رشد و نمو نیرو‌های مسلح در دفاع مقدس با اتکا به درون انجام شد

سردار سرتیپ رستگارپناه با اشاره به اینکه رشد و نمو نیرو‌های مسلح در دفاع مقدس از جمله خودباوری و تأمین نیاز‌های اداره جنگ، با اتکا به درون انجام شد، گفت: در مدیریت اداره بحران زمان جنگ، تجربه‌های گرانقدری به دست آوردیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سردار سرتیپ حسن رستگارپناه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (چهارشنبه ۲ مهر) شبکه دو سیما افزود: جنگ در هر کشور و جغرافیایی که روی می‌دهد باید اتفاقات آن دقیق، منطقی و واقع بینانه ثبت شود تا نسل‌های بعدی از آن درس لازم را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین مزیت کشوری که جنگ کرده؛ بالا رفتن شرایط آمادگی آن کشور است گفت: شناخت تهدیدات و پختگی مدیران آن کشور می‌تواند در جنگ، خودش را نشان دهد.

سردار سرتیپ رستگارپناه افزود: رشد و نمو نیرو‌های مسلح در دفاع مقدس از جمله خودباوری و تأمین نیاز‌های اداره جنگ، با اتکا به درون انجام شد.

وی افزود: در مدیریت اداره بحران زمان جنگ، تجربه‌های گرانقدری به دست آوردیم که بعد هم در ادامه دفاع از انقلاب و در جبهه مقاومت بکارگیری شد.

رئیس مرکز مطالعات ملی امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) همچنین با بیان اینکه سردار سلیمانی تربیت یافته دوران جنگ تحمیلی است گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی تربیت یافته دوران حضرت امام (ره) است و ظرفیتی که درون این بزرگمرد تاریخ ایران به وجود آمد جبهه‌های مقاومت را در کشور‌های منطقه ایجاد و سرمایه گذاری دشمنان اسلام را در این منطقه بر ملا کرد.

وی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی و قبل از هر عملیات، صد‌ها ساعت توسط فرماندهان؛ عرصه میدان تجزیه و تحلیل می‌شد و فرماندهان اصلی جنگ همچون شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی و رحیم صفوی و دیگر فرماندهان عملیات‌ها را طراحی و راهکاری که بیشترین منفعت را در آن زمان، مکان و شرایط داشت انتخاب و همه از آن تبعیت می‌کردند.

رئیس مرکز مطالعات ملی امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به این که ایجاد شبهه کار دشمن است گفت: شبهه یکی از کار‌های عملیات روانی دشمن در نبرد ۸ سال ما بود، ولی ایجاد شبهات با منطق زمانی، مکانی، موضوعی، شرایط دشمن و شرایط خودمان پاسخ دارد.

سردار  رستگار پناه درباره تصمیم گیری‌ها در شب‌های عملیات افزود: بر اساس اسناد دوران جنگ تحمیلی، هر عملیاتی پس از تجزیه و تحلیل صد‌ها ساعت به یک نتیجه‌ای می‌رسید و سپس فرماندهان تصمیم می‌گرفتند و با وحدت میان ارتش، سپاه و دیگر نیرو‌های مسلح عملیات در مکان و زمان مشخص انجام می‌شد.

وی ادامه داد: مدیریت عملیات نظامی، سخت‌ترین نوع مدیریت است و عملیات نظامی صرفاً سخت افزاری نیست بلکه به فکر، اندیشه و هوشمندی نیاز دارد.

سردار رستگار پناه تصریح کرد: تمام عملیات‌های نظامی که انجام دادیم با یک منطق، علم، هوشیاری و دقت عمل دنبال می‌شد و برای پاسخ به شبهات، سند‌های ما موجود است.

وی گفت: فرماندهان نظامی ما در عرصه‌های جنگ تحمیلی با همه تلاش‌ها و هوشمندی ها، تدبیر و مجاهدت‌های مستمر خودشان، کار را بر اساس منطق، دانش و آموزش انجام دادند و جنگ را اداره کردند.

رئیس مرکز مطالعات ملی امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) درباره اتفاقات سال‌های آخر جنگ افزود: در ۸ سال دفاع مقدس همواره جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا و انگلستان، صدام را با تجهیزات پشتیبانی می‌کردند.

سردار رستگار پناه افزود: در زمان جنگ حدود ۳۶۰ فروند جنگنده و شکاری بمب افکن در اختیار عراق بود و بعد از پایان جنگ، ۴۸۰ خلبان اسیر در اختیار ما بود و همچنین در زمان حمله عراق به کویت بیش از ۶۶۰ فروند انواع هواپیما‌های جنگی بمب افکن پیشرفته‌تر از شروع جنگ تحمیلی داشت که نشان از بی رویه در اختیار گذاشتن این تجهیزات برای صدام داشت.

وی ادامه داد: با این تجهیز و پشتیبانی صدام، کشور‌های حاشیه خلیج فارس اعتراف کردند حدود ۵۰۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند و اروپایی‌ها بعد از سقوط صدام حدود ۴۰۰ میلیارد دلار فروش تجهیزات نظامی را مطالبه می‌کنند. ولی در آن سوی میدان اجازه فروش نفت را به ما نمی‌دادند و در مبادلات اقتصادی اختلال و اشکال کردند و ما ایستادگی کردیم و یاد گرفتیم با مقاومت، استقلال و ایستادگی مشکلاتمان را برطرف کنیم.

سردار رستگارپناه گفت: در ماه‌های پایانی جنگ، بمباران‌های شیمیایی صدام وحشتناک بود و حجم مصرف بمب‌های شیمیایی استفاده شده توسط صدام در هیچ یک از تاریخ‌های جنگ در جهان وجود نداشته است و این بمب‌های شیمیایی را آلمان، انگلستان و بلژیک در اختیار صدام قرار می‌دادند.

وی افزود: ۱۹ کشور در جبهه غرب و شرق تجهیزات، سلاح، بی سیم، بمب افکن، سلاح مخرب ممنوعه را در اختیار صدام قرار دادند که در این شرایط فشار بیشتری بر ما تحمیل می‌شد.

سردار رستگارپناه تصریح کرد: پذیرش قطعنامه ۵۹۸ هم دارای منطق است و بی دلیل پذیرفته نشد و روند قطعنامه یک روزه نبود و یک فرایند چند ساله داشت که هوشمندانه امام و مدیران صحنه دیپلماسی دفاعی آن را دنبال کردند تا به این قطعنامه منجر شد.

رئیس مرکز مطالعات ملی امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: بنا بر شرایطی که وجود داشت قطعنامه را پذیرفتیم، ولی جنگ تمام نشد و بعد از پذیرفتن قطعنامه با پشتوانه قدرت‌های بزرگ، صدام به حملات خود ادامه داد و یگان نظامی ارتش عراق تا پشت اهواز و خرمشهر جلو آمدند که با پیام امام، رزمندگان این‌ها را بیرون راندند و درس مقابله با تجاوزگری را به آن‌ها دادند.

سردار رستگارپناه گفت: بعد از پذیرش قطعنامه، شرایط به نفع ما تغییر کرد و صدام را به عنوان متجاوز معرفی کردند.

وی با اشاره به این که در قطعنامه ۵۹۸ روش و الزامات پرداخت غرامت نامشخص است افزود: با توجه به شرایطی که در عراق پیش آمده است فعلاً آن را مسکوت گذاشته ایم و براساس برآوردی که به مجامع بین المللی ارسال کردیم حدود هزار میلیارد دلار خسارت به ما از طرف صدام و قدرت‌های بزرگ وارد شده است.

سردار سرتیپ رستگارپناه تصریح کرد: جنگ در یک سناریوی پیش بینی شده قدرت‌های بزرگ طراحی شده بود و قصد داشتند با هر ابزار و شگردی انقلاب را ساقط کنند، ولی نتوانستند اثرگذاری آن را در داخل و بیرون مرز‌های ما کم کنند و ۴۰ سال تجربه ما نشان می‌دهد که قدرت‌های بزرگ باز هم شکست خواهند خورد.

 

کد خبر 975398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha