عدالت اجتماعی و مشارکت عمومی دو اصل مهم در مراقبت‌های بهداشتی است

علوی عدالت اجتماعی و مشارکت عمومی را دو اصل مهم در مراقبت‌های بهداشتی دانست و گفت: یکی از دلایل گسترش بیماری کرونا عدم همراهی مردم و در صورتی که مردم همراهی نکنند این مشکل حل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید محمد علوی» ظهر امروز (سه‌شنبه 8 مهر) در آیین تکریم و معارفه روسای مرکز بهداشت شرق اهواز، با بیان اینکه سال‌هاست که معنای بهداشت و سلامتی عوض شده است اظهار کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامتی آن حالت از رفاه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نه فقط نبودن بیماری جسمانی است و این تعریف چقدر کامل و جامع است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه سلامتی مانند قدیم نیست که فقط سلامت جسمانی را در نظر بگیریم بلکه سلامتی حالتی است که فرد احساس رفاه و خوبی کند و این تعریف مسئولیت را بسیار سنگین می‌کند افزود: ایران در زمینه بهداشت جزء پیشگامان در منطقه و دنیا است و مراقبت‌های بهداشتی بعد از انقلاب به اوج خود رسید.

 

وی یکی از اصول مراقبت‌های بهداشتی که از آن پیروی می‌شود را عدالت اجتماعی دانست و تصریح کرد: عدالت در سلامتی حوزه بهداشت این است که همه افراد جامعه در همه زمان‌ها و مکان‌ها به یک اندازه از خدمات بهداشتی برخوردار شوند و ما این موضوع را در عمل ثابت کردیم به طور مثال در روستای دورافتاده ممکن است فقط ۲ تابلو ببینیم که یکی از آن تابلو آموزش پرورش و دیگری خانه بهداشت است.

 

علوی با بیان اینکه در روستاها خدمات بهداشت درب منزل هستند اما در شهر مردم خودشان باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند ادامه داد: اصل دیگر در بهداشت که بار معنایی دارد مشارکت عمومی است؛ اگر بخواهیم در ارائه خدمات موفق شویم باید مشارکت عمومی داشته باشیم بدین معنا که زمانی می‌توانیم خدمتی را تحقق ببخشیم که مردم خودشان بخواهند و وارد کار شوند.

 

وی یکی از دلایل در گسترش بیماری کرونا را عدم همراهی مردم دانست و با اشاره به اینکه اگر مردم همراهی نکنند این مشکل حل نمی‌شود ابراز کرد: وضعیت سفید استان در بیماری کرونا با همراهی مردم محقق شد و مردم با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری پس از هشت هفته اوج بیماری توانستیم از وضعیت قرمز عبور کنیم اما اکنون آن همکاری را که انتظار داریم، انجام نمی‌دهند و بیماری مجدد در حال افزایش است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در مرحله اول بیماران را شناسایی می‌کردیم اما بیماران خودقرنطینگی را رعایت نمی‌کردند و زحمت شناسایی بیماران به باد رفت و اگر همراهی مردم بود به نتیجه بهتری می‌رسیدیم.

 

وی با بیان اینکه از دیگر مسائلی که برای ما بسیار اهمیت دارد هماهنگی‌های بخشی است عنوان کرد: حرف اول بهداشت را آموزش می‌زند؛ ارتقای سواد سلامت در مردم بسیار مهم است و وقتی این موضوع بین مردم انجام پذیرد بیشتر مشکلات ما در حوزه بهداشت حل خواهد شد.

 

علوی به عملکرد سرپرست سابق بهداشت شرق اهواز اشاره کرد و یاد آور شد: دکتر مشکورنیا علاوه بر اهواز در شهرهای کارون و دشت‌آزادگان هم خدمت کرده و کارنامه موفقی در این حوزه دارد و ما همیشه در زمینه بهداشت به این نیروهای توانمند در همه ابعاد نیاز داریم.

 

کد خبر 977756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha