مقاله «مولانا، عارف و شاعر بزرگ ایران» در اتیوپی منتشر شد

به مناسبت سالروز تولد شاعر نامی ایران، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، مقاله «مولانا، عارف و شاعر بزرگ ایران» در روزنامه «آدیس آدماس» اتیوپی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز تولد شاعر نامی ایران، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی مقاله‌ای را در توصیف شخصیت و اشعار عرفانی این شاعر بزرگ در رونامه آدیس آدماس اتیوپی منتشر کرد.

در این مقاله آمده است: سرزمین ایران مهد بی شمار مشاهیر و شاعران است. یکی از مشهورترین شاعران ایرانی جلال الدین محمد بلخی است که معروف به مولانا است. با توجه به اینکه مولوی ابیات بسیاری سروده است ولی هر یک از ابیات وی شامل فکر، ایده و عاطفه بوده و موضوعات مشخصی را پوشش داده است. بنابراین، نمی‌توان او را در یک جمله تفسیر کرد. کارهای او یک جهان شمولی همه جانبه دارد. ندای روح مستقلی که خواهان آزادی واقعی از هرگونه تزویر است.

در بخشی دیگر از این مقاله، درج شده است: مولانا بی زمان و مکان است. جهانیان مولانا را نه به خاطر محل تولد وی و یا جایی که در آن بزرگ شده و یا به چه دینی وابسته است، بلکه به خاطر آنچه او آنرا بیان داشته و  نمایندگی می‌کند، ستایش کرده و در آغوش می‌گیرند. با پایان یافتن قرن بیستم، محبوبیت او به پدیده‌ای جهانی تبدیل شد و شعر وی در اروپای غربی و ایالات متحده به تیراژ گسترده‌ای دست یافته است.

در این مقاله آورده شده است: مولانا کتاب مثنوی معنوی را با بیت «بشنو از نی چون حکایت می‌کند/از جدایی‌ها شکایت می‌کند» آغاز می‌کند. در مقدمه عربی مثنوی معنوی نیز که نوشته خود مولانا است، آمده است که این کتاب به تأکید «اصول دین» نامیده می‌شود. مثنوی معنوی حاصل پربارترین دوران عمر مولاناست. چون بیش از ۵۰ سال داشت که نظم مثنوی را آغاز کرد. اهمیت مثنوی نه از آن رو است که از آثار قدیم ادبیات فارسی است؛ بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد. مثنوی فقط عرفان نظری نیست بلکه کتابی است جامع شامل هردو رویکرد  عرفان نظری و عملی. او خود گفته‌است: «مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بل تا زیر پا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند.» بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است. در ایران، همه ساله در روزهای 28 و یا  29 سپتامبر را بعنوان روز ملی مولانا تعیین شده و مراسم  بزرگداشتی برای این شاعر و عارف بزرگ برگزار می‌شود.

همچنین، در انتهای مقاله نیز شعر بشنو از نی بصورت تفسیر برای خوانندگان آورده شده است.

کد خبر 979901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha