تندی ترامپ به نفع بایدن شد

مرندی با اشاره به اینکه بایدن و ترامپ در مناظره، اخلاق جالبی نداشتند و توهین و اهانت و حرف های سخیف و بعضاً رکیک رد و بدل شد، گفت: تندی ترامپ به نفع بایدن شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید محمد مرندی شب گذشته (شنبه 12 مهر) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه بایدن و ترامپ در مناظره، اخلاق جالبی نداشتند و توهین و اهانت و حرف های سخیف و بعضاً رکیک رد و بدل شد، گفت: تندی ترامپ به نفع بایدن شد.

 

استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل با اشاره به اینکه بایدن در نظرسنجی ها جلوتر است، افزود: ترامپ آدم عجیب و غریبی است و طرفداران محکمی دارد و به راحتی نمی توان نتیجه انتخابات را پیش بینی کرد. نصف مردم آمریکا رأی نمی دهند و بیشتر آنهایی که رأی می دهند هم تقریباً انتخاب خود را کرده اند.

 

وی با بیان اینکه هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه؛ راست گرا هستند، گفت: در میان رأی دهندگان دو دستگی و در طرفداران بایدن هم پیچیدگی هایی وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه گفت: مردم آمریکا چهار دسته اند؛ برخی طرفدار ترامپ و برخی طرفدار بایدن و برخی منتقدان سرسخت نظام سرمایه داری هستند و برخی هم به هیچکدام رأی نمی دهند.

 

مرندی افزود: با توجه به اینکه ترامپ کرونا گرفته است معلوم نیست مناظره بعدی انجام مي شود یا خیر.

 

وی با اشاره به اینکه در نظام سرمایه داری، لیبرالیسم و نئولیبرالیسم، فردگرایی و خودخواهی وجود دارد، گفت: افراد در این نظام در پی تجمیع ثروت و منافع شخصی هستند و ترامپ نماد چنین نظامی است.

 

مرندی افزود: هر جامعه ای که به سمت لیبرالیسم و فردگرایی می رود چنین موضوعی پیش می آید.

 

این استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل گفت: بسیار بعید است که بیماری کرونای ترامپ؛ دروغ و یا توطئه باشد زیرا مخالفان او در نهایت متوجه این دروغ می شوند و این به نفع ترامپ نیست بنابراین او احتمالاً مبتلا به ویروس کووید 19 شده است.

 

وی افزود: اگر بیماری او شدید باشد و زمین گیر شود به ضرر او تمام می شود زیرا او ماسک نمی زد و از این نظر مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت و او را مقصر مرگ بیش از 200 هزار آمریکایی بر اثر این بیماری می دانند.

 

مرندی اضافه کرد: اگر ترامپ نوع خفیف بیماری کرونا را بگیرد و زود از بیمارستان مرخص شود طرفداران او خواهند گفت این ویروس جدی نیست. ترامپ بیش از بایدن به مناظره ها نیاز دارد چون در نظرسنجی ها عقب است.

 

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل گفت:آمریکای امروز، آمریکای 50 سال پیش نیست و اختلاف طبقاتی در این کشور بسیار شدید و شکاف های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آمریکا بسیار عمیق است.

 

مرندی در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره ساختار انتخاباتی و نظام رأی گیری در آمریکا گفت: در امریکا؛ هر ایالت یک امتیازی دارد و اختلاف حتی یک رأی هم منجر به پیروزی در آن ایالت خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در آمریکا امکان دارد که جمع آرای کاندیدايی بیشتر باشد ولی آرای الکترال کالج آن کمتر باشد که منجر به شکست او خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم قدرت اول جهان بود که حدود نصف اقتصاد جهان را تشکیل می داد ولی در دهه 60 به 40 درصد کاهش پیدا کرد و در حال حاضر زیر 15 درصد است.

 

مرندی با بیان اینکه قدرت آمریکا رو به افول است گفت: از اواخر دهه 70 میلادی، آمریکا به سمت لیبرالیسم بیشتری رفته و موجب شد در زمان بیل کلینتون قوانین ضد انحصار برداشته و مقررات بانکی کم شد، پیمان های تجاری که به ضرر کارگران بود ، امضا و همچنین ثروت تجمیع شد.

 

وی افزود: در حال حاضر آمریکا تبدیل به یک جامعه دو قطبی شده است و در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، وضع بهتری را شاهد نیستیم، البته رشد اقتصادی وجود داشت ولی وضع قشر متوسط بدتر شد و فاصله های اجتماعی در حال افزایش است.

 

وی درباره احتمال بروز نزاع بین دو طرف در انتخابات آمریکا گفت: موضوع تقلب که هر دو طرف مطرح می کنند در حال شدت گرفتن است و نفرت دو طرف نسبت به همدیگر بسیار عمیق شده و همچنین موضوع ایالت های قدرتمند آمریکاست که اگر فرماندار ایالتی جمهوریخواه باشد به یک سمت احتمال حرکت دارد و ایالت هایی که فرمانداران دموکرات دارند به سمت دیگر احتمال چرخش دارند.

 

این استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل گفت: طرفداران ترامپ بیشتر در میدان هستند و خیلی از آنها مسلح هستند و احتمالاً طرفداران بایدن به خاطر کرونا احتیاط می کنند و از طریق پست استفاده می کنند کما اینکه تا این لحظه بالای یک میلیون رأی داده اند که این آرای پستی بعد از پایان انتخابات شمارش می شود.

 

وی افزود: در انتخابات سال 2000، سندرز می توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود ولی حزب دموکرات سندرز را کنار زد چون که نظام آمریکا؛ نمایندگان سرمایه داران هستند .

 

مرندی گفت: موضوع عدالت اجتماعی در آمریکا بسیار مهم است و در مسأله کرونا، سیاست های آنها شکست خورد چرا که کرونا را یک مشکل جهان سومی معرفی می کردند و سیستم آنها برای یک بحران ملی طراحی نشده بود و امکانات آنها ازجمله ماسک، تخت و شبکه بهداشت در مواجهه با این بیماری مهیا نبود.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آمریکا حکومت ضعیفی پیدا کرد، سرمایه داران در آمریکا به فکر عدالت اجتماعی، نیازهای مستضعفین، قشر کارگری و قشر متوسط جامعه نیستند.

 

کد خبر 979122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha