نیازمند منابع بیشتری از سوی دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های خوزستان هستیم

شریعتی با بیان اینکه خوزستان به دلیل گستردگی، وسعت و آب رودخانه‌های فراوان دارای پراکندگی جمعیت است گفت: این امر علاوه بر اینکه باعث تولید بیشتر و ایجاد ثروت می‌‌شود هزینه‌ها را نیز افزایش می‌دهد که می‌طلبد دولت منابه بیشتری به این استان اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» شامگاه (شنبه 5 مهر) در آئین بهره‌برداری از فاز دوم آبرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه دز (روستاهای مسیر جنوبی) اظهار کرد: همانطور که برق، گاز، راه‌ها و ... زیرساخت توسعه است، آب هم علاوه بر توسعه، به عنوان زیرساخت حیات، وجود و هستی تلقی می‌شود و تامین آب شرب حق مردم و تکلیف دولت و حاکمیت است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه تلاش ما در این مسیر بر این امر استوار است که این حرکت را مستمر و پایدار تا آخرین روستاها به انجام برسانیم افزود: خوزستان استانی دارای گستردگی، وسعت و آب فراوان است و بیش از 30 درصد آب‌های شیرین کشور را تامین می‌کند.

 

وی اضافه کرد: استان‌های مرکزی ما به علت اینکه بخش زیادی از آنها کویری و خشک است، خود به خود تجمیع در آن صورت گرفته و یا شهرهای آنها بزرگ هستند و یا روستاهای محدودی دارند اما خوزستان به علت آب و رودخانه‌های زیادی که دارد، دارای پراکندگی است به طوری که در این استان چهار هزار و 200 آبادی و روستا داریم.

 

شریعتی تصریح کرد: این امر از این بابت که از منابع آبی و زمین‌‌های استان استفاده خوبی شده و امنیت غذایی و کشت فراوان و تولید ثروت زیاد می‌شود و استقلال غذایی صورت می‌گیرد، ارزشمند است اما از جهتی نیز خدمات‌رسانی را سخت‌تر می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و سرانه آب به ازای هر نفر بیشتر درمی‌آید.

 

وی ابراز کرد: این پراکندگی برای تولید بیشتر گندم، کلزا، برنج، حبوبات و ... بیشتر شده، اگر چه هزینه‌های خدماتی و زیرساختی را بالا برده ولی در عین حال در جهت افزایش تولید و ایجاد ثروت بیشتر برای کشور هم مؤثر است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه این موارد می‌طلبد تلاش و اهتمام بیشتری صورت گیرد و در مرکز اقناع‌سازی شود که بتوانیم منابع بیشتری جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها دریافت کنیم ادامه داد: اینکه 700 روستا در استان دچار تنش آبی است از یک سو نشان می‌دهد سه‌هزار و 500 روستا وضعیت آبی مناسبی دارند ولی از سوی دیگر نقطه نگران‌کننده و حساسی است که باید در این مسیر حرکت کنیم و این مشکلات را بهبود بخشیم.

 

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در مناطق محروم و روستاهای دوردست انجام شده ولی باعث شده که توجه ما به اهواز و روستاهای نزدیک به مرکز استان کمتر شود عنوان کرد: تلاش کردیم برای رفع این مشکل مساله محور و شهر به شهر پیش رویم و با رفع مشکلات آب روستاها و شهرها جشن آب را در شهرستان‌ها برگزار کنیم.

 

شریعتی خاطر نشان کرد: در کارون جشن آب انجام شده و امیدواریم بتوانیم به زودی با تامین آب روستاهایی مثل قلعه سحر و دب حردان جشن آب را در اهواز هم برگزار کنیم و به همین منوال مسیر را ادامه دهیم و شهر به شهر و مساله محور پیش رویم و این موضوع را به سرانجام برسانیم.

 

کد خبر 976388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha