فرش ایرانی زینت بخش مسجد«زاگرب» در کرواسی

مسجد«زاگرب» بزرگ ترین مسجد در کرواسی است که فرش های ایرانی زینت بخش این مسجد است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع «زاگرب» در بزرگ ترین شهر کرواسی واقع شده است. این مسجد در سال 1981 میلادی ساخته شده و کار ساخت آن در سال 1987 میلادی به پایان رسیده است.

 

 

این مسجد با کمک «سلطان بن محمد القاسمی» امیر شارجه به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار دلار آمریکا ساخته شده است.

 

امیر شارجه سال 1983 میلادی از این مسجد در شهر زاگرب بازدید کرد. این مسجد دارای یک مدرسه اسلامی به نام «دکتر احمد اسماعیلوویچ» و مرکز فرهنگی نیز است.

 

همچنین مسجد زاگرب دارای سالن اجتماعات، کتابخانه، مهد کودک و رستوران است.

 

بخشی از سقف صحن مرکزی این مسجد در اثر زلزله در کرواسی فرو ریخته شده بود و  با توجه به عملیات اجرایی ترمیم و نقاشی فضای داخلی مسجد، فرش های ایرانی جمع آوری شده اند تا به آنها آسیب وارد نشوند.

 

کاشی کاری هنرمندان ایرانی و فرش های نفیس و دستباف ایرانی زینت بخش این مسجد و مرکز اسلامی زاگرب است.

 

بر اساس گزارش ها، مسجد در کرواسی محل برگزاری رویدادهای مختلفی است. مهم ترین رویداد در سراسر سال نمازجمعه است که مسلمانان کرواسی در آن حضور می یابند.

 

 بر اساس قانون، با وجود اینکه روز جمعه روز کاری است، مسلمانان از ساعت 11 تا 2 و برای حضور در نماز جمعه از حضور در محل کار معاف هستند. همچنین مراکز اسلامی در روزهای تعطیل آخر هفته، آموزش های دینی و عقیدتی برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف را در مرکز اسلامی برگزار می کند و کودکان ابتدا با حضور در کلاس های درس که آن را مکتب می نامند دروس خود را می آموزند و بعد با حضور در وضوخانه و سپس مسجد احکام گوناگون وضو و نماز و نماز جماعت را اجرا می کنند.

 

 

زاگرب، پایتخت و بزرگ ‌ترین شهر کرواسی است. این شهر در شمال غربی کرواسی در امتداد رود ساوا در دامنه‌های جنوبی کوه مدودنیتسا واقع شده ‌است.

 

این شهر مرکز فرهنگی، علمی، اقتصادی و حکومتی جمهوری کرواسی است.

کد خبر 980705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha