شناسایی ۱۰۰ هزار بافنده قالی در چهارمحال و بختیاری

جیلان گفت: در حدود ۱۰۰ هزار بافنده قالی در این استان شناسایی شده که از سوی این افراد به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش بافته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «علیرضا جیلان» امروز (سه‌شنبه 8 مهر) در نشست با تولیدکنندگان فرش دستباف استان در سازمان صمت استان اظهار داشت: قالی استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی است که پیش از اعمال تحریم‌ها بیش از 60 درصد قالی‌های دستباف استان به خارج از کشور صادر می‌شد که مقصد 40 درصد این تولیدات به کشورهای آمریکا و آلمان بوده است از همین رو فرش استان در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده است و طرفداران خود را دارد.

 

رئیس اداره فرش استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به سهم بافندگان استان در کیفیت فرش‌های تولیدی در استان، تصریح کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از فرش‌های تولیدی در استان به صورت خانگی و سنتی بافته می‌شود و این موضوع سفارش گیری‌ها را با محدودیت روبرو می‌کند اما ظرفیت تعدد بافندگان در کنار مهارت بالا و ذوق هنری آنها، سهم مهمی از جایگاه رفیع فرش ایرانی را به خود اختصاص داده است.

 

وی در عین حال به مشکلات و چالش‌های فراروی بافندگان قالی استان اشاره کرد و گفت: در کنار مشکلاتی نظیر افزایش مصالح و مواد اولیه بافت، نبود بازار فروش خارجی و توقف صادرات، نبود حمایت بیمه‌ای بخش قابل توجهی از این بافندگان یکی از مهمترین این مشکلات است.

 

جیلان در ادامه با اشاره به طراحی دهکده فرش در استان، اظهار داشت: ایده دهکده فرش از پنج سال گذشته مطرح شد و پس از آنکه در شورای اشتغال استان به تصویب رسید از آنجا که حمایتی از آن به عمل نیامد چندین سال مسکوت ماند اما حدود یک سالی می‌شود که اراده جدی‌تری برای اجرای این طرح شکل گرفته است.

 

جیلان افزود: در دهکده فرش قرار است زنجیره ارزش تولید فرش تکمیل شود به این ترتیب که از ابتدایی‌ترین مراحل تهیه فرش از جمله نخ‌ریسی، رنگرزی، چشم‌شویی و ابراز آلاتی نظیر «دار» در این دهکده به صورت متمرکز تولید می‌‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌هایی نظیر چشم‌شویی و رنگرزی که ممکن است منجر به آلودگی محیط‌زیست شود به شهرک صنعتی شهرکرد انتقال داده می‌شود.

 

به گفته جیلان، چهارمحال و بختیاری از نظر سابقه تولید فرش و بافندگان فعال حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح ملی و بین‌المللی دارد اما در حوزه بازرگانی، تجارت و ارزش‌افزوده صنعت فرش ضعیف است که تلاش می‌شود با احداث دهکده فرش این خلا پر شود.

 

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص جانمایی دهکده نیز گفت: تلاش شد مکانی انتخاب شود که قابلیت گردشگری داشته و دسترسی به آن راحت باشد از همین رو مکانی در منطقه چالشتر شهرستان شهرکرد که خاستگاه فرش نیز می‌باشد را انتخاب کردیم اما این حق را برای دیگر مناطق استان نیز در نظر گرفتیم تا چنانچه آمادگی تخصیص زمین دارند اعلام کنند.

 

جیلان بابیان اینکه برای احداث دهکده فرش به حدود 40 هکتار زمین نیاز است، اظهار داشت: با احداث این دهکده 400 شغل مستقیم ایجاد می‌شود و تا یک هزار شغل هم قابلیت ارتقاء دارد.

 

وی بابیان اینکه به زودی فراخوان جذب سرمایه‌گذار اعلام می‌شود، افزود: چنانچه سرمایه‌گذار توانمند و پرتوان جذب این طرح شود می‌توان امیدوار بود که فاز نخست طرح تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

 

وی بابیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت با جانمایی طرح و پیگیری استعلامات طرح، فرایند کار را برای سرمایه‌گذار تسهیل کرده است، تصریح کرد: این اقدام یک الگو برای جذب سرمایه‌گذار در استان به شمار می‌رود.

 

جیلان ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی دهکده فرش و رونق توریسم در کنار این دهکده بتوان تا حدی توقف صادرات فرش را جبران کند.

 

کد خبر 977752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha