نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در زنجان برگزار می شود

نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در ۶ بخش اصلی، دو بخش فرعی و یک بخش ویژه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» با هدف اطلاع‌رسانی مناسب از فعالیت کتابخانه‌های عمومی و تقدیر از فعالان رسانه‌ای در حوزه کتاب و کتابخانه‌ها، در ۶ بخش اصلی، دو بخش فرعی و یک بخش ویژه برگزار می‌شود.

 

این جشنواره با محوریت توسعه همکاری کتابخانه‌های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیو و تلویزیون و تقویت زمینه‌های اطلاع‌رسانی مناسب «خدمات و برنامه‌های» کتابخانه‌های عمومی، تجلیل از نقش اصحاب رسانه در توجه عموم مردم به «خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌ها و تکریم کتابداران»، استعدادیابی خبرنگاران فعال در عرصه رسانه برگزار می‌شود.

 

ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در توسعه فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت مردمی و اعضای کتابخانه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در مناطق کم برخوردار، نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

 

نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه با هدف زنده نگهداشتن فضای کتابخانه و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اهمیت نقش مطالعه، تقویت ارتباط رسانه‌ها با کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران کشوری و استانی و اعضای کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

 

این جشنواره در موضوعات «کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسوولیت اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی»، «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه» و «توجه به نقش آموزش در کتابخانه‌های عمومی» برگزار می‌شود.

 

این جشنواره در ۶ بخش اصلی شامل «خبر»، «گزارش» (خبری، توصیفی، تحلیلی و تحقیقی و...)، «سرمقاله و یادداشت»، «گفت و گو»، «مقاله»، «عکس» (خبری، عکس غیرخبری، گزارش تصویری) برگزار می‌شود.

 

این جشنواره همچنین دارای دو بخش جنبی شامل «اهدای جایزه به بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه‌های مرکزی و اثرات آن در توسعه فضاهای فرهنگی ایران اسلامی» و همچنین «اهدای ۱۱ جایزه به بهترین گزارش از توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نهاد در کتابخانه‌های عمومی» با ۱۱ موضوع محوری است.

 

کم‌توجهی به کتابخانه، کتابدار و مطالعه در آثار سینمایی تولید داخل،  تمرکز کتابخانه‌های بر فعالیت‌های فرهنگی از جمله تشکیل محافل ادبی، نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت، نقش کتابخانه‌های عمومی در رفع نیاز گروه‌های خاص، تمرکز بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها، نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اهمیت نقش پژوهش در ایجاد تحول و تغییر کتابخانه‌های عمومی، نقش کتابخانه‌های عمومی در حفظ و تقویت هویت ایرانی و اسلامی، همدلی و همراهی کتابخانه‌های عمومی با آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و توجه به کتابداران و کتاب‌خوان‌های ادیان و غیر مسلمانان در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

 

بخش ویژه این جشنواره نیز به رسانه‌های دیداری و شنیداری(رادیو و تلویزیون) با رویکرد توجه به اخبار و گزارش‌های ویژه رسانه‌های ملی در حوزه کتابداران، کتابخوان‌ها و کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد.

 

کد خبر 976972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha