وقف موجب رفع بسیاری از مشکلات جامعه می شود/ثبت ۱۹۷ موقوفه در اسلام آباد غرب

خسروانی از ثبت ۱۹۷ موقوفه در اسلام آباد غرب خبر داد و گفت : گسترش وقف در جامعه می تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات شود .

حمید خسروانی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: وقف از سنوات گذشته تاکنون موجب شده  تا خیلی از مشکلات جامعه  از بین ببرد اگر عامه ی مردم نیازی داشتند از طریق افراد خیر یا واقفین این مشکلات برطرف شده است .

 

وی افزود: در سالیان گذشته تا به امروز برای پرکردن برخی ضعف ها در تمامی زمینه ها عده ای از مال خود را وقف کردن و از قِبَل درآمد آن موقوفه برای عامه ی مردم هزینه شده است.

 

خسروانی تاثیرات اموال وقف شده را با ذکر مثالی بیان کرد: به عنوان مثال فردی ۱۰۰ سال پیش مالی را وقف کرده و نیت کرده که از درآمد آن ملک موقوفه برای دانش آموزان بی بضاعت لوازم تحریر خریداری شود این نیت و موقوفه برای ۱۰۰ سال گذشته بوده اما تا الان جاری بوده است .

 

وی ضمن اشاره به اهمیت وقف اظهار کرد: با شرایط جدید اجتماع و با توجه به مشکلات اعتباری و بودجه  تنها نهادی که به جامعه می تواند کمک کند نهاد وقف است مثلا  نیت شده از قبل درآمد موقوفه درآمد آن برای بیماران سرطانی هزینه شودو این ارتباطی با مشکلات بودجه ای کشور ندارد.

 

وی بابیان اینکه وقف انواع مختلفی دارد، افزود: ما دو نوع وقف داریم ( وقف عام و وقف خاص)  وقف عام هم انواعی دارد (منفعتی و انتفاعی) وقف انتفاعی درواقع درآمدی ندارد مانند مساجد و حسینیه ها این ها وقف شده اما از قبل آنها درآمدی بدست نمی آید نوع دیگر وقف منفعتی است یعنی شخصی ملکی را وقف می کند و آن ملک را اوقاف اجاره می دهد و اجاره آن را می گیرد و با توجه به نیت وقف کننده هزینه می کند .

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه اسلام آباد غرب با اشاره به تعداد موقوفات در شهرستان خاطرنشان کرد:  تعداد کل موقوفه ها در شهرستان اسلام آباد غرب ۱۹۷ فقره است که از این تعداد ۱۵ فقره  موقوفه منفعتی و ۱۸۲ فقره موقوفه انتفاعی است .

 

وی در پایان گفت: این ۱۵ موقوفه  منفعتی به این صورت بوده که هر کدام رقبه های زیادی دارند به عنوان مثال کاروانسرای شاه عباسی اسلام آباد غرب موقوفه ای می باشد که خود شامل ۲۲۷ رقبه (زیرمجموعه) است.

کد خبر 981713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha