موسسات خیریه، جلوگاه مشارکت اجتماعی برای محرومیت زدایی

موسسات خیریه جلوگاه و کهن ترین نمونه های مشارکت اجتماعی برای همدلی و کمک به همنوعان در محرومیت زدایی است که استان اصفهان در این امر پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کار خیر و کمک به همنوعان از مهمترین جلوه های انسانیت و مورد تاکید در ادیان و جوامع مختلف بشری است که این موضوع در دین اسلام نیز در ابعاد مختلف مورد توجه بود و در کشورمان نیز به این مسئله در دوران های بسیار دور تا کنون توجه شده است.

 

تشکیل موسسات خیریه به هدف گذاری در انجام فعالیت های عام المنفعه و تسهیل شرایط در کمک به نیازمندان نقش داشته است و این موسسات که به صورت مردمی و با بکارگیری ظرفیت عموم مردم تشکیل شده یکی از شاخصه های مثبت به شمار می رود.

 

تخصصی شدن این خیریه موضوع دیگری است که تسهیل شرایط در کمک به نیازمندان و همچنین جمع آوری کمک های عمومی نقش کارآمد و موثری تر دارد.

 

بیش از هزار و 400 خیریه و تشکل مردمی در استان اصفهان فعالیت می کنند که 650 باب آن ها خیریه است و در امر کمک به نیازمندان فعالیت می کنند.

 

این تعداد بالای خیریه و حجم فعالیت گسترده آن در استان اصفهان به ویژه در شهر اصفهان موجب شده که این شهر و استان را در امر خیر بهتر بشناسند و شهر خیریه ها نامگذاری کنند.

 

*خیریه ها در پیشرفت کارهای استان اصفهان با دولت همراهی دارند

 

استاندار اصفهان به نقش مشارکت اجتماعی مردم این استان اشاره کرد و گفت: خیریه ها و مشارکت اجتماعی در پیشرفت کارهای استان اصفهان با دولت همراهی دارند.

 

«عباس رضایی» با بیان اینکه همکاری و همدلی عمومی مسیر کار و فعالیت در استان اصفهان هموار می کند، افزود: با وقف مکان، کمک های نقدی و ارائه خدمات خیرین در کارهای استانی همکاری دارند.

 

وی ادامه داد: تبدیل خیریه ها به مراکز تخصصی و فعالیت های هدفمند و همچنین حرکت از فعالیت های سنتی به سمت فعالیت های تخصصی و به روز موجب ارتقای کیفیت کار آن ها خواهد شد.

 

استاندار اصفهان اضافه کرد: فعالیت در حوزه ازدواج، اشتغال، مدرسه سازی، کمک به معیشت، زندانیان، سلامت و بیماری های خاص از جمله سرفصل های فعالیت خیریه های این استان است.

 

*خدمات خیریه های استان اصفهان به بخش های دیگر کشور می رسد

 

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: خدمات خیریه های استان اصفهان به بخش های دیگر کشور می رسد.

 

سید «محسن سجاد» با اشاره به اینکه خیریه های استان اصفهان در محرومیت زدایی و کمک به رفع نیازهای مردم فعال شده اند، افزود: علاوه بر خدمات رسانی به مردم این استان، در سطح ملی نیز خدمات آن ها ارائه می شود.

 

وی افزود: در بحران ها و شرایط خاص مثل زلزله و سیل تیم هایی از خیریه های استان اصفهان برای کمک به مردم ان بخش اعزام شده و خدمات رسانی کرده اند.

 

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان ادامه داد: خدمات خیریه های استان اصفهان تنها به صورت نقدی نیست بلکه برخی از افراد دارای تخصص با مراجعه به این موسسات و ثبت توانایی خود در شرایط خاص خدمت ارائه می دهند.

 

وی یادآورشد:جامعه مهندسی، پزشکی، روانشناسی، جوانان و فرهنگی در سطح تخصص خود به مردم خدمت ارائه می دهند.

 

*خدمات خیریه ها در دوران کرونا

 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان اصفهان گفت: خدمات خیریه ها در دوران سخت کرونا کارگشا بوده است.

 

سید «حسین رضازاده» با اشاره به کمک های خیرین و صنعتگران برای پاسخگویی به مشکلات نیازمندان و همچنین تامین نیازهای بخش بهداشت و درمان در شرایط سخت فعلی، اظهارداشت: نقش و جایگاه ها خیرین و خیریه ها در جامعه به خوبی نشان داده شده و این مراکز برای رفع معضل خانواده ها و ارائه خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان وارد شده اند.

 

وی کمک های نقدی، غیرنقدی و خدماتی خیریه های استان اصفهان را کارآمد دانست و گفت: هدایت و جمع آوری کمک های مردمی برای شرایط شیوع بیماری کرونا در خدمت رسانی دولت و تیم بهداشت و درمان به موقع و به جا بود.

 

*معرفی ظرفیت خیریه ها در ترویج سنت حسنه کار خیر

خیرین و خیریه ها علاوه بر اینکه به کمک به نیازمندان کمک می کنند در ترویج فرهنگ کار خیر و ماندگاری این سنت حسنه نیز کارگشا هستند.

 

معرفی این اقدامات خیرخواهان از طریق رسانه ها بر فرهنگ سازی و نهادینه کردن این سنت در بین نسل جدید لازم است.

کد خبر 973910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha