خشکی زاینده رود و چالش های زیست محیطی و روانی

خشکی رودخانه زاینده رود چالش های زیادی را برای محیط زیست استان اصفهان و بسیاری از استان های کشور به همراه داشته و اثرات روانی بر مردم با افزایش افسردگی و کاهش شادگامی مردم داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، شهر تاریخی اصفهان با ظرفیت های گردشگری متعدد در کل دنیا شناخته شده اما رودخانه همیشه خروشان آن و آثار تاریخی روی این بستر برای همه دارای جذابیت و معرفی بیشتر است اما به دلیل برخی از بی مدیریتی ها و کاهش حجم بارندگی در بیش از یک دهه گذشته شاهد خشکی مقطی و یا طولانی مدت این جاذبه طبیعی بوده ایم.

 

18 مهرماه از سال 83 تاکنون به همت و دغدغه مردم و سازمان های مردم نهاد اصفهان به نام روز نکوداشت زاینده رود نامگذاری شده تا در این روز اهمیت این رودخانه و جریان آب آن بیشتر معرفی و تبیین شود.

 

امسال مثل خیلی از سال های گذشته این رودخانه در روزش یعنی 18 مهر خشک شده و جریانی از حرکت آب و موجودات آبی در آن وجود ندارد.

 

جریان آب در زاینده رود یک موضوع شهری، استانی و محلی نیست که اگر صحبت های کارشناسی و آینده نگری گذشتگان را بر اساس تصمیم شیخ بهایی ببینیم به اصل کارشناسی و نقش زیست محیطی این رودخانه پی خواهیم برد.

 

آبی که در رودخانه زاینده رود جاری شده علاوه بر تاثیرات مثبت و کارآمد بر هوا، حفظ ابنیه تاریخی، آرامش روانی و تامین آب مورد نیاز بخش های کشاورزی بر حفظ تالاب گاوخونی و حیات این قسمت از اصفهان نقش دارد تا اینکه در جلوگیری از خشکی این تالاب از پخش ذرات معلق این زمین خشک در اصفهان، تهران، یزد و سمنان جلوگیری کرد.

 

در زمان های بسیار دور فاضلاب اصفهان به گاوخونی می ریخته و در حال حاضر برای جلوگیری از تبعات ناشی از دوران های خیلی دور، باید این نقطه همواره دارای آب باشد تا ذرات ناشی از فاضلاب در هوا پخش نشود و وزش باد آن را به مناطق مختلف کشور انتقال ندهد.

آب یکی از مولفه های مهم در تامین آرامش مردم به شمار می رود و اگر این رودخانه در سطح شهر اصفهان و شهرهای همجوار جاری باشد در کاهش آسیب های اجتماعی و ناآرامی ها نیز اثر می گذارد و باید بگوییم جریان آب در رودخانه زاینده رود موضوعی جدی برای حفظ محیط زیست، سلامت مردم و آرامش روحی جامعه خواهد بود.

 

*سهم آب رودخانه زاینده رود مطالبه نمی شود

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه سهم  جریان آب رودخانه زاینده رود 313 میلیون مترمکعب در سال است، افزود: سهم آب رودخانه زاینده رود به دلیل نداشتن متولی مطالبه نمی شود و مدیران نهادهای مربوطه نیز به این موضوع بی توجه هستند.

 

«حمیدرضا صفوی» افزود: کشاورزان و صنعت گران با روش های مختلف سالیانه سهم خود را مطالبه و به آن دست پیدا می کنند اما سهم رودخانه برای تامین نیاز محیط زیست و آرامش مردم مطالبه نمی شود.

وی ادامه داد: این سهم آب در مقابل با حجم آبی که به صنعت و کشاورزی می دهند بسیار کم است اما نقش تاثیر گذاری در سلامت روحی و جسمی و سایر بخش ها دارد.

 

*قطع آب زاینده رود بر سلامت روانی مردم اثر می گذارد

 

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قطع آب زاینده رود و نابسمانی در مدیریت آب این بخش بر سلامت روانی مردم اثر می گذارد و مردم اصفهان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اند.

«کوروش محمدی» با بیان اینکه تامین شادابی مردم شهرهای اطراف زاینده رود و بسیاری از مسافران در به جریان در زاینده رود وابسته است، تصریح کرد: افسردگی، ناراحتی و ناامیدی با نبود بسترهای شادی طبیعی افزایش می یابد و به دنبال آن شاهد مشکلات اجتماعی نیز خواهیم بود.

 

وی تعامل بین مردم، مسئولان، متخصصان و سازمان های مردم نهاد برای ارائه راهکار منجسم و کارآمد برای حیات زاینده رود را مهم بیان کرد و گفت: مدیریت کارآمد و جامع نگر تمامی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی متاثر از آب زاینده رود را با همدیگر می بیند.

 

*جریان آب رودخانه زاینده رود و اثرات آن

 

جریان آب در رودخانه زاینده رود را نباید یک موضوع محلی دید بلکه اثرات آن بر جامعه، رشد درآمد ناشی از گردشگری، تامین سلامت محیط زیست و ایجاد همدلی و وحدت بین استان ها مورد توجه قرار داد چرا که تشکل های مدنی فعال در حوزه محیط زیست کشور همه بر مدیریت جامع و جریان آب در رودخانه اتفاق نظر دارند اما در حوزه اختصاص آب برای کشاورزی و صنعت و منازعات این حوزه موجب تفرقه بین استانی می شود.

 

زاینده رود برای آرامش مردم و حفظ محیط زیست باید جاری و رودخانه آن همیشه در خروش باشد.

کد خبر 981246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha