۲۵ میلیون مترمکعب آب سد بارزوی شیروان به مصرف رسید

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: در سال آبی ۹۹-۹۸، ۲۵ میلیون مترمکعب آب از سد بارزوی این شهرستان به مصارف رسید.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: در سال آبی 99-98، 25 میلیون مترمکعب آب از سد بارزوی این شهرستان به مصارف رسید که از این میزان 13 میلیون مترمکعب برای آبیاری اراضی پایین دست به کشاورزان تحویل داده شد.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان میزان آب کنونی سد بارزوی شیروان را ۳۶.۵ میلیون مترمکعب عنوان  کرد و گفت: ۱۲ میلیون مترمکعب آب این سد هم در این بازه زمانی به بخش صنعت و شرب تحویل داده شد.

 

 

خسروپناه بیان کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی نزولات جوی در پاییز امسال نسبت به پارسال، توزیع آب در سال آبی ۱۴۰۰- ۹۹، به صورت انقباضی خواهد بود.

 

 

وی عنوان کرد: در این پیوند، کاهش ۱۰ درصدی تحویل آب به بخش کشاورزی و صنعت نسبت به میانگین مصرف آب در پنج سال اخیر خواهیم داشت.

 

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین قرار است در حوزه سد بارزو نقاطی که نیاز به اصلاح و رفع نشتی شبکه خط انتقال دارد شناسایی شود و دستگاه های مربطه نیز در زمینه شناسایی افرادی که برداشت غیرمجاز  آب دارند، اقدامات قانونی انجام دهند.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان تصریح کرد: با توجه به اهمیت نصب کنتور در مسیر خط انتقال آب نسبت به تجهیز آن اقدام و بودجه لازم هم پیش بینی شود.

 

 

خسروپناه افزود: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

 

وی گفت: این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

 

به گفته وی توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

 

 

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

 

کد خبر 978294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha