یکی از ابعاد مدیریت مقاومت اعتماد نکردن به پیمان های کفار است

حجت الاسلام قدیمی نژاد با اشاره به آموزه های قرآنی مدیریت مقاومت گفت: از جمله این آموزه ها آن است که نباید به پیمان هایی که با کفار می بندند دلخوش باشد و به آنان اعتماد کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید عباس قدیمی نژاد» در کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۳۰شهریور) در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «آموزه‌های قرآنی مدیریتِ مقاومت» پرداخت و اظهار داشت: ما در این مقاله تأکید داریم که  قرآن ملجأ و خاستگاه عزت است.

 

محقق و پژوهشگر قرآن کریم افزود: در قرآن کریم آموزه‌های مهمی‌‌ درباره مقاومت و مدیریت آن وجود دارد؛ چراکه اسلام به‌عنوان آخرین دین وحیانی بیشترین چالش را با معاندان خود داشته و با منطق خاصی که امروزه ما آن را مقاومت می‌‌‌نامیم، با آنان برخورد کرده است.

 

وی با تأکید بر این که کتاب آسمانی قرآنی دارای آموزه هایی است که منحصر به یک دین و مذهب و عشیره و قوم نمی‌شود، بیان داشت: پیداست با توجه به جهان‌شمولی و جاودانگی قرآن، مقاومت در این منبع وحیانی بایستی در طرز و طراز جهانی مدیریت شود و نباید به‌صورت قبیلگی، عشیره‌ای، نژادی، خانوادگی و در سطح محدود منطقه‌ای باشد.

 

حجت الاسلام قدیمی نژاد با اشاره به معنا و مفهوم مدیریت و ارتباط آن با مقاومت ابراز داشت: مدیریت یعنی رساندن یک پروژه به اهداف از پیش تعیین‌شده به‌گونه‌ای که آسیبی به روند پروژه وارد نیاید و در سطح بهتر و ارتقایافته‌تری جریان یابد و درباره مدیریت مقاومت نیز باید همین‌ انتظارات برآورده شود.

 

وی تصریح کرد: درباره مقاومت، مفسران مطالبی بسیاری بیان کرده‌اند؛ ولی درباره مدیریت همه‌جانبه مقاومت پژوهشی صورت نگرفته است و در این مقاله با هدف تبیین مدیریت مقاومت از دیدگاه قرآن، با روش توصیفی ـ تحلیلی و کتابخانه‌ای روشن شده است اینکه غالباً ذهن‌ها به محض شنیدن کلمه مقاومت و مدیریت مقاومت، به‌ سوی مسائل جنگی می‌‌رود، برداشت ناقصی است.

 

محقق وپژوهشگر قرآن با بیان این که براساس آموزه‌های قرآنی، مقاومت معنای اعمی دارد، گفت: درنتیجه مدیریت آن نیز اعم خواهد بود و مسلمانان باید عملیات چندمنظور‌ه‌ای را انجام دهند که افزون بر ایجاد آمادگی جنگی، به افزایش رشد صنعتی و رواج آداب شهروندی و دیانت اخروی آنان نیز کمک کند؛ درعین حال باید دشمن‌شناس باشند و به‌گونه‌ای با قدرت و عزت برخورد کنند که حتی دشمنان ناشناخته، مرعوب شوند.

 

وی یادآور شد:  طبق یافته های بنده در این مقاله مراد از مقاومت در آموزههای اسلامی، تنها مقاومت نظامی نیست، بلکه مراد مقاومت در همه ابعاد آن و در جنگ سخت و نرم است و دیگر آن که با معاندانی که قرآن کریم آنان را محور شرارت معرفی میکند، نمی‌توان از در صلح  و مذاکره درآمد.

 

حجت الاسلام قدیمی نژاد خاطرنشان ساخت: چنانچه مسلمانان بخواهند با کفار پیمان ببندند، اولاً باید مراقب  شرارت حیوانی آنان باشند و این تعامل را مدیریت کنند و ثانیا نباید به پیمان های آنان دلخوش باشد و به آنان اعتماد کنند.

 

وی با بیان این که مسلمانان باید در حال آماده باش ملازم باشند نه آماده باش مهاجم، ابراز داشت: یعنی پیش از اینکه طبل جنگی نواخته شود باید شیپور آماده ، باش زده شود و البته مسلمانان در آمادگی باید تا انتهای توان خود به پیش بروند، به گونه ای که نه یک گام، بلکه صدگام از دشمن جلوتر باشند و کسی حق ندارد هزینه مقاومت را آن قدر بالا و سرسام آور نشان بدهد که موجب فرار یا دوری مردم از مقاومت شود.

کد خبر 973764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha