راه اندازی مراکز نیکوکاری و احیای کارکرد مساجد

راه اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد موجب احیا کارکرد سنتی و ارزشمند، کمک به نیازمندان محله ها با محوریت مساجد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد کارکردهای زیادی را از صدر اسلام تاکنون داشته اند که در برخی از مقاطع این توانایی و ظرفیت ها به دلیل فراموشی و ایجاد بسترهایی خارج از این پایگاه های دینی کاهش یافته است.

 

نیکوکاری و کمک به نیازمندان هر محله با محوریت مساجد قابل مدیریت و برنامه ریزی است تا اینکه همبستگی برای محرومیت زدایی در مناطق مختلف شهرها و روستاها ایجاد شود و با چنین حرکتی مردم به راحتی نیاز مردم نیازمند را که آبرودار هستند، تامین می کنند.

 

سیاست برون سپاری فعالیت های کمیته امداد به رونق فعالیت های نیکوکاری در مساجد کمک کرده است که در محله های شهری و روستایی با راه اندازی مراکز نیکوکاری مساجد تحت نظارت کمیته امداد، مسیر برای خدمت رسانی بیشتر فراهم می شود.

 

*فعالیت 137 مرکز نیکوکاری در استان اصفهان

 

تاکنون سه هزار و 800 مرکز نیکوکاری در کشور با محوز کمیته امداد راه اندازی شده که بیش از 90 درصد آن ها در مساجد است که البته محورییت این حرکت نیز تاسیس آن در مساجد بوده است اما در برخی مواقع در سطح بازارها نیز این مراکز ایجاد شده اند.

راه اندازی مراکز نیکوکاری مساجد به اعتمادسازی و افزایش مشارکت عمومی کمک کرده که به گفته مسئولان کمیته امداد ارتباط این نهاد با مردم به 70 درصد رسیده است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان گفت: در حال حاضر 137 مرکز نیکوکاری در استان اصفهان فعالیت می کنند که محور فعالیت این مراکز در مساجد است و معمتدین محلی و متولیان مسجد در این حوزه مشارکت دارند.

«کریم زارع» ادامه داد: شناسایی افراد نیازمند و همچنین شناسایی افراد دارای تمکن مالی و خیرین از ماموریت های این مراکز است که به موضوع کمک رسانی و رفع محرومیت کمک می کند.

 

وی با اشاره به استفاده از مساجد برای جشن عاطفه ها نیز گفت: از این مراکز دینی برای جمع آوری کمک های خیریه ای برای دانش آموزان استفاده می شود.

 

*کمک به آزادی زندانیان توسط اهالی مسجد

 

کمک به آزادی زندانیان و آزادی آن ها از بند از فعالیت هایی است که مساجد در این مسیر فعالیت هایی داشته اند که باید در این مسیر نیز فعالیت شاخص و ویژه ای انجام شود.

 

کمک به خانواده نیازمندان و زندانیان نیازمند از جمله اقدامات مورد نیاز جامعه برای محرومیت زدایی است.

 

*فعالیت مددجویی در دوران کرونا

 

این دسته از فعالیت ها در زمان کرونا بیش از گذشته نقش خود را ایفا کرده و در مسیر واقعیت نقش و ماموریت خاصی داشته که کمتر در دیده ها بوده است.

 

تهیه بسته های حمایتی، کمک به تحصیل، تهیه بسته های غذایی و ارائه بن خرید مواد غذایی از اقداماتی است که مساجد و مراکز فرهنگی مسقر در این نهادها انجام داده اند.

کد خبر 976407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha