از عوامل مهم ضایع شدن عقل طمع است

آیت‌الله رشاد گفت: عوامل و عناصر زیادی هستند که کارکردهای عقل را ضایع می‌کنند که یکی از مهمترین آنها طمع است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «آیت الله علی اکبر رشاد» امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با استناد به فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) گفت: طمع سبب قربانی شدن عقل است.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: گاهی برخی شخصیت‌های عاقل و خردمند خطا و اشتباهاتی انجام می‌دهند که سبب شگفتی دیگران می‌شوند  که یکی از عوامل آن طمع است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه طمع کارکردهای عقل را خنثی و زایل می‌کند، عنوان کرد: عوامل و عناصر زیادی هستند که کارکردهای عقل را ضایع و زایل می‌کنند اما آنچه در کلام اهل‌بیت(ع) به دفعات دیده می‌شود باید درباره آن مطالعه شود، مساله طمع است که عقل را به چالش می‌کشد.

وی ادامه داد: گاهی ما تصور می‌کنیم که فلان شخص خردمند و دارای عقل است اما همواره یا گاهی اقداماتی بر خلاف عقل انجام می‌دهد ناشی از طمع او است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)‌ با بیان اینکه طمع دارای زرق و برق و چشم نواز است، ابراز کرد: اگر مشاهده می‌شود یک شخص معروف به ظاهر حکیم و فرزانه اشتباه و خطایی انجام می‌دهد به دلیل این است که به حکم عقل اقدام نکرده بلکه طمع سبب نابینایی و کوری چشم عقل او شده است.

آیت‌الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر در خبرها شنیده می‌شود که در کشورمان یا سایر نقاط جهان فلان شخص اختلاس کرده در حالی که روزی خود مامور مقابله با اختلاس بوده و مسئولیت و قانون را می‌شناسد به این دلیل است که برق طمع چشم عقل او را کور کرده که چنین خطایی را انجام داده است.

 

کد خبر 978074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha