۱۲۵میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی و خاکی قرار دارد

متأسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور ما چندان مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود، توجه مسئولین و متخصصین به آن جلب می‌ شود.

 خبرگزاری شبستان- ایلام، مجتبی کاور: در سال‌های اخیر شاهد وقوع سیل های ویران کننده در کشور هستیم که ضربات سنگینی بر پیکره اقتصادی کشور نیز وارد کرده است.

 

متأسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور ما چندان مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود توجه مسئولین و متخصصین به آن جلب می‌ شود..

 

بدون شک اجرا و ایجاد سازه‌های آبخیزداری و آبخوان داری یکی از مهم ترین راهکار ها برای جلوگیری از سیلاب های تخریب گر  به شمار می رود که در کشور ما از سنوات گذشته چندان به آن توجهی نشده است ولی خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان جنگل ها و مراتع در سال های اخیر در بحث اجرای طرح های  آبخیزداری و آبخوانداری اقدامات بسیار خوبی انجام یا در حال انجام است.

 

سیل آبان ماه ۱۳۹۴ موجب بروز خسارات فراوان مالی به مردم و زیرساخت های این استان شد، به طوری که در آن سیل ویرانگر علاوه بر مرگ چند شهروندان در استان، به بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی و تجاری برابر با ۴۰ درصد از مکان‌های عمومی شهر ۲۵۰ هزار نفری ایلام آسیب‌های شدیدی وارد شد.

 

بعد از آن سیل ویرانگر، منابع طبیعی و آبخیزداری استان با برنامه ریزی های لازم و با توجه به کوهستانی بودن این استان، کنترل سیلاب‌ها و اجرای طرح های آبخیزداری را در اولویت کار خود قرار داد، برای بررسی آخرین وضعیت طرح های آبخیزداری در کشور و استان ایلام گفت و گویی با رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معاونت برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل‌ها کشور و مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام داشته ایم که توجه خوانندگان به آن جلب می شود.

 

30میلیون هکتار عملیات آبخیزداری  در کشور انجام شده است

رییس سازمان‌ جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حوزه آبخیزداری در سطح کشور عقب افتادگی زیادی داریم ولی با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی کار جهشی در حال انجام است.

 

«مسعود منصور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: در ۳ سال گذشته تاکنون 30میلیون 400هزار  هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه 125میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی و خاکی قرار دارند، گفت: برای جلوگیری از این فرسایش نیازمند تلاش بیشتری هستیم که امیدواریم مردم و مسئولان اثراث کارهای آبخیزداری را مورد توجه قرار دهند و کمک کنند تا کارهای آبخیزداری با عملیات بیشتری انجام شود چرا که  این اقدامات در حوزه  آبخیزداری، شاهد کاهش اثرات مخرب سیل خواهیم بود.

 

منصور از هدف گذاری اجرای طرح کاداستر برای ۳۲ میلیون  و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور خبر داد و  افزود: این‌ میزان تا ۴۰‌ میلیون هکتار هم افزایش خواهد یافت.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مهم ترین برنامه‌های سازمان جنگل‌ها اجرای طرح‌هایی نظیر توسعه جنگل کاری اقتصادی، زراعت چوب و توسعه کشت گیاهان دارویی است.

 

منصور با اشاره به اینکه توسعه جنگل کاری اقتصادی در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور تاکید کرد: در این طرح از گونه‌های مختلف مثمر استفاده می‌شود.

 

وی یادآور شد: یکی از مهم ترین برنامه این سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه کشت گیاهان دارویی است که در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرایی می‌شود.

 2هزار میلیارد تومان برای طرح جامع آبخیزداری کشور هزینه می شود

معاونت برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل‌ها گفت: در سال جهش تولید ۹ محور کاری با عنوان «طرح ۹ در ۹۹» تدوین و به همه ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

«عبدالرضا بازدار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده  در سطح 84 درصد عرصه های منابع طبیعی کشور و با تلاش سازمان جنگل ها مرتع کشور برنامه های مهمی صورت خواهد گرفت.

 

وی  بیان کرد: یکی از اهداف ما اقدامات جامع آبخیزداری  در سطح کشور است که در این راستا  2 هزار میلیارد تومان پروژه با اعتبار مصوب ملی به جز اعتبارات استانی  تعریف شده است و در حال حاضر بیش از ۱/۲ میلیون هکتار فعالیت درحوزه جامع آبخیز در حال انجام است. 

 

معاونت برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل‌ها گفت: از محل صندوق توسعه ملی یک هزار و 100میلیارد تومان اعتبار مصوب در خزانه داریم و قطعا با این میزان اعتبار اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

 

۳۰ میلیارد تومان برای کنترل سیل در شهر ایلام اختصاص یافته است

مدیرکل منابع طبیعی ایلام نیز گفت: از محل صندوق توسعه ملی ۳۰ میلیارد تومان برای کنترل سیل در شهر ایلام اختصاص یافته است.

 

«رضا احمدی» در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان  اظهار کرد: با کمک این اعتبار ۱۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در قالب ۳۲ پروژه و بیش از ۵۰ هزار متر مکعب و همچنین ۷۰۰ پروژه خشکه‌چینی انجام گرفته است.

 

وی تصریح کرد: استان ایلام اولین استان در سطح کشور است که طرح ها آبخیزداری را در زمان مقرر اجرایی کرده است.

 

احمدی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه  آبخیزداری در کل استان به خصوص شهر ایلام مردم نگران سیل و بارش های سال جاری نباشند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح مطالعه  250هزار هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح آبخیزداری آماده شده است، گفت: خوشبختانه در استان سالیانه ظرفیت بیش از 200میلیون متر مکعب کار آبخیرداری  می توان انجام داد.

 

مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: تاکنون ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار کار بیولوژیکی نیز در اراضی بالا دست شهر ایلام انجام شد.

کد خبر 977952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha