مدرسه هفتاد ساله ای که بلای جان دانش آموزان است

بیش از هفتاد سال قدمت دارد. بافت هنرستان فرسوده است و سقف آن فرسوده تر. با هر قدم در این هنرستان در ذهنت ریزش سقف آن تداعی می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان: از دالان های پیچ در پیچ  با پله های سنگی و میله های طوسی رنگ آهنی و تاریک به سالنی می رسیم که  سقف سالن فرسوده است و آنچه در ذهن تداعی می شود، آوار شدن هر لحظه سقف است.  آجرهای سقف از گچی که بر روی آن کشیده شده، بیرون زده  و  داربست آهنی سقف زنگ زده است.

  تعداد زیادی مهتابی بر روی سقف نصب شده است که لامپ های مهتابی شکسته یا نیم سوز شده اند. دیوار های این سالن وضعیت بهتری از سقف ساختمان ندارد. پرده های کهنه قهوه ای با چوب پرده ای که هر لحظه امکان دارد بیفتد هم به پنجره ها جان نداده است و سالن را آشفته تر کرده است.

 

این سالن دارای فضای بزرگی است که صندلی ها چوبی که نیمه فرسوده هستند و با وضعیت کلی این سالن نمور و فرسود هماهنگ هستند، در سالن چیده شده است. این سالن آموزش هنرستان «شهید سروندی» واقع در منطقه 12 پایتخت است. این مدرسه فرسوده در بافت فرسوده ودر دل تهران قرار دارد که قدمت آن بیش از هفتاد سال است.

 

 

دانش آموزان در اینجا امنیت ندارند

در همین باره مدیر مدرسه این هنرستان به خبرنگار شبستان می گوید: ما هرروز این مدرسه را تعمیر می کنیم، جای دیگرش خراب می شود.در این مدرسه تعداد 250 دانش آموز تحصیل می کنند. برای کار تخریب و بازسازی چندین بار آمده اند و در اولویت تخریب و نوسازی است. بچه ها در اینجا امنیت ندارند. از لحاظ ساختمانی هیچ امنیتی وجود ندارد.

در این هنرستان رشته مکانیک خودرو آموزش داده می شود که دارای دستگاه های سنگین است و نمی توان به مدرسه دیگر جابه جا کنیم. رشته معماری هم داریم چون تجهیزات سبکی دارد، میتوان به مدرسه دیگر انتقال داد.

این هنرستان از لحاظ تجهیزات مکانیکی یکی از مجهزترین هنرستان ها است. حیف است به دلیل شرایط فیزیکی ساختمان آن را دست بدهیم. تعداد دانش آموزان آن کم است در حالیکه تقاضای ثبت نام زیاد داریم اما  با احتیاط ثبت نام می کنیم.

باید بحث مالکیت  مدارس برای ساخت حل و فصل شود

همچنین درباره ساخت و ساز مدارس فرسوده «میثم حاجی پور» سرپرست روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور به خبرنگار شبستان می گوید:  بحث مالکیت مدارس باید حل و فصل شود. احداث مدارس جدید و تخریب و بازسازی مدرسه در صورتی است که سند مالکیت آن باید به نام وزارت آموزش و پرورش باشد. امکان ندارد مالکیت  برای کسی دیگر باشد و  مدرسه تخریب و نوسازی شود. چون  میلیارد ها تومان هزینه می شود و پس از چند سال مالک جدید پیدا می شود بنابراین باید حتما زمین به نام آموزش و پرورش باشد. منطقه 12 جز یکی از مناطق با اولویت یکم ما در بحث مدارس فرسوده، تخریب و بازسازی و احداث مدارس جدید است. یکی از مشکلات ما در تهران و این منطقه نبود فضای آموزشی بزرگ است.

60 درصد مدارس منطقه 12 فرسوده است

همچنین، «حمید شاه منصوری» مدیرآموزش و پرورش  منطقه 12 نیز به خبرنگار شبستان می گوید: این منطقه جز قدیمی ترین مناطق تهران است. به همین دلیل 26 درصد فضای فرسوده مربوط به منطقه 12 است. برخی از مدارس خانه مدرسه است، 60 درصد مدارس ما فرسوده است. تعداد 150 مدرسه دولتی و 100 مدرسه غیردولتی داریم که حدود 80 مدرسه دولتی فرسوده است.

در این شرایط تعداد چهار مدرسه به همت سازمان نوسازی احداث و مقاوم سازی شده اند که آبان وآذر تکمیل می شود.وزارت خانه های مهم، مجلس شورای اسلامی، بازار در این منطقه قرار دارد و آن ها باید به ما کمک کنند تا شرایط بهتر شود.

این منطقه اصیل و فشرده است. برخی از مدارس ما در یک کوچه باریک قرار دارد که حتی موتور هم به سختی رد می شود و اگر اتفاقی بیفتد امکان امداد رسانی سخت است. باید همه کمک کنیم که تا شرایط مدارس این مناطق بهتر شود.

باد می وزد نگران مدرسه می شویم

«محمد علی نورایی آشتیانی» معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت هم به خبرنگار شبستان درباره وضعیت این هنرستان می گوید: اینجا اجاره به شرط تملیک بوده است و هیچ مشکلی برای ساخت و ساز ندارد. پرونده ها در حال استخراج است تا سند را به آموزش و پرورش انتقال دهند. این مدرسه بیش از هفتاد سال قدمت دارد و هفتاد سال است که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.هنگامی یک باد بیاید ما  می ترسیم شیروانی های مدرسه ریزش داشته باشد. هشتاد مدرسه نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد.

باید اوقاف شرایط را برای ساخت و ساز تسهیل کند و مدارس اجاره به شرط تملیک ما مشکلی ندارد. این مدرسه باز خوب است، مدرسه «توحید» وضعیت فرسوده تری دارد بنده خودم هم جرئت نمی کنم از کنار مدرسه عبور کنم، چون هر لحظه ممکن است ریزش داشته باشد. برای ساخت این مدرسه مشکلی وجود ندارد.

پایتخت جزء شهرهایی است که  به لحاظ سرانه فضای آموزشی با کاستی های بسیاری مواجه است و مدارس فرسوده زیادی با تراکم بالای دانش آموزان در خود جای داده است، تحصیل در مدارس فرسوده جان دانش آموزان را تهدید می‌کند.

 

کد خبر 976163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha