بزرگداشت روز مولانا در لبنان/ واکاوی برداشت‌های قرآنی در مثنوی

وبينار «تصوف و عرفان در ادبيات فارسی و ادبيات عرب» به مناسبت سالروز گراميداشت شاعر و عارف بزرگ، مولانا جلال‌الدين رومی در لبنان برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هشتم مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز بزرگداشت مولوی» ثبت شده است. موضوع «عشق الهی» همچنان فصل مشترک ميان ادبيات فارسی و عربی است و هر يک از شعرا با زبان و ادبيات خود از آن ياد کرده‌اند.

 

رايزنی فرهنگی ايران در لبنان به مناسبت سالروز گراميداشت شاعر و عارف بزرگ، مولانا جلال‌الدين رومی، نشستی وبيناری را هفتم مهرماه با عنوان «تصوف و عرفان از نگاه ادبيات فارسی و ادبيات عربی» اساتید و کارشناسان زبان فارسی و عربی برگزار می‌کند.

 

در این وبینار خانم دلال عباس، پژوهشگر و استاد ادبيات دانشگاه لبنان با موضوع «تأثيرپذيری شيخ بهایی از اشعار مولانا»، محمدعلی آذرشب، استاد ادبيات عرب دانشگاه تهران با موضوع «گفتمان انسانی در مثنوی جلال‌الدين رومی» و قيصر مصطفى، پژوهشگر و استاد ادبيات در مراكز آموزش عالی الجزایر با موضوع «تأثير تصوف وعرفان در ادبيات فارسی و عرب» سخنرانی خواهند کرد.

 

در بخشی از وبینار نیز شيرين عبدالنعيم محمد حسنين، استاد زبان و ادبيات فارسی دانشكده ادبيات دانشگاه «عين شمس» مصر با موضوع «برداشت‌های قرآنی در مثنوی مولوی»، محمد صالح صرخوه، اديب و شاعر و عضو كارگاه آموزشی فلسفی سهروردی كويت با عنوان «روشن‌شدن زبان صوفی‌گری» و مصطفى محسن اللواتی، شاعر، نويسنده و روزنامه‌نگار عمان با محوریت «جلال‌الدين رومی، پل فرهنگی ميان ملت‌ها» سخنرانی می‌کنند.

 

همچنین «عرفان نظری و عملی (سير و سلوک) از نگاه ابن عربی و جلال‌الدين رومی» عنوان سخنرانی ميرفت سلمان، مدرس زبان فارسی در دانشگاه‌های تشرين، لاذقيه، البعث، حمص و مركز فرهنگی ايران در لاذقيه سوريه خواهد بود.

 

مريم ميرزاده، نويسنده و مترجم وبینار خواهد بود و این وبینار دوشنبه، هفتم مهرماه ساعت ۱۷ به وقت تهران در فضای زوم برگزار خواهد شد.

 

علاقه‌مندان برای حضور در وبینار می‌توانند برنامه Zoom Cloud Meeting را در تلفن همراه و يا كامپيوتر شخصی دانلود و رمز عبور « ۲۷۵ ۰۸۵ ۸۹۴۹» را وارد کرده و يا از طريق لينک « https://us۰۴web.zoom.us/j/۲۷۵۰۸۵۸۹۴۹» نشست را دنبال كنند.

کد خبر 976537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha