هم افزایی کانون های مساجد و افزایش کارآمدی

هم افزایی و تعامل منطقه ای، استانی و کشوری کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای افزایش کارآمدی و اثرگذاری فعالیت های این مراکز حلقه ای مفقود است که باید علاوه بر تدبیر مسئولان ستاد کانون های مساجد، مدیران مسئول نیز خودجوش وارد این عمل شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تعامل و همکاری بین نهادهای فرهنگی در سطوح مختلف از جمله عوامل موفقیت و توسعه کیفی و کمی فعالیت ها به شمار می رود و همواره این موضوع مورد تاکید بوده و آن دسته از مراکز خلاق و پیشتاز در این حوزه توانسته اند دستاورد خود را به نمایش بگذارند.

 

وجود بیش از 25 هزار کانون فرهنگی و هنری درمساجد کشوری و پراکندگی آن ها در بخش های مختلف و همچنین وجود توانمندی وظرفیت خاص در بسیاری از این مراکز به صورت منحصر به فرد، لازمه ایجاد تعامل و همکاری برای تکمیل پازل توسعه فرهنگی و هنری مساجد را گوش زد می کند.

 

در سیاست های گذشته کانون های مساجد کشور برگزاری همایش ها، کارگاه و برنامه های مناسبتی فرصت خوبی برای برقراری تعامل بین کانون ها بوده و البته در مدیریت جدید طرح کانون های شاخص ایده جدید و موثر و با پشتوانه تجربی و فکری خوبی بود که در روزهای اول ناکام ماند و مسئولان ستادی به ویژه مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به عنوان ایده پرداز این طرح باید دستاوردها و مشوق های لازم تداوم آن را تشریح و لحاظ کند تا اینکه زمینه ساز بستر مشارکت و همکاری بین کانون های مساجد باشد.

 

البته انتظار برای تصمیم گیری و انجام اقدام عملی از مسئولان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یک غفلت است چرا که نباید مدیران مسئول کانون های مساجد به عنوان تشکل های مدنی همواره منتظر تصمیم سازی های دولتی باشند بلکه برای توسعه فعالیت های خود به تدبیر، فعالیت خودجوش و هم افزایی نیاز دارند.

 

*همبستگی بین نهادهای مدنی برای توسعه فعالیت های اجتماعی لازم است

 

رئیس مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان استان اصفهان با اشاره به ضروت تعاملات بین بخشی برای توسعه فعالیت های اجتماعی گفت: همبستگی بین نهادهای مدنی برای توسعه فعالیت های اجتماعی و افزایش کارهای عام المنعه و عمومی لازم است.

«نورالدین سهرابی» ادامه داد: هر کانون و تشکل مردمی یک بستر برای هم افزایی و ایجاد محیط سالم برای مشارکت اجتماعی است و اگر بین این نهادها تعامل و همدلی ایجاد شود  منفعت آن را در رونق همکاری عمومی برای برون رفت از مشکلات جامعه می برد.

 

وی ایجاد زمینه های ارتباطی بین نهادهای همسو و بکارگیری قابلیت های همدیگر برای اعتلای جامعه را یک ضرورت انکار ناپذیر بیان کرد و گفت: آموزش این گونه رفتارها برای انجام کارگروهی و مشارکتی نیز باید از دستگاه های صادرکننده مجوز مطالبه شود.

 

*تفاهم نامه های فرهنگی و هنری در ایجاد هم افزایی بین کانون ها و سایرنهادها موثر است

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت:  انعقاد تفاهم نامه های فرهنگی و هنری در ایجاد هم افزایی بین کانون ها و سایرنهادها موثر است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: با انعقاد تفاهم نامه مشترک بین ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اصفهان و سایر نهادهای فرهنگی و هنری استان زمینه بهره برداری از ظرفیت های مختلف برای توسعه فرهنگ اسلامی کارآمد است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر تفاهم نامه های استانی و کشوری در سطح شهرستان های استان اصفهان نیز بر اساس تلاش مسئولان ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون های مساجد قراردادهای مشترک کاری به نگارش درآمده و همکاری بین مراکز وجود دارد.

 

*کانون های مساجد باید در کنار همدیگر قرار بگیرند

 

همکاری و تعامل بین کانون ها و تشکیل اتحادیه و یا شوراهای منطقه ای برای پیگیری اهداف مشترک و هم افزایی بین مراکز و هم کمک به پیشرفت کانون های در ابعاد مختلف کمک خواهد کرد.

 

مدیران مسئول کانون های مساجد باید نسبت به مسئولیت کانونی و یک فعال حوزه مسجد نقش خود را در هم افزایی و اتفاقات مشترک ایفا کنند.

کد خبر 981694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha