مراقبت های امسال باعث کاهش شیوع آنفلوآنزا نسبت به سال های گذشته است

پزشک مشاور سلامت و کرونا گفت: مراقبت هایی که مردم‌ امسال دارند مطمئناً میزان‌ شیوع آنفلوآنزا نسبت‌ به سال های قبل که به راحتی در فصول سرد داشتیم را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین‌ اسدی در برنامه مجازی مطب در خانه به سوالات  کرونایی پاسخ داد و به دغدغه‌ ها و نگرانی‌ های والدینی که پرسیدند فرزند ۵ ساله ما ۱۰‌ روز قبل به بیماری کرونا مبتلا شد که خفیف بود و بهبود یافت؛ در حال حاضر ۲ روز است که دچار تنگی نفس شده آیا دوباره به این‌ بیماری مبتلا شده است؟ گفت: با توجه به ابتلای قبلی، خیلی از نشانه ها با تأخیر ظاهر می شوند پس این‌ موضوع‌ را ناشی از ابتلای قبلی بدانید و توجه خود را در جهت بازیابی توان، استراحت و تغذیه سالم‌  معطوف کنید.

 

 


پزشک مشاور سلامت و کرونا در کرمان در پاسخ زوجی هم نگران‌ کرونا بودند و با اشاره به  اینکه ۱۰ روز قبل دارای نشانه ها و علائم‌ سردرد و تب شدند‌ که با قرنطینه خانگی و مصرف داروی تجویزی پزشک با این‌ بیماری مقابله کردند؛ اظهار داشت:: ۴ روز دیگر در خانه بمانید و استراحت کنید و پس از آن اگر علامتی نداشتید زمان قرنطینه به پایان رسیده است.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید تست کرونای‌ پدرم‌ مثبت‌ اعلام‌ شد یک هفته بعد دختر ۶ ساله ام شروع به سرفه های همراه با خلط کرد که با مراجعه به پزشک آزیترومایسین تجویز شد بعد از آن‌ دختر بزرگم‌ و سپس همسرم‌ دچار این‌ علائم‌ شدند آیا می تواند کرونا باشد؟ توضیح داد: این مشکل مربوط به سرماخوردگی‌ معمولی است؛ طبیعتاً باید به موارد ساده فکر کنیم‌ تا موارد مشکل تر؛ کمتر نگران‌ باشید و تغذیه سالم‌ و استراحت را حتماً در برنامه زندگی خود و اعضای خانواده داشته باشید که امیدواریم‌ تا ۲ هفته دیگر مشکل خاصی نداشته باشید.

 

 


دکتر اسدی در مورد نحوه خرید الکل و رقیق کردن‌ آن‌ جهت ضدعفونی سطوح تصریح کرد: برای اطمینان خاطر بهتر است‌ الکل مارک دارِ یک شرکت معتبر را از مغازه‌ های معتبر تهیه کنید، برای ضدعفونی کردن منزل تا یک چهلم‌ آن‌ را با آب می توان رقیق و استفاده کرد امّا زیر یک دهم ترقیق الکل را عامل‌ ضدعفونی کننده محسوب‌ نمی کنیم بنابراین پیشنهاد می کنم برای ضدعفونی سطوح پوستی حتماً الکل خریداری شده را با مواد روان‌ کننده ای مثل بادی اسپلش‌ ها که حاوی گلیسرین‌ هستند مخلوط و استفاده کنید؛ برای ضدعفونی کردن سطوح و کف منزل هم تا حد یک چهارم( یک واحد الکل با ۴ واحد آب)‌ الکل را با آب رقیق کنید و با دستمال بر روی سطوح بکشید و آن را خشک نکنید و بگذارید تبخیر شود.

 

 

وی در مورد ضرورت استفاده از ماسک در فضای آسانسور هم‌ توصیه کرد: در آسانسور لازم‌ است‌ ماسک استفاده کنید و از دست زدن {مستقیم} بر دکمه‌ ها خودداری کنید زیرا از سطوح پر تماس محسوب می شود ضمن اینکه آسانسور باید دارای تهویه هم باشد آسانسور یکی از مکان‌ ها و جاهایی پر احتیاط محسوب می شود.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به سوال فردی که‌ پرسید ۴ روز قبل دچار حالت‌ سرماخوردگی شدم‌ که با مراجعه به پزشک تشخیص خفیف بودن عفونت در سینوزیت داد و در حال حاصل هیچ‌ علائمی ندارم‌ جز اینکه حس بویایی و چشایی ندارم‌ چه توصیه ای دارید؟ پاسخ داد: نگران‌ نباشید اختلال در حس بویایی و چشایی شما در صورتی که سینوزیت‌ بوده ما را نگران کرونا نمی کند امّا مراقبت‌ ها را تشدید کنید.

 


دکتر اسدی به شخصی که پرسید واکسن‌ آنفلوآنزا از کجا تهیه کنیم؟ پاسخ داد: واکسن آنفلوآنزا هنوز در داروخانه‌ ها توزیع نشده به محض‌ توزیع از طریق فضای مجازی و رسانه ها به اطلاع عموم‌ خواهد رسید؛ امّا خود را درگیر وضعیت‌ روانی به خاطر نبود واکسن آنفلوآنزا نکنید، مراقبت هایی که مردم‌ امسال دارند مطمئناً میزان‌ شیوع آنفلوآنزا نسبت‌ به سال های قبل که به راحتی در فصول سرد داشتیم را کاهش می دهد؛ واکسن‌ آنفلوآنزا را گروه‌ های دارای بیماری زمینه ای، زنان باردار، سالمندان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بدن‌ و کودکانی که مشکل دارند باید تزریق کنند.

 


وی در مورد مصرف ویتامین د ث ۵۰۰۰۰ هم که مورد سوال شخصی بود؛ گفت: مصرف این ویتامین‌ تا حد زیادی به شرایط جسمانی و سن‌ بستگی دارد، میزان‌ مصرف آن هر ماه یک عدد قرص برای بزرگسالانی توصیه می شود که دچار کمبود حاد آن‌ نیستند.

 

 

این پزشک در پاسخ به درخواست رژیم غذایی برای مبتلایان به کرونا بیان کرد: برای مبتلایان به کرونا، غذا باید کم حجم و مقوی باشد، مجموعه خوراکی ها باید طبع معتدل داشته باشند و در زمان‌ ابتلا رو به خنکی بروند؛ از مصرف خوراکی های گرم و پر حرارت، تند و تیز پرهیز شود و از دمنوش نعنا و عرق بید و کاسنی هم می توانند استفاده کنند.

 

 

وی درباره این مسئله که اگر بیرون‌ از خانه دست‌ های آلوده را به مو بکشیم‌ و در خانه پس از ضدعفونی دست‌ ها و  شستن‌ آن‌ ها باز دست به موها بکشیم‌ آیا امکان‌ انتقال ویروس وجود دارد؟ توضیح داد: در این خصوص مجموعه ملاحظاتی که داریم باید متناسب با شرایطی باشد که در آن‌ قرار داریم؛ مثلاً اگر در بخش کرونا کار می کنیم‌ کلاه می گذاریم‌ چون‌ امکان‌ وجود ویروس در هوای آن‌ مکان‌ هست، امّا وقتی در جای معمولی حتی‌ در مکان عمومی هستیم‌ این درصد انتقال به حداقل میل می کند، باید توجه کرد که انتقال ویروس کرونا از طریق دهان بیمار کرونایی به ما منتقل می شود و راه ورود آن به بدن ما دستگاه تنفسی، بینی و دهان‌ است که اگر دست‌ ها را به موی آلوده یا سطوح آلوده بزنید و به اطراف دهان‌ و بینی بمالید احتمال تنفس و ابتلا وجود دارد.

 


دکتر اسدی در پاسخ درخواست نکات مراقبتی برای خانم بارداری که تک سرفه دارد، گفت: اصلاً نگران‌ کرونا نباشید و از نوشیدنی های معتدل و لعاب دار مانند تخم‌ شربتی استفاده کنید، در مصرف هر کدام‌ از خوراکی ها در زمان‌ بارداری افراط و زیاده روی نکنید بلکه اعتدال را رعایت کنید زیرا افراط در مصرف داروها و غذاهای گیاهی، عرقیجات و خوراکی ها در زمان‌ بارداری مناسب نیست.

 

 

کد خبر 977338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha