انتقال فرهنگ و مبانی عاشورا باید عمیق و بنیادین باشد

حجت الاسلام شمس الدین گفت: ما باید مبانی فکری اسلام، ارزش‌ها و اهداف متعالی آن را که برای زندگی دنیایی بشر تعریف شده به گوش مخاطبین در سراسر دنیا برسانیم.

خبرگزاری شبستان_انزلی؛ پیاده روی اربعین امسال تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا انجام نشد حرکتی که زمینه ساز ظهور و ترویج فرهنگ شیعه است امسال با شیوع کرونا در سراسر جهان برگزار نشد و شیعیان دلسوخته تشنه زیارت مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را نا امید و دلخسته تر ساخت.

برای شناخت ابعاد مختلف این حرکت عبادی _سیاسی و اهمیت و ضرورت انجام مراسم اربعین و تاثیر آن در زنده نگه داشتن و ترویج مبانی فرهنگ عاشورا با امام جمعه شهرستان بندرانزلی حجت الاسلام «سید عبدالجواد شمس الدین » به گفتگو نشستیم. آنچه در ذیل می خونیم ماحصل این گفتگوست:

 

*پیاده روی اربعین به سوی کربلا با چه هدفی انجام می گیرد؟

راهپیمایی اربعین با اهداف مختلف سیاسی، فرهنگی و عبادی انجام می شود و زمینه ‌ساز ظهور ولیعصر(عج) را فراهم می سازد. در سال های اخیر این پیاده روی شکل گسترده ای به خود گرفت و با این افزایش جمعیت، اثرگذاری آن در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به خوبی نشان داده شد و توانست پیام واقعی عاشورا را به گوش مردم دنیا برساند.

حضور مردم از اقصی نقاط جهان در پیاده روی اربعین در بسط و گسترش این فرهنگ بسیار موثر واقع شد و این امر مقدمه ای شد برای نزدیکی ظهور امام زمان (عج).

 

*چگونه می توان در شرایط فعلی فرهنگ عاشورا و اربعین را با شرایط موجود در جامعه بشری تبلیغ و ترویج کرد؟

ما باید مبانی فکری اسلام و تشیع و اصول، آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف متعالی اسلام را که برای زندگی دنیایی بشر تعریف شده به گوش مردم و مخاطبین در جوامع مختلف برسانیم. اگر بتوانیم افکار و اندیشه های مختلف را با جریان اعتقادی عاشورا همراه کنیم به اهداف مورد نظر خود دست می یابیم .

خوشبختانه در این سال‌های اخیر شرایط به گونه ای فراهم شده و اربعین و فرهنگ عاشورا اثرگذاری خود را در عصر حاضر ثابت کرده و روز به روز این اثر گذاری بیشتر می‌شود.

اما اگر در انتقال فرهنگ، اصول و مبانی کوتاهی کنیم و این گرایش به صورت ظاهری بوده و دوامی نخواهد داشت. باید بتوانیم با شبهه افکنی ها و جریانات الحادی مبارزه کرده و شرایط را برای رشدهرچه بیشتر بشریت فراهم کنیم.

*رسانه ها در جهانی کردن اربعین حسینی چه نقشی دارند و چگونه می توان از وجود آنها به نحو شایسته ای بهره گرفت؟

امروزه استکبار جهانی از رسانه ها استفاده می کند تا جلوی آنچه به ضرر آنهاست گرفته شود و چهره واقعی اسلام به مردم نشان داده نشود. اینکه فکر کنیم رسانه های بیگانه منعکس کننده اربعین و تحولات آن در جامعه اسلامی و جهان بشریت خواهند بود، در حال حاضر فکر بیهوده ای است.

می توانیم از امکاناتی که توسط استکبار جهانی ایجاد شده مانند اینترنیت و فضای مجازی و برای جبهه حق بهره بگیریم. در این راستا با سازماندهی و جهت دهی درست، اگر هر یک از جمعیت 20 میلیونی شرکت کننده در اربعین به عنوان یک رسانه عمل کنند بر استکبار رسانه‌ای دشمنان اسلام به راحتی غلبه می کنیم و عرصه بین الملل را به نفع جبهه حق و اسلام تغییر خواهیم داد.

 

*چرا پیاده روی اربعین از مقدمات ظهور امام زمان (عج) است؟

مقدمه اربعین دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به وحدت هدف و حرکت اشاره کرد. پیاده روی اربعین به این دو ویژگی می پردازد و شرکت کنندگان در این راهپیمایی هدفی دارند که همانا زیارت حرم، لبیک گفتن به سید الشهداء و یا ... است و همه برای رسیدن به آنچه مقصود است حرکت می کنند. این هدف واحد و حرکت به سمت آن مقدمه و زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) است که  نیاز به حرکت، تلاش و جهاد و اقدام دارد، معنای حقیقی انتظار این است نه آن انتظارهای غیر واقعی که عده ای فقط با دعا کردن منتظر ظهور هستند.

حتی برخی معتقدند باید با ترویج فساد و سکوت در برابر آن زمینه ظهور را فراهم کرد درحالیکه این موارد مغایر با انتظار حقیقی و واقعی است. انتظار واقعی یعنی پویایی، حرکت و تلاش که در پیاده روی اربعین دیده می‌شود. در پیاده روی اربعین انسان‌ها از دورترین نقاط دنیا برای هدفی واحد حرکت کرده خود را به این مراسم می رساندند این بهترین نمونه از زمینه سازی برای ظهور آن حضرت است.

 

 *بهترین شیوه ای که می توان برای سیدالشهداء به عزاداری پرداخت چیست و در این برهه از زمان که جهان درگیر ویروس کروناست این عزاداریها باید چگونه باشد؟

یکی از بهترین شیوه های عزاداری سعی در افزایش آگاهی و معرفت نسبت به امام، جایگاه امام و تبعیت از امام است که خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

عزاداری های متداول و مصطلح اعم از سینه زنی و زنجیر زنی از شیوه‌های بسیار خوب و موجب تقرب انسان به ائمه معصومین(ع) و خداوند متعال است، اما اوج این عزاداری ها باید آگاهانه باشد تا تضمین کننده حرکت صحیح انسان در مواقع غیر عزاداری شود.

در این شیوه از عزاداری انسان به شناختی که می بایست در محضر پروردگار برسد، دست می یابد و حضور و نظارت آن حضرت را در زندگی خود مشاهده می کند.  ما باید سعی کنیم در کنار این عزاداری‌ها به معرفتی عمیق دست یابیم.

به نظر نمی رسد شرایط فعلی توانسته باشد خللی در عزاداری های ما ایجاد کرده باشد.  معرفت افزایی و ارتباط باطنی انسان با وجود مقدس سیدالشهدا و شهدای کربلا در همه جا محقق شدنی است ضمن آنکه پیدا کردن معرفت و آگاهی از جایگاه امام از آثار پیدا کردن آگاهی است.

مراجع تقلید و مقام معظم رهبری تاکید می کنند باید جلوی آنچه موجب می‌شود این ویروس خطیر به مردم آسیب وارد کند، گرفته شود و کارشناسان و ستاد کرونا نیز دستور عدم برگزاری اجتماعات و رعایت دستورالعمل ها، فاصله گذاری های اجتماعی، استفاده از ماسک و ... را صادر کردند و عمل کردن به آن نشان دهنده معرفت انسان نسبت به مسئله امامت و جایگاه احکام شرعی در زندگی انسان است.

اگر ما فتوا و توصیه مراجع تقلید و رهبر انقلاب را نادیده بگیریم و به خود و دیگران ضرر و زیان برسانیم، از مبانی معرفت دور شده ایم. مراجع تقلید و رهبر انقلاب نیابت از امام زمان دارند و حکم آنها، حکم ایشان است. در این شرایط برگزاری عزاداری ها  منطبق با رعایت دستورالعمل ها وظیفه ما است.

کد خبر 981132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha