منبت گلپایگان یادگار عصر صفوی است

قانونی با اشاره به آثار متعدد منبت شهر گلپایگان در ابنیه تاریخی شهرستان گلپایگان و کشور، گفت: قدیمی ترین اثر منبت یافت شده در شهرستان گلپایگان، مربوط به دوره صفویه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، «مصطفی قانونی» در حاشیه رونمایی از لوح «مهارت طبخ کباب گلپایگان» و مستند «دیار کهن»  و در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت شش اثر تلویزیونی در زمینه های آثار تاریخی، میراث ناملموس و صنایع دستی شهرستان گلپایگان گفت: این یک همکاری دو طرفه بود و کمبود اعتبارات و نداشتن بودجه برای تهیه برنامه های فرهنگی در ادارات، این همکاری را پر رنگ تر کرد و از طرفی موضوعات مالی نیز برای مستند سازان مطرح نیست و هدف مستند کردن تاریخ و فرهنگ، مفاخر و مشاهیر گلپایگان برای نسل های آینده است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان با یادآوری اینکه ۱۷ شهریور ماه سال جاری در محل عمارت کوشک تهران از پرونده «گلپایگان، شهر ملی منبت» دفاع شد، بیان کرد: شهرستان گلپایگان منتظر دریافت خبر ثبت نام خود به عنوان شهر ملی منبت، پس از سه سال تلاش برای تهیه پرونده این مطالبه مردمی است.


وی ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت را ابتدای این کار عنوان کرد و ادامه داد: فرمانداری و شهرداری ها باید در موضوع تخصیص اعتبارات برای صنایع دستی، بازارچه های صنایع دستی، همایش ها و نمایشگاه فعال شوند.

 

شهر جهانی منبت، هدف اصلی  است


قانونی از هدف گذاری برای رونق یافتن منبت گلپایگان، افزایش هنرمندان منبت کار و در دسترس عموم بودن آن به خصوص برای قشر ضعیف جامعه و قشر بانوان خبر داد و تاکید کرد: هدف شهر جهانی منبت پس از ثبت ملی شهر منبت است که دور از دسترس نیست و می توان به آن دست یافت.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان با یاد آوری اینکه حدود ۱۰۰ اثر تاریخی منبت در امام زادگان ۱۷ تن گلپایگان مربوط به دوره صفویه و قاجاریه نگهداری می شود، تبیین کرد: شهرهای ملایر و آباده پیش از این به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسیدند اما این ثبت هنر منبت، مانند یک اثر تاریخی که در هر شهری می تواند به ثبت ملی برسد.


وی با پذیرش این موضوع که برای ثبت گلپایگان، شهر ملی منبت باید زود تر اقدام صورت می گرفت، افزود: طرح، هنر،میزان عمق بخشی، تکنیک و حتی جنس چوب در منبت شهرستان گلپایگان با دو شهر دیگر تفاوت دارد و ملایر ، منبت درشت یا مبل است و منبت شهرستان ظرافت خاص خود را دارد.

منبت گلپایگان یادگار عصر صفوی است


قانونی با تبیین اینکه برای ثبت موفق این پرونده باید ثابت شود که منبت در شهر ستان گلپایگان از دیر باز انجام می گرفته است، گفت: درب مسجد گوهر شاد، بخشی از کاخ سبز سعد آباد، درب امام زاده ابوالفتوح وانشان، آثار بر جای مانده در آستان امام زاده ۱۷ تن (ع)، امام زاده سیدالسادات، امام زاده عمران ابن علی (ع) و مسجد جامع گلپایگان، آثاری از تاریخ منبت گلپایگان را در خود دارند که در ثبت پرونده گلپایگان شهر ملی منبت استفاده شده است.
وی با یاد آوری اینکه مسجد جامع گلپایگان، از قدیمی ترین ابنیه تاریخی شهرستان است، تاکید کرد: قدیمی ترین اثر منبت یافت شده در شهرستان گلپایگان، مربوط به دوره صفویه است./

کد خبر 973250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha