دفاع مقدس تمرینی برای آبدیدگی در مقابل تهدیدات امروز دشمنان است

فلسفی با بیان اینکه دفاع مقدس فرهنگ پایدارای و مقاومت را به ما آموخت گفت: دفاع مقدس تمرینی برای آبدیدگی در مقابل تهدیدات امروز دشمنان است .

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: دفاع مقدسی تنها دفاعی ماندگار در تاریخ ایران اسلامی به شمار می رود که علی رغم تمام خشونت ها، تهدیدات و محرومیت هایی که بر ایران اسلامی تحمیل کرد اما با جانفشانی های بسیاری از شهدا، جانبازان و آزادگان حتی یک وجب از خاک کشور را واگذار نکرد و بعنوان یک گنجینه عظیم می تواند به شکل کاربردی در جامعه امروز دستاوردهای آن تشریح و تبیین کرد در همین رابطه گفتگویی با «پیمان فلسفی»، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی به شرح زیر ارایه می شود.

 

دستاوردهای دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

دستاوردهای دفاع مقدس و ایثارگری هایی که در طول هشت سال بروز و ظهور پیدا کرده است، پس از گذشت سال ها از آن دوران همچنان روز به روز نتایج آن در طول گذر زمان خود را نشان می دهد و  بسیار متعدد است. آنچه که امروز ما می توانیم از آن یاد کنیم، به طور کلی آثار، برکات و نتایج ارزشمندی است که از دفاع مقدس به ما و نسل های آینده می رسد. اگرچه موضوع جنگ و پدیده جنگ یک پدیده منفور است یعنی جنگیدن و نزاع کردن اساسا مورد قبول نیست، اما در قاموس شهیدان و فرهنگ دینی و مذهبی ما جهاد در راه خدا و جنگیدن در راه رسیدن به آرمان ها و پاسداری از ارزش های انسانی و دفاع از آن یک ارزش و وظیفه تلقی می شود و در جایی که لازم باشد و دشمنان به خود اجازه دهند که میهن اسلامی را مورد تعدی و تجاوز قرار دهند، طبیعتا باید در مقابل آنها ایستاد و دفاع جانانه کرد. همان گونه که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم که حماسه آفرینان در جبهه های نبرد حق علیه باطل جانانه ایستادند و مقاومت کردند و بسیاری از آنها شهید شدند و بیش از 200 هزار شهید در دفاع مقدس به ثبت رسیده است که این آمار بسیار کم نظیر در عرصه جنگ ها و نبردهای دنیا است. اگر به تعداد شهدا تعداد جانبازان، ایثارگران و آزادگان را اضافه کنیم، قریب به 35 میلیون نفر از کشور را شامل می شود که با جمعیت کثیر ایثارگران در ارتباط هستند و خود را در دفاع مقدس سهیم می دانند.

 

دفاع مقدس چگونه آغاز شد؟

دفاع مقدس با مقاومت در برابر دشمنانی که عزم خود را جزم کرده بودند تا نظام اسلامی را به زانو درآورند و انقلابی را که نونهال بود را با شکست مواجه کند، آغاز شد. یکی از دستاوردهای دفاع مقدس تقویت فرهنگ پایداری، مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان است. این ایستادگی در مقابل کشورهایی بود که همه با یکدیگر پیمان بسته بودند تا انقلاب را به زانو درآورند اما با فرهنگ پایداری که در آن زمان شکل گرفت، مانع از آن شد که دشمنان به نتیجه برسند و تمام نقشه های آنها بر آب شد.

دفاع مقدس تا چه اندازه می تواند در جامعه امروز بکار گرفته شود؟

مقاومت و ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس مدام تکرار و تمرین شده است و در جامعه امروز نیز این فرهنگ می تواند در حل بسیاری از مشکلات جامعه بعنوان الگو بکار رود ، دوران دفاع مقدس تمرینی برای آبدیدگی در مقابل تهاجمات و تهدیدات بعدی بود که از همان ابتدا  امام (ره) آنها را پیش بینی کرده بودند که حملات گسترده دشمن همچنان ادامه دارد و تا امروز نیز ما شاهد آن هستیم که ناملایمات و حملات ددمنشانه دشمن همچنان تکرار می شود.

 

حملات دشمن در دفاع مقدس در قالب حملات سخت بود و به شکل نظامی خود را نشان می داد و بعد از پایان جنگ در شکل جنگ سرد و هجمه فرهنگی و شبیخون فرهنگی خود را نشان داد که تا امروز نیز ادامه دارد. در دورانی نیز در قالب تهدیدات نیمه سخت و جنگ نیمه سخت که همان تحریم های اقتصادی است بر ما تحمیل شده که ملت ایران در تمام این شیوه ها ایستادگی کرده است.

 

دستاوردهای دفاع مقدس در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری،  نشر و چاپ کتب و مقالات و در تمام موضوعاتی که به دفاع مقدس مربوط است، ما دارای یک گنجینه عظیم و ارزشمند هستیم که به نوعی توسط هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران به نسل های آینده منتقل می شود.

 

در عرصه معنوی نیز شاهد تحولات عظیمی در دوران دفاع مقدس هستیم که این موضوع نیز موجب خلق آثار ارزشمند و وزین شد. این دستاوردها منابع بزرگ و خوبی است که به دست آیندگان می رسد و می تواند از آن بهره ببرند.

 

آثار اقتصادی دفاع مقدس را چگونه توصیف می کنید؟

این دفاع با تمام جنگ های دنیا متفاوت بود به دلیل آنکه ما همزمان هم تحریم می شدیم و هم مورد هجوم آنها قرار می گرفتیم و لازمه مقاومت و پایداری در مقابل این حملات گسترده این بود که ما بتوانیم از لحاظ اقتصادی قوی شویم، به همین دلیل نیز همیشه مسیر اقتصادی مورد تاکید امام (ره) و رهبر انقلاب بوده است و تقویت پایه های اقتصادی نظام همواره از الویت های اصلی نظام اسلامی محسوب می شود. اگر امروز در برابر تحریم های دشمن تاب و توان ایستادگی یافتیم و می توانیم مقابله کنیم به دلیل آن است که امام (ره) و رهبر انقلاب همواره این موضوع مورد تاکید قرار دادند و امروز اگرچه از لحاظ اقتصادی با سختی هایی مواجه هستیم اما همین که توانستیم پس از انقلاب و پایان جنگ تحمیلی با تمام هجمه ها و ناملایمات و فشارهای دشمنان مقابله و ایستادگی کنیم، نشان می دهد که ما از لحاظ اقتصادی نیز قوی هستیم. ما توانستیم پس از دفاع مقدس متناسب با فشارها و تحریم ها شرایط اقتصادی خوبی را فراهم کنیم و این موضوع نشان دهنده پایداری ما در اقتصاد و معیشت مردم است که همواره در دستور کار مسئولان قرار دارد.

 

دستاوردهای سیاسی دفاع مقدس را توضیح دهید؟

در دیپلماسی و روابط بین الملل توانستیم مظلومیت ایران را به دنیا نشان دهیم و برای بسیاری از کشورها این موضوع روشن شد و کشورهای حق طلب و پیرو عدالت همواره بر مظلومیت ایران صحه می گذارند و آن را تایید می کنند. حملات به شهرها و مردم ما نشان می دهد ما به عنوان کشوری مستقل توانستیم در برابر ظلمی که به ما روا شد، ایستادگی کنیم و در میان جوامع حق طلب مورد تایید هستیم.

 

روابط ایران و عراق با توجه به سابقه هشت سال دفاع مقدس توصیف کنید؟

در دفاع مقدس ، کشور عراق توسط دیکتاتوری به نام صدام اداره می شد و حزب بحث عراق بر آنها حاکم بود، این حکومت دست نشانده و دست پرورده قدرت های جهانی بود و سیاست های استکبار جهانی را دنبال می کرد و به عنوان یک عامل از قدرت های جهانی در آن ایام ماموریت داشت تا نظام جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد و به همین جهت به ایران حمله کرد. مردم عراق نیز تحت تاثیر سیاست های حکومت در آن دوران باید تبعیت می کردند و وارد یک جنگ تمام عیار با ایران می شدند، مردمی که بیشترین جمعیت آنها از شیعیان است و شاید به جرات می توانیم بگوییم که مردم این کشور در آن دوران خود در مظلومیت به سر می بردند و بسیاری از آنها از جنگ میان دو کشور راضی نبودند. جنگ میان ایران و عراق در آن دوران به هیچ وجه جنگ میان دو ملت نبود بلکه جنگ میان دو عقیده و دیدگاه متفاوت جهانی بود. از طرفی جمهوری اسلامی به عنوان نظامی نوپا با تفکراتی جدید در برابر استکبار جهانی ایستاده بود و از طرفی صدام به عنوان عامل استکبار تا بن دندان مسلح شده بود و به ایران که می خواست از آرمان های خود دفاع کند، حمله کرده بود؛ بنابراین این تقابل جنگ میان دو ملت نبود اما صدام به عنوان حاکم عراق از مردم خود برای مقابله استفاده می کرد.

 

امروز نیز با توجه به شرایط صلح میان دو کشور مردم عراق ملتی بسیار مهربان، مومن و متعهد هستند که روابط میان دو کشور می تواند از لحاظ سیاسی، اقتصادی و مذهبی با تاکید بر بسیاری از مشترکات میان دو ملت و مرز مشترک بسیار موثر باشد.

 از میان 15 همسایه ایران باید مراودات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را با عراق حفظ کنیم و آن را در راستای بهره مندی و توسعه میان کشورهای اسلامی توسعه دهیم تا بتوانیم شاهد وحدت میان دولت های اسلامی باشیم . این روابط فرصتی است مناسب و مردم نیز از این امر رضایت دارند، تعامل میان دو کشور خیر و منفعتی را به دو کشور می رساند.

 

نگرش ایران در دفاع مقدس را توصیف کنید؟

نگرش رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس با تمام نگرش های سربازان و نظامیان کشورهای دیگر در جنگ های پیش روی آنها متفاوت بود زیرا آنچه که رزمندگان ما را تشویق و ترغیب به دفاع و حضور در جبهه ها می کرد، این بود که دفاع ما دفاعی مردمی و صرفا مبتنی بر نیروهای نظامی نبود و آنها اعتقاد به آرمان ها و ارزش های الهی داشتند. نگرش رزمندگان ما یک نگرش دینی و انقلابی بود که ریشه در  آرمان مذهبی و تعالیمی دینی داشت؛ به همین دلیل دفاع ما دفاع مقدس نام گرفت و این جنگ در دوران هشت سال به عنوان برگ زرین از افتخارات ملت ایران تلقی می شود که در مقابل تمام بدی ها و پلشتی های دشمنان در جنگی تمام عیار نشان داده شد.

 

کد خبر 974770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha