تمام مالکان مکلف به ورود به سامانه املاک برای درج کد پستی محل سکونت و املاک مازاد خود هستند

خاندوزی با اشاره به اینکه تمام مالکان و ساکنان در سراسر کشور مکلف به ورود به سامانه املاک و اسکان و درج کد پستی محل سکونت و املاک مازاد خود در این سامانه هستند، گفت: مالکان دو ماه فرصت دارند تا در خصوص املاکشان خوداظهاری کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید احسان خاندوزی شب گذشته (دوشنبه 7 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در خصوص قانون اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: طبق مصوبه دیروز  مجلس در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی، دو دسته اقدامات برای شناسایی واحدهای خالی انجام می گیرد. بخش اول دستگاه های اخذ کننده اطلاعات مکلف شده اند تا به صورت  رایگان و برخط  اطلاعات املاک را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و مسیر دوم خوداظهاری مالکان است.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این مصوبه هفته آینده از طرف شورای نگهبان تایید می شود  و طبق قانون ۳ ماه برای اجرای آن زمان در نظر گرفته می شود بنابراین از دی ماه اجرایی خواهد شد و مالکان دو ماه فرصت دارند تا در خصوص املاکشان خوداظهاری کنند. تمام مالکان و ساکنان در سراسر کشور مکلف به ورود به سامانه املاک و اسکان و درج کد پستی محل سکونت و املاک مازاد خود در این سامانه هستند.

 

این نماینده مجلس در خصوص ضمانت اجرای این قانون گفت: اگر فردی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اطلاعات ملکی خود را اعلام نکند، ملک شخص در حکم خانه خالی شناخته می شود و در زمان فروش باید مالیات بر خانه خالی را طی چند مدتی که گذشته و اطلاعات نداده است، بپردازد. در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هم یک پنجم این مالیات اخذ می شود.

 

او ادامه داد: همچنین دستگاه های خدمات رسان مکلف هستند تمام خدمات خود را فقط به کد پستی های ثبت شده در سامانه املاک و اسکان ارائه دهند بنابراین اگر کد پستی ملکی در سامانه نباشد هیچ دستگاهی به صاحب  آن ملک خدمتی ارائه نمی دهد.

 

خاندوزی در خصوص اینکه مالکان خانه های خالی چقدر باید مالیات بپردازند گفت: تا قبل از زمان اجرای قانون جدید، طبق قانون سال ۹۴ مالیات اخذ می شود اما در قانون جدید مقرر شده در سال اول شناسایی خانه خالی ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره ، در سال دوم ۲ برابر این میزان و در سال سوم ۳ برابر این میزان مالیات از صاحبان واحدهای خالی اخذ می شود.

 

او با تاکید بر اینکه در این قانون حداکثر سهل‌گیری برای مردم در نظر گرفته شده است افزود: در این قانون ۳ تا ۴ ماه  مهلت  برای جابجایی مستاجر در نظر گرفته شده است.

 

خاندوزی تصریح کرد: واحدهایی که به ظاهر کاربری مسکونی دارند ولی از آنها استفاده تجاری و اداری می شود، اگر اداره مالیات از این موضوع اطلاع داشته باشد، آن واحدها جزء خانه های خالی محسوب نمی شوند. همچنین اگر شخصی علاوه بر محل سکونت خود در یک شهر دیگر هم خانه داشته باشد ، واحد خالی محسوب نخواهد شد.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: فشار و رنجی که بر شانه های مردم در بخش مسکن سنگینی می کند نتیجه کم کاری و سیاست های اقتصادی غلط سال های گذشته است. ما چندین سال پیاپی کمبود ساخت مسکن در کشور داشته ایم.

 

او تاکید کرد: اگر جدیت دستگاه اجرایی برای بهره گیری از سامانه املاک و اسکان بیشتر شود شاهد کنترل بازار مسکن خواهیم بود.

کد خبر 977301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha