برگزاری جشنواره استانی فرهنگی فارس در ۱۰ رشته هنری

سهرابی گفت: جشنواره استانی فرهنگی فارس به عنوان آخرین رویدادی فرهنگی و هنری قرن در ۱۰ رشته هنری به صورت مجازی برگزار می شود و پیشکسوتان و هنرمندان فعالیت دوباره در پیش خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «صابر سهرابی»، امروز (پنج شنبه 10 مهر) در نشست خبری جشنواره استانی فرهنگی فارس و تشریح برنامه های ویژه دهه «هنر» گفت: آخرین رویدادی فرهنگی و هنری قرن که به صورت جامع برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: اگر چه کرونا در سراسر جهان برنامه های مختلف را تعطیل کرد اما فعالیت ها به صورت مجازی شکل گرفت و بعد از سه ماه، تعطیلی اولیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا را بر برگزاری برنامه ها در بستر فضای مجازی گذاشت.

وی اضافه کرد: تمام برنامه به صورت اینترنتی برگزار شد تا شاهد تعطیلی برنامه های فرهنگی هنری نباشیم و جشنواره استانی فرهنگی فارس نیز در 10 رشته هنری به صورت مجازی برگزار می شود و پیشکسوتان و هنرمندان فعالیت دوباره در پیش خواهند گرفت.

سهرابی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت هنرمندان بیان کرد: هنرمندان سراسر کشور به ویژه فارس، تحت تاثیر بیماری قرار گرفتند و دچار آسیب شدند اما سعی کرده ایم در جای جای استان پهناور فارس، شور و نشاط اجرا کنیم و رونق برنامه های هنری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بخش ویژه جشنواره «دهه فرهنگ و هنر» فارس به چهل سالگی دفاع مقدس اختصاص داده شده و برای ثبت و مستندسازی ایثارگری های کادر بهداشت و سلامت در مبارزه با بیماری کرونا نیز تلاش شده است.

سهرابی اضافه کرد: همیشه زمانی که رخوت در جامعه شکل می گیرد، هنرمندان شور و نشاط و امید به جامعه تزریق می کردند که این جشنواره نیز این هدف را دنبال می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تاکید کرد: شناسایی استعدادهای حوزه های مختلف هنری در روزهای شیوع بیماری کرونا نیز به انجام رسیده است و 10 شهرستان فارس درگیر این جشنواره خواهند بود و مراسم اختتامیه در آن شهرستان ها نیز با تمرکز زدایی برگزار خواهد شد.

سهرابی افزود: تبادل فرهنگی بین شهرستان ها در این جشنواره شکل می گیرد و فرصت تجدید میثاق ها فراهم می شود و در حوزه داستان نویسی و داستانک در لارستان، خوشنویسی در ارسنجان با 2 رشته نسعلیق و شکسته نستعلیق، نقاشی و فیلم نامه نویسی کوتاه بیشابور در کارزون، شعر در جهرم، عکس در مرودشت، بازیگری (تک بازیگر) در شهرستان اوز، گرافیک در داراب، نمایشنامه نویسی در شیراز و جشنواره تذهیب و گل مرغ در شهرستان اقلید اقدام می شود.

وی اعلام کرد: موضوع آزاد جشنواره نیز «مدافعان سلامت و چهل سالگی دفاع مقدس» است و شرکت کنندگان می توانند تا 12 مهر آثار خود را به سایت Injo.ir ارسال کنند.

سهرابی با اشاره به داوری آثار شرکت کننده در جشنواره فرهنگی فارس گفت:  30 داور جشنواره را از هنرمندان استان فارس انتخاب خواهیم کرد که از هر رشته، سه نفر را انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: اما برخی رشته ها که 2 موضوعی هستند در مجموع 73 نفر برگزیده خواهد داشت و یک و میلیون و 300 هزار تومان برای تهیه لوح جشنواره و صدور گواهی حضور برای تمامی افراد شرکت کننده و ... هزینه شده و 70 میلیون تومان نیز برای این جشنواره جایزه نقدی در نظر گرفته شده است.

سهرابی اضافه کرد: بخش نستعلیق تحریر یکی از حکمت های نهج البلاغه است و بخش شکسته نیز یکی از غزلیات سعدی بود که از آثار برگزیده در روز سعدی سال 1400 رونمایی می شود.

وی تاکید کرد: شرکت کنندگان از 15 مهر  تا 15 دی 99 سه ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند و از آثار سال 98 نیز می توانند استفاده کرد و آثاری که در دوره کرونا خلق شده امتیاز ویژه دارد.

سهرابی ادامه داد: اختتامیه در بهمن 99 در صورت رفع کرونا با حضور برگزیدگان برگزار خواهد شد و این جشنواره، آخرین جشنواره ای است که در سال 99 برگزار می شود و آخرین جشنواره سده 1400 خورشیدی نیز به شمار می رود.

 وی با اشاره به سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس گفت: علیرغم وجود فراز و نشیب ها، تلاش شد هنرمندان هنرهای نمایشی هم فعالیت های خود را انجام دهند و جشنواره فیزیکی برگزار شود اما هر چه جلوتر می رویم، وضعیت کرونا بدتر می شود.

سهرابی افزود: اولویت ما سلامت هنرمندان است و کار نمایش کاری گروهی است که حداقل 30 نفر حضور دارند و با هدف حفظ سلامت هنرمندان، جشنواره به صورت مجازی و اینترنتی اجرا می شود و اگر تا 2 ماه آینده این ویروس برود، وضعیت تفاوت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اولویت های موضوعی این جشنواره، شعار سال، استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، آداب و روسم، تاریخ تئاتر در فارس و ... است و فراخوان جشنواره از 12 مهر آغاز و تا 19 آبان ادامه خواهد داشت، نتایج هفته پایانی آبان و اختتامیه 4 آذر اعلام خواهد شد و «کاظم روزیطلب» نیز به دبیری جشنواره را به عهده دارد.

 

 

کد خبر 978413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha