی جاری، سطح زیرکشت کنجد در قیروکارزین به 930 هکتار رسیده که در مقایسه با سال قبل افزایش 15 درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: رها سازی آب سد «سلمان فارسی» قیروکارزین و تلاش کشاورزان باعث افزایش کشت تابستانه کنجد در این شهرستان شده است.

همتی اعلام کرد: بازدهی محصول کنجد در قیروکارزین در هر هکتار، یک هزار و 200 کیلوگرم است و امسال بیش از یک هزار و 100 تن کنجد روانه بازار قرار خواهد کرد.

وی با اشاره به اختصاص نهاده های یارانه دار به مزارع کنجد قیروکارزین بیان کرد: شهرستان قیروکارزین 20 درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس را به خود اختصاص داده است.

همتی ادامه داد: کشت کنجد در کاهش مصرف  آب کشاورزی نیز موثر است و از روش های کشت جایگزین به شمار می رود که جایگزین کشت محصولاتی مانند ذرت که به آب بیشتری نیاز دارد، شده است.

وی اعلام کرد: کشت کنجد در قیروکارزین اغلب به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی به انجام می رسد و در جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ رطوبت آن نقش موثری دارد.

همتی تصریح کرد: فقدان وجود کارگاه های فرآوری کنجد در شهرستان قیروکارزین باعث می شود تا این محصول به صورت خام، توسط واسطه ها خریداری شده و به سایر نقاط کشور ارسال شود.

کد خبر 973185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha