توسعه زیرساخت های حوزه کشاورزی در لرستان ضروری است

استان لرستان با دارا بودن آب و خاک مناسب ظرفیت های گسترده ای در حوزه کشاورزی دارد که بهره برداری صحیح از این ظرفیت می تواند بستر رشد و شکوفایی استان شود.

خبرگزاری شبستان_ لرستان، کشاورزی و باغداری از ظرفیت های مهم بومی استان لرستان هستند و بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی بستر تحقق رشد و توسعه و بهبود وضعیت اشتغال استان است.

 

آب و خاک به عنوان دو عنصر مهم در حوزه کشاورزی  محسوب می شود که استان لرستان از این دو نعمت الهی سرشار است.

 

احث سد، انجام طرح های آبخوانداری، هدایت آبهای سطحی به منابع زیرزمینی و آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی باید برای منابع آب و تقویت کشاورزی استان انجام شود.

 

علاوه بر زمین های کشاوری که در اختیار مردم قرار دارد، بهره برداری صحیح از اراضی شیب دار می تواند بر ظرفیت های بومی استان بویژه در توسعه باغات افزوده و بستر رشد و شکوفایی اشتغال و اقتصاد مردم باشد.

 

بهره گیری مناسب از ظرفیت سطوح شیبدار و تبدیل آنها به باغات، ظرفیتی است که می تواند ضمادی بر درد بیکاری استان لرستان باشد.

 

 وسعه باغات در مناطق شیب دار استان  و جذب مشارکت مردم در این امر، می تواند در توسعه فضای سبز استان و همچنین ایجاد ظرفیت های گسترده در حوزه گردشگران نیز موثر باشد.

 

استفاده بهینه از منابع آب وخاک، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و توسعه باغ های مثمر از دیگر آثار ارزشمند توسعه باغات در اراضی شیب دار است.

 

 پیگیری طرح توسعه باغات در زمین های شیبدار و کم بازده استان، تشویق و ترغیب باغداران به اجرای آبیاری تحت فشار و قطره ای، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی ترویجی، پیگیری جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی، پیگیری تخصیص اعتبارات طرح ها و پروژه های بخش کشاورزی ازجمله اقداماتی که در توسعه بخش کشاورزی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

باغبانی، گیاهان دارویی، کشت گلخانه ای، کشت زعفران و اصلاح نژاد دام  از ظرفیت های تولید ثروت در لرستان است

 

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۴.۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در این استان و ظرفیت منابع موجود حدود سه برابر این میزان است.

 

« اسفندیار حسنی‌مقدم»با اشاره به توانمندی استان در بخش آب، افزود:  سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۱ درصد کشور در لرستان تولید می شود.

 

ضرورت توسعه ساخت سد در استان لرستان

 

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای توسعه ساخت سد در استان و هدایت آب های سطحی با هدف تقویت کشاورزی استان، افزود: تاکنون ساخت سد با توجه به ظرفیت های موجود استان به خوبی صورت نگرفته است.

 

حسنی مقدم اذعان داشت: از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان کمتر از ۲۵ درصد آبی شده که این میزان نیز حدود یک دوم متوسط کشوری است.

 

وی بیان کرد: مولفه دوم در بخش توسعه کشاورزی خرده مالکی بودن است که با متوسط ۶.۵ هکتاری قطعات زمین‌های کشاورزی استان نمی توان به توسعه دست یافت.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان افزود: این اراضی باید یکپارچه‌سازی و از نظام بهره‌برداری خرده مالکی خارج شود.

 

حسنی مقدم با بیان اینکه سومین مشکل کشاورزی لرستان نبود الگوی کشت است تصریح کرد: لایحه‌ای در راستای الگوی کشت تصویب شده که مقرر شده پاییز در اختیار ما قرار گیرد و مردم نیز باید در این راستا ما را یاری کنند.

 

وی همچنین تخصیص سهم های ملی اعتبارات برای کشاورزی لرستان را ضروری دانست و افزود: باغبانی، گیاهان دارویی، کشت گلخانه ای، کشت زعفران و اصلاح نژاد دام  از ظرفیت های تولید ثروت در بخش کشاورزی لرستان هستند.

 

حسنی مقدم با بیان اینکه  حدود۸۰ هزار نفر در زیر بخش باغبانی استان مشغول فعالیت هستند، گفت: با توسعه باغات بستر تقویت اشغال در این بخش تقویت می شود.
وی همچنین از برنامه ریزی به عمل آمده برای بهره برداری صحیح از منابع آبی خبرداد و افزود: توسعه کشت آبیاری قطره ای و تجهیز باغات به سیستم آبیاری قطره ای از برنامه ریزی های به عمل آمده در این حوزه است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان کرد: برای بهره وری مناسب از آب و توسعه آبیاری قطره ای، کمک های بلاعوض جهت تجهیز باغات به سیستم آبیاری قطره‌ای در نظر گرفته شده است.

 

سالانه بالغ بر 300 هزار تن محصولات باغی در لرستان تولید می شود

 

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهارداشت: حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان لرستان به احداث باغات اختصاص دارد.

 

«علیرضا احمدوند» ادامه داد: سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شود.

 

وی بیان کرد: بیشترین میزان تولید محصولات باغی مربوط به شهرستانهای بروجرد، خرم‌آباد، دورود، سلسله، کوهدشت، الیگودرز، پلدختر، ازنا، چگنی و رومشکان است.

 

احمدوندی، با اشاره به تولید پنج محصول عمده شامل گردو، انجیر، انار، زردآلو و سیب در استان لرستان، بیان کرد: بین ۲۵ تا ۲۶ گونه محصول باغی قابلیت کاشت در استان را دارند و هم اکنون کشت می‌شوند.

 

وی ابراز کرد: در کوهدشت محصول انار، بروجرد سیب، دورود زردآلو و پلدختر انجیر، بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده‌اند.

 

احمدوندی، با اشاره به اینکه گردو نخستین محصول پر برداشت در استان لرستان است، گفت: بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۴۲ هکتار از باغات استان زیر کشت درختان گردو قرار دارد.

 

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی لرستان، افزود: گردو با ۱۲ هزار و ۲۴۲ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷ هزار تن سالانه اولین محصول پربازده در استان است همچنین سیب با پنج هزار هکتار سطح زیر کشت و ۵۵ هزار تن تولید سالانه دومین محصول پربازده در استان لرستان است.

 

وی تصریح کرد: انار با سه هزار و۳۷۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۴۶ هزار تن، زردآلو با سه هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۳۰ هزار تن و انجیر با یکهزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت هزار و تولید سالانه ۳۰ هزار تن از دیگر محصولات پربازده در لرستان است.احمدوندی، کشاورزی و باغداری را از استعداد‌های خدادادی در استان لرستان نامید و بیان کرد: آب و هوای مناسب و رود‌های پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی دارد به طوری که به واسطه آب و هوای چهارفصل آن می‌توان عمده محصولات باغی را پرورش داد.

 

احمد وند اظهار داشت: طرح توسعه و آبیاری نوین باغات ازجمله اهداف سازمان جهاد کشاورزی است که در این راستا تمام سعی خود را به کار می‌بندد.

 

کد خبر 979363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha