اصلاح ساختار بودجه؛ مأموریتی که دولت از آن عدول کرد/ اعمال اصلاحات لازم در اولویت کمیسیون اقتصادی مجلس است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز اصلی ترین مأموریت ما در کمیسیون اقتصادی توجه به اصلاح ساختاری بودجه است که سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در اقتصاد کشور اعمال کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، یکشنبه(13 مهر) در نشست خبری گفت: مجلس یازدهم در فضای خاصی کار خود را شروع کرده و با توجه به افزایش انتظارات مردم از این مجلس بنا به شرایط اقتصادی و مسائل اجتماعی و پیرامونی در جامعه نگاه جدیدی شکل داده است.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط کنونی کمک می کند تا انتظارات و تحقق مطالبات مردمی را تبیین کند زیرا دولتی که ماه های پایانی خود را طی می کند در مدت فعالیت هفت سال و نیم خود مسیری طی کرده که منجر به شرایط کنونی کشور شده که بخشی از آن متأثر از شرایط تحریم است اما از نظر تحلیل گران اقتصادی تأثیر تحریم ها شاید به ۲۰ یا 30 درصد هم نرسیده بلکه ناشی از سوءمدیریت در عرصه اجرایی کشور است.

 

 

وی ادامه داد: دولت برای حل مشکلات اگر روحیه جهادی و عدم نگاه به بیرون داشت امروز بخش عمده ای از مشکلات قابل مدیریت بود و شرایط تورمی و شوک های ارزی پی در پی و ...نداشتیم و اینها تحت تأثیر فضای تصمیم گیریی است که پایه و اساس آن این بود که باید از مسیر خارج از کشور و مذاکرات حل شود در حالی که مذاکرات سر سوزنی تأثیر نگذاشت و آمریکایی های خارج شده از برجام در کمال گستاخی نسبت به مذاکرات اتفاقاتی را دنبال می کنند.

 

 

پورابراهیمی نتیجه نگاه به بیرون را از دست دادن ظرفیت های درونی و عدم حل مشکلات و انتظارات مردم دانست و با طرح این پرسش که آیا در حال حاضر امکان حل مشکلات وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: علیرغم خواست دشمن و فشارهای سنگین او در عرصه اقتصادی و تصمیمات ناکارآمد و غیرکارشناسی در دولت اما با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته و در سال آینده با رویکرد و ادبیات جدید و دولت انقلابی که تشکیل خواهد شد از این گردنه بسیار سخت عبور خواهیم کرد.

 

 

وی ظرفیت اقتصادی نظام را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: اما همه تمرکز دشمن بر مأیوس کردن مردم از نظام است تا نظام را در نگاه مردم ناکارآمد جلوه دهد و این خیانت بزرگی است که به جای آنکه کسی در جامعه افراد{مقصر} را مورد خطاب قرار دهد اصل حاکمیت نظام اسلامی را زیر سئوال ببرد.

 

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گام دوم انقلاب را بازنگری در مأموریت های اقتصادی دانست و اظهار داشت: وضعیت بودجه نامتوازن است و به محض وارد شدن شوک ارزی قدرت خرید مردم کاهش می یابد، آثار روانی در جامعه ایجاد می شود و تورم بوجود می آید که یکی از دلایل اصلی، کسری بودجه در نظام اقتصادی کشور است.

 

 

وی در همین زمینه توضیح داد: لایحه بودجه سال ۹۸ با تأخیر به مجلس رسید، علت هم این بود مقام معظم رهبری وقتی آن را دیدند فرمودند این بودجه با شرایط جنگ اقتصادی کشور همخوانی ندارد و نیازمند اصلاح ساختار است؛ دولت از مجلس فرصت خواست تا این ساختار را انجام دهد اما آنقدر به تعویق انداخت تا چندین بار شخص بنده اخطار اصل 110(اخطار در پی عدم اجرای مطالبات رهبری) دادم و بعد از مدت ها که دولت هیچ چیز غیر از تبیین در آن نیاورده بود در نهایت به جای اصلاح ساختار سراغ کار آسان رفت و چند اتفاق را رقم زد.

 

 

پورابراهیمی افزود: دولت به جای اصلاح ساختار که البته کار سختی هم هست و نوعی جراحی و دردکشیدن در پی دارد؛ 450 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی خواست تا خرج کشور کند و 12 درصد مانده مصرف نشده صندوق توسعه ملی که از سال 97 مصوب کرده بودیم دست نزند را هم برداشت و مابقی کسری را هم از طریق انتشار اوراق و استقراض از بانک مرکزی تأمین کرد.

 

 

وی با بیان اینکه به همین دلایل امروز اصلی ترین مأموریت ما در کمیسیون اقتصادی توجه به اصلاح ساختاری است که سال 1400 برای اولین بار در اقتصاد کشور اعمال کنیم؛ به صراحت گفت: رییس جمهور از آنچه رهبری خواسته بودند در شرایط اقتصادی برای اصلاح ساختار اقدام شود، عدول کرد.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با این خطاب که کلیات پایه های مالیاتی تصویب شد اما چرا اجرا نشد؟! الان بیش از 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در نظام مالی است.؛ درباره شفافیت اطلاعات اقتصادی هم توضیح داد: این طرح را خود بنده با همکاران در مجلس نهم نوشتیم و نهایی و تکمیل کردیم که بخش عمده ای از آن انجام شده است.

 

 

وی درباره انتقال حساب شرکت های معادن بزرگ به داخل استان هم بیان کرد: شرکت هایی از جمله شرکت ملی مس این موضوع را کامل و جامع انجام نداده و در اولین جلسه شورای معادن استان، آخرین وضعیت انتقال این حساب ها را به مردم گزارش می دهیم زیرا بعضی شرکت ها تمکین نکردند که باید درباره آنها تصمیم گیری شود.

 

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت هم اظهار داشت: 20 میلیون از جمعیت کشور در زمان واگذاری جزو 6 دهک کم درآمد بودند که متأسفانه سهام به آنها تعلق نگرفت و ما در مجلس یازدهم به این موضوع ورود کردیم و آن را در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس گذاشتیم زیرا جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری تحت پوشش کمیته امداد و بیش از دو میلیون نفری تحت حمایت بهزیستی تنها نمونه ای از این ۲۰ میلیون نفر است. 

 

 

وی اعلام کرد: بر اساس اطلاعات ما، دولت هم سهام دارد و هم امکان واگذاری و به دلیل وجود عدول از قانون و نقض قانون از سال ۸۴ تا امروز، گزارش تحقیق و تفحص و سئوال از رییس جمهور در خصوص سهام عدالت دستور کار است که به دو دولت ارتباط دارد.

 

 

پورابراهیمی در پاسخ به خبرنگاری که وزیر جدید صمت را وزیر دلخواه این نماینده مجلس قلمداد کرد؛ توضیح داد: درباره وزیر صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون های صنعت و اقتصادی باید نظر بدهند که ما درباره وزیرپیشنهادی قبلی هم نظر مثبت دادیم گرچه رأی نیاورد و اما درباره طرح موضوع دوتابعیتی بودن وزیرجدید صمت، ما مسئول بررسی نیستیم و این مسئله به کمیسیون امنیت ملی مربوط است که آقایان کریمی قدوسی و ذوالنور هر دو دوتابعیتی بودن رزم حسینی را رد کردند.

 

 

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای حل مشکل بیکاری استان با اشاره به اینکه استان کرمان قطب فولاد کشور شده لذا ظرفیت های اشتغال در استان در حال شکل گیری است و در دستور کار قرار داد؛ بیان کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان را با شرکت های بزرگ معدنی کنار هم قرار دادیم تا ظرفیت های جدید از نگاه رویکرد علمی و تخصصی شکل بگیرد لذا اشتغال جدید با مزیت های جدید در ریز برنامه ها است.

 

 

این نماینده مجلس سپس به حواشی که اخیراً پیرامون وی در فضای مجازی شکل گرفته با ضرس قاطع گفت: تاکنون سکوت کردم اما از این پس افشاگری خواهم کرد زیرا اینجا فقط حق منِ نماینده وسط نیست بلکه حق مردم هم مطرح است؛ نگاه ما رویکرد تعاملی بوده اما شاهد بداخلاقی هایی هستیم که اوج آن در انتخابات بود و اتفاقات نامبارکی که منشأ آن رفتارهای دینی و اخلاقی نیست که بخواهیم رقیب را از صحنه خارج کرده و به دروغ محض متوسل بشویم.

 

 

وی در همین رابطه به یک نمونه از شبهاتی که با بی اخلاقی علیه وی مطرح شده اشاره و تصریح کرد: زمانی که بنده مخالفت خود را با fatf در مغایرت با منافع ملی در مجلس اعلام کردم بعضی ها که امروز در فضای مجازی به ناحق ما را متهم به دخیل بودن در شهادت سردار سلیمانی(به عنوان یکی از بندهای fata) می کنند حتی نمی دانستند با کدام f و a نوشته می شود لذا این بداخلاقی در نظام اجتماعی به عنوان لکه ای ننگ برای کسانی است که این دروغ را مطرح می کنند زیرا اسامی مخالفان این لایحه با یک سرچ در اینترنت قابل مشاهده است.

 

 

پورابراهیمی با تصریح به اینکه این بی اخلاقی ها جفا به مردم است؛ گفت: ما سن نوجوانی در لشکر ثارالله بودیم و در والفجر 8 می جنگیدیم و در تمام عملیات ها حضور داشته و خانواده شهید بودیم و برای حاج قاسم جان می دادیم زیرا او فرمانده ما بود و بسیجی بودن برای حاج قاسم برگ زرین دفتر زندگی من است؛ من ۱۵ سال داشتم که در جنگ بودم و زمانی که امام فرمودند بروید جبهه، این آقایان 28 سال داشتند و رفتند درس بخوانند و یک روز هم نجنگیدند و یک شهید ندادند و امروز مدعی جریان انقلابی هستند.

 

 

وی با جدیت ادامه داد: ما حتماً به وظیفه خود عمل می کنیم و پیگیری بی اخلاقی های مطرح شده را از طریق مراجع قضایی دنبال می کنم شما هم از دستگاه نظارتی سوال کنید.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر دخالت وی در انتصاب مدیر شرکت گهرزمین هم توضیحات مبسوطی داد و متذکر شد: دعوای معادن سیرجان دعوای سیاسی است بعضی می خواهند چنبره بیندازند و جریان منتسب به رییس جمهوری سالها در این زمینه برنامه ریزی کردند اما سئوال ما این است ماجرای فولاد گناب و ماجرای عدم تمکین مدیرعامل قبلی گل گهر برای تامین زمین چیست؟ من به هیچ گروه و جناح سیاسی ورود نکردم و خط قرمز ما مقام معظم رهبری و شهدا است و به کسی بدهی نداریم و محکم جلوی تخلف می ایستیم حتی اگر از بستگان بنده باشد و از دستاه قضا هم می خواهم محکم و قاطع در پرونده ها ورود کنید.

 

 

وی افزود: به زودی پرونده ها رو می شود و جریانی که در استان با رسانه های کشور به اسم دین و تقوا و جریان اصولگرایی چهره های خدوم را زیر سئوال می برند.

 

 

پورابراهیمی اشاره کرد: ظلم سنگینی به مجموعه معادن استان کرمان به دلیل عدم مدیریت سازمان صنعت وارد شده و با مشکل مواجه بودیم زیرا بزرگ ترین ذخایر سنگ آهن را در استان داریم اما قیمت سنگ آهن که از کرمان توسط مجموعه تصمیم گیری کشور در این حوزه خریداری می شود معادل یک دوم قیمت صادراتی سنگ آهن است و علیرغم داشتن مواد اولیه و انرژی و کارگر ارزان خروجی آن این است قیمت محصولات فولادی ۱۵ تا ۲۰ درصد گران تر از فوب خلیج فارس است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه اولویت مطالبه ما از وزارت صمت تنظیم بازار و کالاهای اساسی مردم، ساماندهی حوزه تجارت، اصلاح قیمت گذاری، اجرای طرح های توسعه و تبدیل کرمان به قطب صنعتی و معدنی کشور است؛ ادامه داد: بزرگترین محدودیت ما در توسعه، تأمین منابع آب بود که خوشبختانه انتقال آب از خلیج فارس برای صنایع استان کرمان عملیاتی شد و آب در مخازن سیرجان قرار گرفت و خط دوم انتقال آب به زودی با حضور وزیر صمت و شرکت های معدنی استان کلید می خورد تا طی دو سال ظرفیت ۲.۵ برابری آب موجود منتقل شود.

 

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه پاسخ به سئوالات خبرنگاران با تصریح به این مطلب که بنده در طول سال های نمایندگی ارتباط خوبی با رسانه ها داشته و علیرغم بداخلاقی های متعدد اما بنده یک بار هم از کسی شکایت نکردم؛ به بداخلاقی های متعددی که علیه وی در جریان انتخابات سال گذشته شد هم اشاره و اعلام کرد: مطالب اساساً کذبی علیه بنده بیان شد که شکایت کردم و افرادی در دادگاه اعترافاتی داشته اند که دست برخی را رو می کند و از دستگاه قضائی درخواست دارم دادگاه این افراد را علنی کند تا مردم اصل ماجراها را بدانند.

 

 

وی در ادامه بر لزوم حل مشکلات مردم مناطقه حاشیه شهر کرمان هم تأکید کرد و گفت: حتماً باید مردم این مناطق را ببینیم گاهی خانواده شهید بین آنها زندگی می کند لذا مشکلات آناان به شکل جدی از سال های قبل پیگیری شده اما از بنیاد مسکن گله جدی داریم.

 

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ناترازی نظام بانکی و کسری بودجه را دو عامل مهم در کاهش ارزش پول ملی عنوان کرد و افزود: اگر مهار این دو را بکشیم قطعاً می توان مشکلات ناشی از کاهش ارزش پول ملی را کنترل کرد و اقتصاد کشور را جمع کردن به اراده افراد ارتباط دارد.

 

وی خبر داد: سیاست های جامع ارزی در کمیسیون در حال پیگیری است و تعیین تکلیف ۲۶ میلیارد دلاری که نه صرف کالاهای اساسی مردم شد و نه ارز آن تسویه شده در اولویت کار است و پیگیری مطالبات کشور درخصوص منابع ارزی که بخش عمده ای از آن در کشورهای دیگر بلوکه شده که اگر ۱۰ درصد آن را آزاد کنیم مشکل یک سال کالاهای اساسی حل می شود و دولت باید این امر را پیگیری کند.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه تراز تجاری کشور هیچ چیز واجب تر و مهمتر از صادرات غیر نفتی برای افزایش قدرت نیست که  از وزیر صمت می خواهیم رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر فعال باشند و بسته مشوق های صادراتی خود را ارائه کند.

کد خبر 979254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha