ثبت ملی «مسجد ابوالخازن» بجستان ابلاغ شد

مکرمی فر گفت: مسجد ابوالخازن شهرستان بجستان به شماره ۱۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون به استان ابلاغ شد، این مسجد توسط علی جان بیک گلزاده پور در سال ۱۳۳۰ بناشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « ابوالفضل مکرمی فر» امروز(۳۱ شهریور) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ثبت ملی مسجد ابوالخازن بجستان ابلاغ شد، افزود: این اثر مسجد ابوالخازن به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان جزین، روستای ابوالخازن (۳۰ کیلومتری جنوب-غربی بجستان) و در پهنه غربی جاده اصلی روستا و داخل بافت اصلی روستا قرار دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس کتیبه‌ای که در ضلع شمالی بنا قرار دارد این مسجد توسط علی جان بیک گلزاده پور در سال ۱۳۳۰ بناشده است، گفت:فرم کلی پلان این بنا مستطیل شکل است و از نوع مساجد شبستانی و دارای حیاط است.

 

وی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل ثبت این اثر،ادامه سنت معماری ساخت مساجد شبستانی جنوب خراسان متداول از دوره قاجار تا شصت سال گذشته در این منطقه است.این سنت در مصالح و طرح ادامه داشته است همچنین نمای بیرونی بنا هنوز به قوه خود باقی است و از جنس آجر و ملاط گل و آهک است.

 

مکرمی فر با بیان اینکه ورودی مسجد دقیقاً در مرکزیت ضلع جنوبی مسجد واقع‌شده است و یک در دیگر در ضلع غربی بنا قرار دارد، اظهارکرد:  پوشش شبستان مسجد به‌صورت گنبد آجری است که بر روی چهارطاق جناقی بناشده و شبستان اين مسجد داراي طاق و تويزه و داراي گنبدي عرقچين است که فضاي بزرگ مستطيل شكلی را پوشانده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: در ضلع شمالی این شبستان و دقیقاً در امتداد در ورودی، منبر و محراب مسجد قرار دارد و منبر این مسجد از جنس آجر و دارای دو پله است.

 

وی ادامه داد: در انتهاي هر رديف از ستون‌های طاق دار طاقچه‌هایی با قوس نوع پنج و هفت کند بنا گرديده است که حرکت و تكرار تداوم ستون‌ها و طاق‌ها را تكامل بخشيده است. ابعاد ستون‌های این شبستان تقریباً ۱.۴۵*۱ متر که به فاصله‌ تقریبی ۱.۷۰ متری از هم قرار دارند.

 

مکرمی فر گفت: در دیواره شرقی بنا، در مرکزیت فاصله بین ستون‌ها و امتداد قوس‌های جناقی پنجره دارد که از کوچه کناری مسجد نورگیری می‌کند تعبیه ‌شده است همچنین در بالای قسمت ورودی اصلی مسجد کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که نام بانی مسجد، علی جان بیک گلزاده پور و سال احداث بنا ۱۳۳۰ حکاکی شده است.

کد خبر 974066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha