نجات جان همنوع زیباترین خاطره هر آتش نشان/ وقتی شعله های آتش هم جلودار خدمت نیست

هفتم مهر ماه مصادف با روز آتش نشان، یکی از مهیج ترین و پرخطرترین مشاغل دنیاست، شغلی که با ازخودگذشتگی و ایثار همراه بوده و کسانی که در این حرفه فعالیت می کنند، قهرمانانی هستند که شعله های آتش هم جلودار آنها در خدمت به همنوعانشان نیست.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ هفتم مهر ماه در تقویم با عنوان روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، در چنین روزی در سال 1359 پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق مورد حمله هوایی قرار گرفت و آتش نشانان با شجاعت و دلاوری برای مهار این آتش وارد میدان شدند و در حین اطفای حریق تعدادی زیادی از آنها بر اثر بمباران این پالایشگاه به شهادت رسیدند؛ به پاس رشادت های این بزرگ مردان، در سال 79 این روز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی مصوب شد و در تقویم ملی به ثبت رسید.

 

با وجود گذشت سال ها از این اتفاق، ولی فداکاری ها و از خودگذشتگی های آتش نشانان همچنان ادامه دارد و جای جای این سرزمین قهرمانانی را داریم که برای نجات جان همنوعان خود بی محابا دل به آتش می زنند تا کاشانه ای نسوزد و شمع زندگی هموطنی خاموش نشود و اینگونه در مسیری قدم برمی دارند که پاداش بزرگی انتظار آنها را می کشد چراکه پیامبر گرامی اسلام فرموده است کسی که دسته‏ ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏ شود.

 

به مناسبت این روز با یکی از آتش نشانان شهر قزوین گفتگویی را ترتیب داده ایم تا هرچه بیشتر با سختی ها و زوایای مختلف حرفه آتش نشانی آشنا شویم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه سالی وارد حرفه آتش نشانی شدید؟

امید خوئینی هستم و از سال 1383 با توجه به علاقه ای که داشتم وارد حرفه آتش نشانی شدم و در حدود 16 سال است که در این حرفه مشغول به خدمت هستم.

 

یک آتش نشان برای موفقیت در کارش به چه ویژگی هایی نیاز دارد؟ آتش نشانی، حرفه ای سخت است به همین دلیل برای اینکه شخصی در این شغل بتواند به خوبی انجام وظیفه کند، نیاز است که ویژگی هایی داشته باشد از جمله اینکه خونسرد بوده، شجاعت، دقت، ابتکار عمل و آمادگی جسمی و روحی داشته باشد و همچنین داشتن اعتماد به نفس بالا و مسئولیت پذیری در این کار امری مهم تلقی می شود.

 

کار شما چقدر در زندگی شما اثرگذار بوده و خانواده شما با چه سختی هایی مواجه هستند؟

هر شغلی تاثیرات خود را در زندگی فرد می گذارد و شغل ما با هم با توجه به سختی های خاص خود و فراز و فرودهایی که دارد بر زندگی خانوادگی و فردی ما بسیار اثرگذار است به طوری که کسانی که در این حرفه مشغول فعالیت هستند همواره خانواده هایشان نگرانی و دلهره بابت سختی های این کار دارند.

 

حضور در حادثه، بحران ها، آتش سوزی های گسترده و اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله برای کمک و انجام اقدامات امدادی، موضوعاتی است که نگران خانواده ها را همواره به دنبال دارد و موجب شده تا خانواده ها همواره نگران سلامتی ما باشند.

 

مهمترین سختی های کار یک آتش نشان چیست؟

موضوعی که کار یک  آتش نشان را سخت می کند پذیرفتن مسئولیت در هنگام عملیات امداد و نجات جان همنوع است به طوری که ما در کشور خودمان هم شاهد بودیم که آتش نشانانی برای نجات جان هموطنان از جان خود گذشتند و در این مسیر به شهادت رسیدند.

 

بنابراین انجام این مأموریت و وظیفه به نحو احسنت شاید موضوعی است که سختی کار یک آتش نشان را دوچندان می کند.

 

زیباترین خاطره ای که در مدت فعالیت خود در این حرفه داشتید را بفرمایید؟

ما در حرفه خود خاطرات بسیاری داریم چراکه کمک به همنوع زیباترین بخش زندگی هر انسانی می تواند باشد و برای من هم زیباترین خاطراتم در نجات جان همنوع خود خلاصه می شود.

 

در یکی از عملیات ها، در یک ساختمان 2 طبقه آتش سوزی رخ داده بود که صاحب خانه در راه پله این ساختمان محبوس شده بود که با کمک همکاران توانستیم با اقدام سریع این فرد را نجات داده و به حیاط ساختمان منتقل کنیم و این فرد هم دچار دودگرفتگی شده بود که خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای آتش نشان در محل حادثه، خطر رفع شد و این فرد نجات پیدا کرد.

 

چه خواسته ای از مسئولان برای تسهیل و بهتر شدن فعالیت آتش نشانان دارید؟

ضمن تشکر از کلیه مسئولان، آنچه امروز نیاز حوزه آتش نشانی است امکانات و تجهیزات بیشتر و کامل تر است و همچنین فراهم شدن موقعیت هایی که نیروهای آتش نشان بتوانند آمادگی جسمانی خود را هرچه بیشتر تقویت کنند و کلاس هایی برای بالا بردن دانش و ابتکار عمل نیروها در هنگام حادثه و افزایش توان جسمی و روحی از موضوعات مهم در این حوزه است.

 

اگر دوباره بخواهید شغلی انتخاب کنید آیا آتش نشان می شوید و چرا؟

اگر دوباره قرار بود شغلی انتخاب کنم قطع یقین باردیگر حرفه آتش نشانی را انتخاب می کردم زیرا یک آتش نشان علاوه بر داشتن این شغل و خدمت به همنوع می تواند در همه جنبه های زندگی و خصوصیات فردی و اجتماعی بیشترین پیشرفت را داشته باشد و با همه سختی ها این شغل را هدیه ای از طرف خداوند متعال می دانم.

 

کد خبر 976925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha