ضرورت نگاه پژوهشی بین المللی به مقوله مقاومت اسلامی در قرآن

حجت الاسلام مؤدب ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی دستاوردهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن بر ضرورت نگاه پژوهشی بین المللی به مقوله مقاومت اسلامی در قرآن به ویژه در حوزه مقاومت میدانی و کاربردی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید رضا مؤدب» در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 3مهر) در سالن نشست های ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» پرداخت.

 

مدیر کمیسیون تخصصی دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم با بیان این که در این کمیسیون پنج مقاله ارائه شد که از بین 10 ها مقاله انتخاب شده بود، گفت: دستاوردهای مقاومت و پیامدهای ترک آن از دیدگاه مفسران اهل سنت عنوان نخستین مقاله ای بود که آقای قربانی ارائه کرده بودند و ایشان اختصاصا وارد تفاسیر اهل سنت شده بودند .

 

وی اضافه کرد: ایشان تلاش کردند در بین مفسران اهل سنت به خصوص مفسران معاصر مثل صاحب تفسیر المنیر و همین طور در بین قرآنیون معاصر مطالعه کنند و اختصاصا در بین آنها نشان دادند که بحث مقاومت به استناد آیات قرآن چه جایگاهی دارد که ایشان در طبقه بندی خودشان دستاوردها را پیشرفت علمی، بازدارندگی، نیرومندی و امنیت و آرامش جوامع اسلامی دانستند، به خصوص در مناطقی که دشمن تلاش می کرد پایگاه انقلاب را از بین ببرد.

 

حجت الاسلام مؤدب بیان داشت: مقاله بعدی از آقای اسماعیلی و خانم زینلی پور با ,عنوان دستاوردهای قاعده نفی سبیل در مقاومت اسلامی بود که تلاش کردند به برخی از دستاوردهای این حوزه پرداخته و نقش این قاعده را در حوزه مقاومت بررسی کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقاله دیگر از استاد حجت الاسلام والمسلمین آقای محمدعلی محمدی با عنوان نقش عزم ملی در تقویت مقاومت اسلامی از نگاه قرآن بود که این محقق محترم تلاش کرده بودند بین عزم ملی و مقاومت رابطه ای را دریابند و نوع رابطه را تحلیل کنند و به استناد آیات شریفه موضوع مقاومت را تحلیل کنند، از جمله با استناد به آیه شریفه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» تلاش داشتند تا جامعه مؤمنین را که یک ملت هستند مورد دقت قرار بدهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که مقاله چهارم از آقای رحمانی در ارتباط با مؤلفه های اخلاقی مقاومت از منظر دینی بود، گفت: در مقاله پنجم نقش توحید باوری در مقاومت اسلامی از آقای خراسانی ارائه شد که  تلاش خوبی بود و توانست به نتایج روشنی در مقاله خود دست پیدا کند.

 

وی در ادامه یادآور شد: در حال به نظر می رسد دستاوردهای مقاومت برای جامعه ای که مقاومت می‌کند بسیار ارزشمند است و امید می رود در آینده این همایش با یک نگاه بین المللی بتواند زمینه بهره برداری از دستاوردهای میدانی مقاومت اسلامی را مورد مطالعه قرار بدهد.

 

حجت الاسلام مؤدب در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت: در پایان از کوشش و تلاش حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم و همه محققان که این همایش را حمایت کرده و پیش بردند تقدیر و تشکر داریم.

کد خبر 975527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha