استمرار عقاید جاهلیت در عصر به اصطلاح مدرن!

درحالی که سال‌های سال است که از دوره جاهلیت گذشته اما هنوز برخی از تفکرات آنها در جامعه به اصطلاح مدرن امروزی به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، یکی از تفکرات شوم و خطرناک اعراب جاهلیت محکوم کردن زنان و دختران به مردن و زنده به گور کردن آنها بوده است، این در حالی است که با آمدن اسلام زن مقام و جایگاه ویژه‌ای یافت.

اینکه خداوند نسل حضرت رسول اکرم(ص ) را به واسطه دختر گران قدرشان قرار داده هم درسی به این عقاید جاهلیت است.

متاسفانه هنوز در میان برخی از افراد این تفکرات جاهلیت دیده می شود و فرزند پسر را از دختر گرامی تر می دانند اما به راستی چه چیزی پشت این تفکرات نهفته است در حالی که خداوند در سوره نحل آیه ۵۹ می فرماید: يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلاَسَاء مَا يَحْكُمُونَ
بخاطر بشارت تلخي كه به او داده شده ، از ميان مردم متواري مي شود (درمانده است كه ) آيا اين دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد يا او را در خاك پنهان كند. بدانيد كه چه بد قضاوت مي كنند.

چگونه است که بشر با گذشت این همه سال و در عصر تمدن هنوز هم از مژده تولد فرزند دختر چهره اش سیاه می شود یا وجود اینکه امام صادق(ع ) به مردي كه از تولد دخترش ناراحت بود فرمود: آيا تو بهتر مي داني يا خدا؟ مرد گفت: خدا، امام (ع ) فرمود: خداوند نيز آنچه را براي تو بهتر بوده انتخاب كرده و به تو دختر داده است.
آیا این عقاید باطل جز به معنای استمرار تفکرات جاهلیت در عصر مدرن است؟ بکوشیم خواسته یا ناخواسته پیرو عقاید جاهلیت نباشیم زیرا به فرموده پیامبر اکرم(ص ) : دختران چه فرزندان خوبي هستند.

دین مبین اسلام همواره برای بانوان جامعه جایگاه و ارزشی بالا در نظر گرفته است و همواره بر لزوم ضرورت توجه به این قشر از جامعه تاکید دارد و در نظام جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه های دینی جایگاه ویژه ای برای بانوان قائل هستند.

در کلام بزرگان ما نیز از جمله بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به جایگاه و نقش زن همواره توجه شده است آنچنان که امام خمینی(ره) می فرمایند: «دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه ... در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم..» (صحیفه امام، ج9،ص 294-293)

مقام معظم رهبری نیز در یکی از دیدارهای خود درباره جایگاه و مقام بانوان در اجتماع می فرمایند: اسلام وقتی که می گوید: (والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)؛ یعنی مؤمنین و مؤمنات در حفظ مجموعه ی نظام اجتماعی وامر به معروف و نهی از منکر همه سهیم و شریک اند؛ زن را استثنا نکرده است. ما هم نمی توانیم زن را استثنا کنیم. مسؤولیت اداره ی جامعه ی اسلامی و پیشرفت جامعه ی اسلامی بر دوش همه است؛ بر دوش زن، بر دوش مرد؛ هر کدام به نحوی بر حسب توانایی های خودشان.

کد خبر 979049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha