بازدید رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از ستاد امر به معروف و نهی از منکر

«سمیه رفیعی» نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست طی بازدیدی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد به گفتگو نشست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، «سمیه رفیعی» نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست طی بازدیدی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مسئولین ستاد به گفتگو نشست.


در ابتدای حضور این نماینده مجلس محمدصالح مفتاح، معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش توضیحاتی درباره تاریخچه، ساختار و وظایف ستاد ارائه کرد.


در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: مبنای ما در دوره جدید مدیریتی ستاد این است که ستاد را سمت دیگری ببریم و تغییر جهت بدهیم و به حرف های مقام معظم رهبری که فرمودند ستاد امر به معروف باید به دنبال احیای امر به معروف باشد، پایبند باشیم و اینجا را به یک ستاد فرهنگی تبدیل کنیم.


وی گفت: اگر ما بخواهیم امر به معروف را که به مسائل اخلاقی و فردی تقلیل یافته است به امری اجتماعی تبدیل کنیم باید آن را در حوزه‌هایی وارد کنیم که برای مردم جذابیت دارد. یکی از این حوزه‌هایی که برای مردم جذابیت دارد و همه آن را قبول دارند و ستیز اجتماعی هم ایجاد نمی‌کند، حوزه محیط زیست است. رهبر انقلاب هم تأکید دارند که امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست را جدی بگیرید و برای آن برنامه داشته باشید.


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در حوزه محیط زیست آسیب‌هایی وجود دارد مثل امنیتی و سیاسی شدن آن، گفت: این مسأله حساسیت‌هایی ایجاد می‌کند، ولی در مجموع امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست چه در حوزه نخبگانی و رسانه‌ای و چه در حوزه فردی و چه در مسائل خرد و چه در مسائل کلان سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عرصه گسترده‌ای دارد و مورد مطالبه مردم است.


وی افزود: ما هدف‌مان از اینکه برویم سراغ محیط زیست این است که فرهنگ امر به معروف در حوزه محیط زیست احیاء شود و گروه‌ها و افراد فعال در محیط زیست را به نام آمر به معروف توانمند کنیم. چسبندگی امر به معروف به مسائل اجتماعی مانند حفاظت از محیط زیست آورده‌ای است که این مسأله برای ما دارد.


جلیل محبی اظهار داشت: برای امر به معروف و نهی از منکر دو حوزه کلی داریم؛ یک حوزه میان فردی و یک حوزه فعالیت‌های سازمندهی شده اجتماعی که در قالب ان‌جی‌او‌ها کار می‌کنند و تعدادشان هم نسبتاً زیاد است. ما موظفیم بستر فعال‌سازی گروه‌های اجتماعی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کنیم. نام امر به معروف و نهی از منکر با خودش فرهنگ مذهبی می‌آورد. در حالی که سمن و ان‌جی‌او لزوماً این فرهنگ را با خودش نمی‌آورد.


وی در ادامه خطاب به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: ما در حوزه محیط زیست باید بدانیم چه چیزی معروف است و چه چیزی منکر است. در این حوزه ما را یاری کنید که مطالبه‌گری درست را آموزش دهیم.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه تصریح کرد: بحث دوم ما این است که شما گروه‌های جهادی را جدی بگیرید و گروه‌های دیگر را به ما معرفی کنید که با آنها وارد تعامل شویم. سومین نقطه اتصال ما این است که ما در حال پیگیری فعال‌سازی فراکسیون امر به معروف هستیم که رویکردش امر به معروف مسئولین باشد و ذیل آن کارگروهی به دنبال پیگیری مسائل محیط زیستی باشد.


در ادامه این جلسه صمیمانه، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: من قبلاً شاهد بودم که شورای امر به معروف ادارات امری کاملاً تشریفاتی بود ولی امروز شاهد تغییر و تحولات و پویا شدن این مسأله هستم که این نشان از حسن تدبیر ستاد امر به معروف دارد و باید خداقوت ویژه‌ای گفت به شما که در حال تغییر رویکردها هستید و انصافاً ستاد امر به معروف جز ارگان‌هایی است که باید الگو قرار گیرد برای خیلی از دستگاه‌های لخت و کرختی که توان تحول ندارند.


وی در ادامه افزود: خوشحالم که می‌بینم درک خیلی درستی از محیط زیست در ستاد امر به معروف وجود دارد. من ۱۷ سال است که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنم. تحصیلاتم محیط زیست بوده است و ما حرف داریم در این زمینه. ولی متأسفانه یکی از حوزه‌هایی که مجموعه نظام به آن کمتر التفات داشته حوزه محیط زیست بوده است. متأسفانه مطالبات رهبری در حوزه محیط زست به میزان قابل قبولی پیگیری نمی‌شود. خیلی ناراحت کننده است که سازمان محیط زیست که متولی اصلی پیاده‌سازی این سیاست‌هاست حتی یک جلسه هم برگزار نمی‌کند.


سمیه رفیعی در ادامه گفت: حوزه محیط زیست یک سرمایه اجتماعی بزرگ است و امروز اینقدر چالش‌های محیط زیستی زیاد شده است که مبدل به خواست و مطالبه مردم شده است و واقعا هم اگر خواست مردم در بحث‌هایی مثل آلودگی هوا نبود، شاید هرگز این مسائل پیگیری نمی‌شد.


وی در پایان افزود: ما در مسأله محیط زیست از دنیا طلبکاریم. چون نگاه امپریالیستی و سرمایه‌داری و مخرب محیط زیست است. متأسفانه بسیاری از گروه‌های محیط زیستی ما نگاهشان به غرب است در حالی که ما خودمان در این حوزه صاحب ایده‌ایم.

کد خبر 981407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha