کرونا «زوج و فرد» نمی شناسد

ابتدای شهریور ماه پیش بینی شد که مدارس بر اساس وضعیت های سفید، زرد و قرمز اعلامی ستاد ملی کرونا به صورت حضوری یا مجازی بازگشایی شوند اما با رسیدن زمان بازگشایی مدارس ورق برگشت و قرار شد دانش آموزان با ۵۰ درصد ظرفیت در روزهای زوج و فرد به مدرسه بروند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبیمهرماه نزدیک است و بیماری کرونا همچنان باقی است مهمان ناخوانده ای که از زمان حضورش تاکنون زندگی مردم را با چالش ها و پیچ و خم‌های زیادی همراه کرده است یکی از چالش های چشم‌گیر آن در بحث آموزش و پرورش و شیوه آموزش حضوری یا غیرحضوری است.

 

در ابتدای شهریور ماه پیش بینی شد که مدارس بر اساس وضعیت های اعلامی ستاد ملی کرونا در هر منطقه مبنی بر سفید، زرد و قرمز بودن به صورت حضوری یا مجازی بازگشایی شود اما با رسیدن زمان بازگشایی در 15 شهریورماه، ورق برگشت و دسته بندی مناطق با توجه به وضعیت ها نادیده گرفته شد و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد گرچه حضور دانش آموزان در مدارس الزامی نیست اما مدارس از 15 شهریور ماه باز است و آموزش به صورت حضوری و مجازی به صورت زوج و فرد برگزار می شود با این تصمیم گیری و بازگشایی مدارس عده ای از والدین فرزندانشان را سه روز در هفته راهی مدرسه کردند و عده ای هم عقب ماندن بچه ها را بر رفتن دانش آموزان به مدارس ترجیح دادند.

 

اما با گذشت بیش از 15 روز متاسفانه زمزمه هایی از ابتلا برخی دانش آموزان، مدیران و معلمان در کشور و به تبع آن خراسان جنوبی به گوش می رسد و این امر بیش از پیش باعث نگرانی و ایجاد دلهره والدین، معلمان و پرسنل آموزشگاه ها شده است به همین علت والدین تاکید دارند به صورت یکپارچه مدارس تعطیل شود و آموزش فقط به صورت مجازی انجام شود تا جلوی موج سوم ابتلاء به کرونا و فاجعه گرفته شود.

 

یکی از والدین ضمن گلایه از عدم مدیریت ستاد ملی کرونا، می گوید: از زمان بازگشایی مدارس چند روز با ترس و لرز فرزندم را راهی مدرسه کردم اما زمزمه های ابتلا دانش آموزان، پرسنل و معلمان در برخی مدارس باعث شد دیگر فرزندم را به مدرسه نفرستم.

 

«رحمانی» با بیان این که دخترم در مقطع ابتدایی تحصیل می کند، می گوید: دخترم وابستگی شدیدی به مدرسه دارد و از روزی که به مدرسه نمی رود دچار افسردگی شده است که چرا فلان دوستم می رود و من نمی توانم به مدرسه بروم.

 

وی در ادامه از مسئولان می خواهد برای جلوگیری از فاجعه ای بزرگ، مدارس را به صورت یکپارچه تعطیل کنند تا نه تنها دانش آموزان خود را با دیگر دوستانشان مقایسه نکنند بلکه از دغدغه والدین هم کاسته شود.

 

یکی دیگر از شهروندان می گوید: حتی اگر یک درصد هم امکان شدت ویروس کرونا در فصل پاییز وجود داشته باشد بازگشایی مدارس برای سلامت دانش‌آموزان نگران کننده است چرا که با وجود رعایت همه پروتکل های بهداشتی، دانش‌آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی نمی‌تواند در دنیای کودکی خود تصوری از این ویروس داشته باشند و چندین ساعت را با ماسک و دستکش در مدرسه به سر ببرند.

 

وی ادامه می‌دهد: حال که کرونا فرصت آموزش غیرحضوری و آنلاین را فراهم کرده است، بهتر است در شرایط فعلی به فکر ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تقویت سامانه‌های غیرحضوری و ارتقای کیفیت آنان باشیم تا دانش‌آموزان با خیالی راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای به تحصیل بپردازند.

 

یکی از والدین هم با اشاره به اعلام وزیر آموزش پروزش مبنی بر اجباری نبودن حضور دانش آموزان در مدارس، ضمن گلایه مندی از برخورد مدیر یکی از مدارس ابتدایی در معصومیه، می افزاید: با وجود اعلام وزیر چرا حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است.

 

وی با بیان این که بعد از گذشت حدود 20 روز از بازگشایی مدارس هنوز درسی به صورت غیرحضوری در نرم افزار شاد ارایه نشده است وقتی از مدیر علت را جویا می شویم، می گوید: همه بچه ها به صورت حضوری شرکت می کنند و حضور اجباری است و نمی توان برای یک یا چند دانش آموز؛ معلم دوباره در فضای مجازی درس را توضیح دهد.

 

در کنار رضایت تعدادی از والدین از نظام آموزشی، صحبت های تعدادی از والدین نشان از سردرگمی، اضطراب ونگرانی فراوان آن ها دارد برخی از والدین از عدم پاسخگویی تعدادی از مدیران و معلمان مدارس مبنی بر عدم ارائه دروس در نرم افزار شاد ویا  رسیدگی  ناکافی به درس وتکالیف دانش آموزان در مدارس دولتی، شاهدو.... گلایه دارند.

 

عدم اجبار در حضور

در این راستا مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان این که حضور در مدارس اجباری نیست، می گوید: با توجه به دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست و چنانچه مدیری در این زمینه تخلف کرده باشد رسیدگی خواهد شد.

 

«محمدعلی واقعی» با بیان این که آموزش فقط خواندن و نوشتن نیست و شکل گیری هویت، شخصیت، فعالیت اجتماعی دانش آموزان در جمع شکل گرفته و بروز می کند، در خصوص تعطیلی مدارس می گوید: تصمیم گیری برای تعطیلی یا فعالیت مدارس به عهده ستاد ملی کرونا است و ما فقط وظیفه آماده کردن بسترهای آموزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی را داریم.

 

وی تاکید می کند: با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز برای فعالیت های حضوری مگر در شرایط خاص داده شده است و فعالیت و یا عدم فعالیت مدارس بر اساس تشخیص ستاد ملی کرونا است.

 

ابتلا به کرونا دانش آموزان شایعه است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که درگیری دانش آموزان مبتلا به کرونا شایعه است، می افزاید: چنانچه دانش آموزی به کرونا مبتلا باشد رییس ستاد کرونای استان این موضوع را اعلام می کند.

 

به گفته واقعی سلامت دانش آموز و پرسنل از اولویت های پیش رو است باید همکاران سالم باشند تا بتوانند دانش اموزان را آموزش دهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک از ورود دانش آموزان و حتی همکاران به آموزشگاه ها تا زمان بهبودی و ارائه گواهی سلامت جلوگیری می شود.

 

وی در خصوص بازگشایی خوابگاه ها می گوید: از 15 شهریور، خوابگاه ها هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با 50 درصد ظرفیت و به صورت یک هفته درمیان باز است.

 

تست مثبت تعدادی دانش آموز

در ادامه دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به مثبت بودن تست تعدادی از دانش آموزان، می گوید: تعدادی دانش آموز از طریق والدین آلوده، مبتلا به کرونا شدند و مثبت بودن آن ها به بازگشایی مدارس مرتبط نیست.

 

«غلامرضا شریف زاده» با بیان این که تعطیل کردن مدارس، خدمات اجتماعی و ... بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور است، می افزاید: استان ها فقط اجرا کننده مصوبات هستند و چنانچه مورد خاصی در استان ها مشاهده شود به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می شود.

 

وی تاکید می کند: خراسان جنوبی طبق اعلام  وزارت بهداشت در وضعیت قرمز قرار دارد و تعطیل کردن مدارس و ... در حیطه تصمیم گیری های استانی نبوده و بر اساس ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور تصمیم گرفته می شود و  دانش آموزان مبتلا به کرونا اجازه ورود به مدارس را تا بهبودی کامل ندارند.

 

 

 

 

کد خبر 974290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha