بررسی علّت های زمینه ای برای درمان بیماری ها با کمک طب سنتی مهم است

یک متخصص طب سنتی بررسی علّت های زمینه ای را در درمان بیماری ها با کمک طب سنتی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با دانستن علّت های زمینه ای بهتر می توان گیاهان و داروهای گیاهی مختص هر بیماری را در کنار طب رایج توصیه کرد تا بهبودی حاصل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر هاله تاج الدینی یکشنبه شب (30 شهریور) در برنامه مجازی  مطب در خانه به سوالات بیماران و کاربران در خصوص درمان در طب سنتی پاسخ داد.

 

 

متخصص طب سنتی درباره درمان آکنه با طب سنتی بیان کرد: برای درمان آکنه در طب سنتی ابتدا باید سبب و علّت پیدا شود در خیلی از افراد به خاطر بلوغ پدیدار و چربی پوست زیاد می شود توصیه به این افراد اصلاح رژیم غذایی است؛ مصرف برخی مواد غذایی مانند خاکشیر، رب انار بعد از غذا، شستشوی مناسب پوست با عرق مورد و گلاب، استفاده از ماسک های لایه بردار مانند آرد باقلا یا آرد جو، کمک کننده است؛ در مجموع علّت های مختلفی دارد و همچنین بیماری های سیستم گوارشی و کبدی هم می تواند باعث بروز آکنه شود، مشکلات عادت ماهیانه در خانم ها موجب آکنه می شود پس با تشخیص علّت می توان آکنه را درمان کرد.

 

 

وی در پاسخ به شخص 38 ساله ای که پرسید صفرایی و سودایی هستم و با وزن 55 کیلوگرم موقع راه رفتن لنگ می زنم و از سمت راست کمر به پائین رگ به رگ شده؛ علّت و درمان چیست؟ گفت: احتمال دارد عضلات کمر در وضعیت اسپاسم قرار گرفته و درد می کند، بهتر است از کیسه آب گرم و روغن هایی مثل روغن سیاهدانه در موضعی که دچار اسپاسم و گرفتگی شده استفاده کنید اگر موثر نبود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

دکتر تاج الدینی به سوالی مبنی بر اینکه آیا خارمریم برای درمان کبد چرب و سنگ صفرا خوب است؟ تصریح کرد: بله؛ خار مریم جزو گیاهانی است که در کسی که مشکل کبدی وجود دارد مفید است.

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بادکش طبی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر موثر است؟ بیان کرد: بله؛ کلاً بادکش گرم شکم برای افرادی که دچار کولیک تحریک پذیر هستند مفید و کمک کننده است.

 

 

شخصی هم پرسید خواهرزاده من 15 سال سن دارد و بدن وی تاول قرمز زده درمان چیست؟ دکتر تاج الدینی پاسخ داد: باید علّت این امر پیدا شود که آیا ناشی از خوردن یک سری غذاها است یا اینکه در اثر تماس با لباسی که پوشیده اتفاق افتاده است؛ پیشنهاد ما استفاده از ماءالشعیر طبی است اینگونه که یک لیوان جو را با 13 لیوان آب می جوشانیم بعد از پختن، صاف کرده و آب شفاف را روزانه با کمی شکر مصرف کند تا حدی خارش ها کاهش پیدا می کند همچنین پنبه آغشته به آب کرفس هم به موضع تاول زده موثر است.

 

 

متخصص طب سنتی در مورد درمان خارش کف پا هم گفت: بهتر است برای این مورد  که معمولاً می تواند ناشی از اگزماهای پوستی باشد از روغن های موضعی بنفشه  یا روغن کدو استفاده کرد.

 

 

 

فردی هم پرسید آزمایش انجام دادم که نتیجه آن؛ تری گلیسرینم 240، قند 113، کبدم گرید بین 2 و 3 بود آیا داروی طب سنتی برای درمان وجود دارد؟ دکتر تاج الدینی پاسخ داد: چیزی که واضح است بحث کبد چرب است که درجه 2 و 3 زیاد است قبل از اینکه دارویی تجویز شود باید رژیم غذایی اصلاح و مصرف کربوهیدرات ها کم شود، مصرف غذاهای خمیری مانند لازانیا، ماکارانی، نان و برنج، مصرف لبنیات و شیرنی کم شود روغن زیتون در غذا استفاده کنید، پیاده روی روزانه داشته باشید، همچنین در بازار داروهای گیاهی هم برای کبد چرب گیاهی مانند خارمریم، مصرف خاکشیر صبح ناشتا، موثر است که میزان چربی خون کاهش می یابد و کبد هم تمیز می شود.

 

 

وی در مورد سوالی مبنی بر اینکه با مصرف قرص کلیدینیوم سی دهانم تلخ می شود راهکاری دارید؟ گفت: این تلخی دهان می تواند ناشی از مشکلات کبد چرب یا کیسه صفرا یا مربوط به سیستم گوارشی باشد؛ بهتر است بررسی شوید، فعلاً پیشنهاد دارم یک قاشق غذاخوری خاکشیر داخل یک لیوان آب جوش هر صبح ناشتا مصرف کنید همچنین مصرف رب سیب یا رب به بعد از غذا موثر است و سعی کنید درهم خوری و مصرف غذاهای چرب را هم از رژیم غذایی حذف کنید.

 

 

این متخصص طب سنتی در مورد درمان ریزش مو راهکارهایی ارائه داد و افزود: اگر داروی شیمیایی مصرف می شود که عارضه دارد می توانید حذف کنید، اگر هم کم کاری تیروئید دارید کنترل آن نقش به سزایی برای برطرف شدن ریزش مو دارد همچنین مصرف یک سری تقویت کننده های مو و روغن ها مانند روغن مورد یا روفن آموله استفاده کنید و با زدن به ریشه مو یک تا 2 ساعت بعد با شامپوی مناسب شستشو دهید، ترکیب حنا و صدر هم می توانید با زرده تخم مرغ مخلوط کنید و به مو در طول هفته یک بار بزنید و یک ساعت بعد بشوئید، خشکی ساقه مو را هم  با زدن روغن زیتون می توانید برطرف کنید؛ علّت های زمینه ای برای کاهش ریزش مو باید بررسی شود.

 

 

 

وی در مورد درمان پوکی استخوان هم گفت: ترکیبات زیادی وجود دارد، مثلاً مصرف شیربادام در رژیم غذایی موثر است، مواد غذایی مانند کنجد، دمنوش پونه هم مناسب است، توصیه می شود سنجد  تهیه و با هسته آسیاب کرده و روزانه یک قاشق غذاخوری داخل شیرمیل کنید؛ سوپ پای مرغ یا سوپ قلم گاو با ادویه های مناسب  پخته و مصرف کنید که مفید است.

 

 

کد خبر 973925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha