ضرورت تبیین نقش عشایر در هشت سال دفاع مقدس

با آغاز جنگ تحمیلی و حملات همه‌جانبه دشمن بعثی، یکی از اقشاری که در هشت سال دفاع مقدس نقش بسزایی ایفا کردند، عشایر غیور بودند که با سلاح‌های دست‌ساز و شکاری خود توانستند روزهای ابتدای جنگ برابر دشمن بعثی ایستادگی و از پیش‌روی آنها جلوگیری کنند.

خبرگزاری شبستان، اهواز، علی سهری؛ دفاع مقدس گنجینه بزرگ تاریخ برای مردم جهان است که می‌توان از آن درس‌های بسیاری از جمله ایستادگی، مقاومت، جوانمردی، مردانگی، اخوت و حمیت آموخت.

 

در هشت سال دفاع مقدس هیچ‌کس خود را مبرا و مجزا برای دفاع از سرزمین خود نمی‌دانست و هرکس با همه هستی خود برای حفظ انقلاب نوپای اسلامی و همچنین تمامیت ارضی ایران پا به عرصه نبرد نهاد، به عبارتی ایران همه یک نفر شدند تا ذره‌ای از خاک آن به تاراج دشمن نرود.

 

یکی از اقشاری که در هشت سال دفاع مقدس نقش بسیار ویژه‌ای را ایفا کردند، عشایر غیور بودند، عشایر با توجه به بافت قومی و قبیله‌ای خود و همچنین محل سکونت آنها که عمدتا در مرزهای کشور بود، با بیشترین خطرات مواجه بودند.

 

با آغاز جنگ تحمیلی دشمن بعثی حملات همه‌جانبه خود را علیه مزهای ایران را انجام داد و با توجه به اینکه سپاه پاسداران به تازگی تاسیس شده بود و ارتش نیز امکانات زیادی نداشت، بر این اساس عشایر غیور ایران برای دفاع از سرزمین مادری خود دست به کار شده و با سلاح‌های دست‌ساز و شکاری به‌ویژه برنو توانستند روزهای ابتدای جنگ برابر دشمن تا بن دندان مسلح بعثی ایستادگی و از پیشروی دشمن جلوگیری کنند.

 

عمده بار جنگ تحمیلی بر دوش عشایر بود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: عشایر قهرمان مظلوم‌ترین قشر ایران هستند که لازم است بیشتر از این دلاورمردی‌های آنها میان عموم جامعه مطرح شود؛ عشایر ویژگی‌های اسلامی و ملی فراوانی برای الگوبرداری دارند.

 

«آیت‌الله محسن حیدری» با تقدیر از خبرگزاری شبستان به منظور مطرح کردن موضوع نقش عشایر در هشت سال دفاع مقدس می‌افزاید: اگر بخواهیم به استان خوزستان نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم عمده افراد ساکن در این استان عشایر هستند، عشایر در لغت دو معنی را در بر می‌گیرد، ابتدا عشایری که کوچنده بوده و مورد دوم عشایری که بافت عشیره‌ای و قومی دارند که عمدتا در شهرها نیز زندگی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه عمده بار جنگ تحمیلی بر دوش عشایر بوده است اضافه می‌کند: اگر خواهان نگاهی به فرماندهان بزرگ جنگ انداخته باشیم بسیاری از آنها فرزندان عشایر هستند، به طور مثال شهیدانی همانند علی هاشمی و ممبینی فرزندان عشایر خوزستان هستند، بنابراین اولین مدافعان ایران در جنگ تحمیلی عشایر بودند.

 

امام جمعه موقت اهواز تصریح می‌کند: در روزهای ابتدای جنگ که ارتش شاه منحل شده و مدت زیادی از راه‌اندازی آن نگذشته بود، این عشایر بودند که با حضور در صحنه برابر دشمن ایستادگی کردند تا نیروهای جمهوری اسلامی قوای خود را تجهیز کنند.

 

 وی ادامه می‌دهد: تصور کنید دشمن در همان روزهای ابتدای جنگ به سادگی می‌توانست با ایجاد یک پل شناور در کرخه شوش را تصرف کند یا اگر دشمن جاده اصلی اهواز به اندیمشک را تصرف می‌کرد، آیا بازپس‌گیری این مناطق به سادگی انجام می‌گرفت؟ این عشایر بودند که با فداکاری توانستند مانع پیشروی بیشتر دشمن شوند.

 

آیت‌الله حیدری با تاکید بر لزوم پرداختن به نقش عشایر میان آحاد مختلف جامعه عنوان می‌کند: فداکاری بسیاری از عشایر غیور را در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که بهترین فرصت و سوژه برای تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان است که باید برای بیان نقش عشایر به نسل آینده آن را انجام دهند.

 

تنها غیرت ملی عشایر بود که مانع پیشروی دشمن شد

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: با توجه به بافت سکونتی عشایر که عمدتا در مرزها قرار دارند عشایر اولین مرزبانان کشور به شمار می‌آیند و در روزهای آغازین جنگ نیز شاهد بودیم که عشایر غیورمردانه برابر حملات همه‌جانبه دشمن ایستادگی تاریخی انجام دادند.

 

«حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی‌نیا» با اشاره به اینکه عشایر هیچگونه آموزش نظامی نداشتند و تنها غیرت ملی آنها بود که مانع پیشروی دشمن شد اظهار می‌کند: در طول هشت سال دفاع مقدس هرگاه نیازی به عشایر بود آنها با تمام توان و با جان و دل از خاک ایران دفاع و در صحنه حضور پیدا می‌کردند.

 

وی با اشاره به نقش تدارکاتی عشایر ابراز می‌کند: در برخی مناطق صعب‌العبور یا مین‌گذاری شده که رزمندگان اسلام برای تردد با مشکل مواجه می‌شدند این عشایر بودند که با در اختیار قرار دادن احشام خود زمینه تردد راحت رزمندگان اسلام را فراهم می‌کردند و این تنها گوشه‌ای از فداکاری‌های عشایر غیور است.

 

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر خوزستان با بیان اینکه باید فراتر از برگزاری یادواره شهدای عشایر نقش این قشر زحمتکش را در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس تبیین کرد یاد آور می‌شود: همه ساله همایش‌های مختلفی برای عشایر خوزستان برگزار می‌شود اما برای تبیین بیشتر نقش این قشر لازم است که در حوزه‌های مختلفی از آنها یاد شود.

 

عشایر همواره نقش بسزایی در هر منطقه‌ای ایفا می‌کنند، امروزه نیز نقش عشایر می‌تواند پررنگ‌تر باشد، با توجه به اینکه عشایر عمدتا مشغول به دامداری یا کشاورزی هستند می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر زمینه تولید بیشتر لبنیات را برای آنها فراهم کرد.

 

امروزه عشایر چه در بافت کوچنده و چه بافت عشیره‌ای می‌توانند نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشند، قطعا غیورمردانی که روزی جانانه با تمام توان خود از این خاک دفاع کردند امروز می‌توانند با بهره‌گیری از قدرت بازوان خود و همچنین تدبیر در امور اتفاقات بسیار خوبی برای سربلندی ایران اسلامی فراهم آورند.

 

کد خبر 976583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha