بحران «مکرون»، نه بحران اسلام

اظهارات ضد اسلامی« امانوئل مکرون» نشان می دهد که از دین اسلام درک عمیقی ندارد. به همین دلیل دین اسلام را دچاربحران می بیند، اما این مکرون است که دچار بحران است نه اسلام.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: « دین اسلام امروز در همه جای دنیا دچار بحران است و فرانسه با جدایی طلبی اسلامی مبارزه می کند.» این عبارت ها بخشی از اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مراسمی در غرب پاریس بود که به شدت به دین اسلام و مسلمانان تاخته است.

 

این اظهارات مکرون نشان می دهد که درک عمیقی از دین اسلام به عنوان یک دین آسمانی ندارد. اگرچه تنها مکرون نیست که اطلاعات و آگاهی صحیحی نسبت به دین اسلام ندارد، بلکه بسیاری از دولتمردان غربی از این دین درک صحیحی ندارند. به همین دلیل تلاش می کنند تا با اتخاذ قوانین و تصمیم های ضد اسلامی به محدود کردن مسلمانان اقدام کنند.

 

اظهارات مکرون درباره ممنوعیت حجاب در مدارس و مکان های عمومی دیگر نشان می دهد که این سیاستمدار اروپایی همه تخم مرغ های خود را در یک سبد گذاشته است و نگاه مشوش و سردرگمی نسبت به دین اسلام و مسلمانان دارد. دین اسلام در فرانسه در رتبه دوم قرار دارد و شش میلیون مسلمان در این کشور زندگی می کنند.

 

به نظر می رسد که این اظهارات مکرون ناشی از تاثیرات و فشارهای راست گرایان تندرو در اروپا باشد. کسانی که مروج پدیده اسلام هراسی هستند و دیدگاه های اشتباه خود را درباره اسلام به جامعه غرب تزریق می کنند.

 

آنها مدعی هستند که دین اسلام به خشونت، انزوایی گری و اسلام سازی در اروپا دعوت می کند. این توهم ها در ذهن و روح جامعه غرب به ویژه مردم فرانسه رسوخ کرده است و باعث رشد پدیده اسلام هراسی در غرب شده است.

 

در همین حال، برخی از تحلیلگران تلاش دارند تا از شدت اظهارات مکرون بکاهند، به همین دلیل معتقدند که مخاطب این اظهارات تندروها و رادیکالیسم های اسلامی بودند. اگر این دیدگاه تحلیلگران صحیح باشد، می توان گفت که مکرون هنوز درک عمیقی از مسلمانان کشورش ندارد. زیرا جریان های افراطی در اقلیت هستند و بیشتر مسلمانان در اروپا به ویژه فرانسه به قوانین داخلی کشور خود متعهدند و در همه مناسبت ها و اعیاد ملی شرکت می کنند و به طور مستمر با پیروان ادیان دیگر گفتگو می کنند و به دیگران احترام می گذارند و در رشد جامعه و حل مشکلات آن سهم مهمی دارند.

 

اما مکرون و مسئولان فرانسه اصرار دارند که اسلام را به عنوان یک دین با خشونت و تروریسم و جریان های تندروی اسلامی ارتباط دهند.

 

این درحالی است که خداوند متعال در آیه های متعددی در قرآن کریم بر گفتگو با یکدیگر و اتحاد و دوری از اختلاف دعوت می کند. به طوری که خداوند متعال در  آیه 13 سوره حجرات می فرماید: « يٰأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوۤاْ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عَندَ ٱللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ».

 

برهمین اساس، اظهارات مکرون درباره بحران دین اسلام نشان می دهد که برخی از سیاستمداران و سیاستگذارن در غرب درباره دین دچار کج فهمی هستند و نسبت به دین اسلام هیچ شناختی ندارند و تنها می خواهند آن را با خشونت و تندروی پیوند دهند.

 

مکرون درحالی از بحران اسلام نام می برد که گویی مشکل فرانسه فقط مسلمانان و دین اسلام است. به نظر می رسد مکرون فراموش کرده است که به علت سیاست های اشتباه دولتش باعث اعتراض های اخیر«جلیقه زردها» شده است و هنوز نتوانسته است این مسئله را درمان کند. این  مسئله امروز به مانند آتش زیر خاکستر است که احتمال شعله ور شدن آن در هر زمانی وجود دارد.

 

به همین دلیل می توان گفت که مکرون خود دچار بحران عمیق شده است نه دین اسلام.

کد خبر 979357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha