راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های قرآن

حجت الاسلام شیرزاد کمانگر در تبیین راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های قرآن گفت: استقلال اقتصادی و توجه به ظرفیت های داخلی مسلمانان ریشه در فرهنگ قرآنی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «حسن شیرزاد کمانگر» در کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۳۰ شهریور) در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های قرآن» پرداخت.

 

محقق رسمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به وضعیت نابهنجار اقتصادی در دوران پیش از انقلاب اسلامی افزود: امام خمینی(ره) با همکاری شاگردان و پشتیبانی ملت یک انقلاب بزرگی را پدید آورد  که به اعتبار شعار و پایبندی هایی که دارد نشان داد مستقل از شرق و غرب است.

 

وی تصریح کرد: همه اهداف و آرمان های این انقلاب در راستای تحقق اهداف اسلامی است و لذا به اعتبار این که این انقلاب با آن شعارها و برنامه ها و در تضاد با منافع استکبار جهانی است تلاش می‌کند مجموعه کارها و برنامه های او در حقیقت در راستای استقلال و عزت باشد.

 

حجت الاسلام شیرزاد کمانگر با اشاره به این که مسیر انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه اقتصاد باید به سمت و سویی باشد که رکون به ظالم پدید نیاید، گفت: انقلاب ما برای رهایی از ظلم و استکبار بود به همین دلیل باید کاری کند که زیر سلطه بیگانگان نرود، همچنانکه در حوزه اقتصاد متأسفانه با وجود این که ایران دارای منابع برتر مادی و مواد خام است ولی سیاست های غلط در زمان قبل از انقلاب کشور را به سمت وابستگی می کشاند.

 

وی با بیان این که استقلال اقتصادی و توجه به ظرفیت های داخلی مسلمانان ریشه در فرهنگ قرآنی دارد، بیان داشت: روایتی از پیامبر وارد شده که «فقر نزدیک است که به کفر منتهی شود» به همین دلیل در راستای دستاوردهای انقلاب باید به حوزه اقتصادی باید فوق العاده توجه کنیم، همچنانکه دشمن بعد از انقلاب فهمید که ضعف ما کجاست و روی همان تکیه کرده و بحث تحریم اقتصادی را به شکل ناجوانمردانه پیاده سازی کرده است.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کارهای بسیار گسترده ای بعد از انقلاب به وجود آمده که برای دوستان و دشمنان مایه شگفتی است اما هنوز نتوانسته ایم پایه های اقتصادی کشور را محکم کنیم و نیازهای ضروری جامعه با به صورت مستقل تهیه کنیم به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان دار انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

 

وی اضافه کرد: این بحث در حقیقت به نگاه همه کارشناسان اقتصادی یک ضرورت برای جامعه بود و به عنوان یک نقشه راه، یک تابلوی روشنی را برای آینده نظام و انقلاب اسلامی ترسیم کرد.

 

حجت الاسلام شیرزاد کمانگر در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: یکی از حوزه هایی که جنبه کلیدی دارد و نقش مؤثری در اقتصادی مقاومتی دارد و چرخ های اقتصادی و اشتغال با این حوزه به کار می افتد، موضوع تولید است ولی آمار و ارقامی که در بحث تولید داریم هنوز آن تولیدی که دارای شرایط لازم باشد محقق نشده است.

 

وی یادآور شد: انسان خلیفه خداست و خلافت یک مقام تشکیکی بوده و در مرحله اول مختص مؤمنان است، از طرف دیگر وقتی خداوند در قرآن کریم از آفرینش انسان حرف می زند صحبت از کیفیت کرده و عبارت هایی نظیر «احسن» و «اتقن» را به کار برده است، حال ما که معتقد به خدا هستیم در عرصه تولید می توانیم از این مسأله الگو گرفته و کیفیت را بالا ببریم.

 

این پژوهشگر قرآنی اضافه کرد: یا در تولید بحث تنوع مطرح است که خداوند وقتی از خلقت اشیاء سخن می‌گوید، اندازه و رنگ ها و اوضاع و احوال متنوعی را برای آنها در نظر گرفته است پس یک تولید کننده در تنوع باید دقت بیشتری داشته باشد یا در بحث بهره‌وری خداوند از یک آب انواع میوه با رنگ های گوناگون درست کرده است یا نوآوری که امروز بخش عمده ای از درآمدهای کشورهای پیشرفته از این طریق حاصل حاصل می‌شود در قرآن اشاره شده و ما نیز باید روی فکر و اندیشه و استفاده از ظرفیت نخبگان تلاش کنیم.

 

وی با اشاره به موضوع مصرف صحیح به عنوان یکی از دستورات قرآنی تأکید کرد: در کشور ایران مصرف آب 70 درصد بیش از الگوی جهانی است، در مصرف گاز رتبه سوم دنیا را داریم، در حوزه برق سه برابر مصرف جهانی مصرف می کنیم به همین دلیل رهبر معظم انقلاب خواهان اصلاح الگوی مصرف در سطح کلان کشور شدند.

 

حجت الاسلام شیرزاد کمانگر در پایان خاطرنشان ساخت: همچنین باید در اصلاح الگوی مصرف فرهنگ سازی گرایش به سمت مصرف کالای داخلی صورت بگیرد همچنانکه رهبر معظم انقلاب بارها بر این مسأله تأکید داشته اند، البته نه فقط به دلیل سخن رهبری بلکه بسیاری از کشورهایی که به جایی می رسند، به دلیل توجه ویژه به مصرف داخلی است.

کد خبر 973622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha