کرونا و دغدغه هایی که برای خانواده ها و دانش آموزان پایان ندارد

هشت ماه از شیوع کرونا گذشت؛ اما دغدغه ها وجود دارد و به نوعی با سردرگمی معلمان، شاگردان و خانواده‌ها و دغدغه بهداشت و درمان در راستای برگزاری کلاس‌های حضوری که جان دانش آموزان را به مخاطره‌ می اندازد؛ روبروایم.

خبرگزاری شبستان؛ مازندران- این روزها 8 ماه از شیوع ویروس خانمان برانداز کرونا می گذرد و شیوع این ویروس سبب شد تا خسارت‌های فراوانی به جامعه وارد شده و بسیاری از عزیزان و دوستان مان را از دست بدهیم و در کنار آن شاهد خسارت های جبران ناپذیری در بخش اشتغال به دلیل بیکاری و تعطیلی برخی از واحدها متحمل شده ایم.

 

در این بین در کنار همه جان هایی که در کرونا از دست رفته است و افرادی که بیکارند و با کسادی برخی از امور و کارها مواجه شده ایم؛ این روزها دغدغه خانواده ها و دانش آموزان برای استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا و یا حضور دانش آموزان در مدارس تمامی ندارد.

 

براساس آمارهای رسمی اعلام شده تاکنون بیش از 490 هزار نفر در ایران مبتلا به کرونا شدند که از این تعداد بیش از 28 هزار نفر فوت شده اند و دیگر آنان را در بین خودمان نداریم.

بنا به گفته مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان، در حال حاضر شاهد افزایش تعداد بیماران و مبتلایان به کرونا در سطح کشور هستیم و به دلیل افزایش بیماران و کمبود تخت بیمارستانی، باید با اقدامات مؤثر و اطلاع رسانی گسترده مانع از پر شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی شد.

 

براساس این گزارش و با توجه به آمارهای روز به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شرایط فعلی و با گذشت یکماه از بازگشایی مدارس و 8 ماه از شیوع ویروس کرونا، دغدغه خانواده ها برای رفتن یا نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه همچنان باقی است.

 

برخی از خانواده ها حضور دانش آموزان در مدارس را راهی مهم برای یادگیری بیشتر دانش آموزان می دانند و در این بین هستند بسیاری از خانواده ها که به آموزش مجازی توجه ویژه دارند و ترجیح می دهند دانش آموزان در خانه بمانند و به کرونا مبتلا نشوند.

 

این روزها اما با سرد شدن هوا ، دلهره مردم، دانش آموزان و خانواده ها برای ورود دانش آموزان به مدارس و ورود آنان به جامعه بیشتر شده است.

 

اگر چه سال تحصیلی امسال از 15 شهریور ماه با اما و اگرهای فراوان آغاز شده است تا فصل سرما را دانش‌آموزان بدون کلاس درس سپری کنند و در خانه آموزش ببینند؛ اما در این میان سرد شدن هوا، افزایش تعداد بیماران کرونایی در کشور و انتشار برخی اخبار از ابتلای چند دانش آموز به کرونا دوباره سبب دل نگرانی والدین شده است.

 

 در این بین علاوه بر حضور دانش آموزان در کلاس درس مدارس که نگرانی بالایی را به دنبال دارد، عدم کنترل دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی هم دغدغه دیگری است که خانواده ها با آن مواجه  و به دنبال راهکار مناسب برای کنترل دقیق در دوران آموزش مجازی هستند.

 

براساس آخرین آماری که «علیرضا سعدی پور » مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران با اظهار اینکه بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور انجام شد، درباره حضور دانش آموزان در مدارس گفت: طبق آمار ۱۷ درصد از دانش آموزان در مدارس حضور می‌یابند که بیشترین میزان آن مربوط به بندپی غربی و کمترین مربوط به نور و رامسر است.

 

همزمان با بازگشایی مدارس و حتی قبل تر از آن، بارها و بارها اعلام شد که نگران‌کردن خانواده‌ها راهکار نیست؛ اما آیا واقعا" اقدامی برای عدم حضور همه جانبه دانش آموزان انجام شد؟

 

سلامتی فرزندم مهم تر از تحصیل است

«مائده اصغریان» با ابراز نگرانی از برگزاری کلاس های درس حضوری حتی برای تعداد اندکی از دانش آموزان گفت: وقتی مدارس باز است و تعدادی از دانش آموزان حضور دارند؛ حتی اختیاری بودن حضور در مدارس هم احتمال ابتلا را بالا می برد و فرزندان ما هم دغدغه حضور در کلاس دارند و می خواهند که در کلاس درس حاضر شوند.

 

مادر یکی از دانش آموزان مازندرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: با اصرار فرزندم و با توجه به اینکه تعدادی از همکلاسی هایش در مدرسه هستند؛ مجبورم برخی از روزها تا مدرسه با او بروم و برگردم و در این بین برخی از دانش‌آموزانی که در مدارس حضور دارند؛ از ماسک استفاده نمی‌کنند و اگر یکی از آنها دچار کرونا شود؛ قطعا" مابقی هم بیمار می شوند.

وی اظهار کرد:  سلامتی فرزندم مهم تر از تحصیل است و اگر قرار باشد؛ بین سلامتی فرزندم و تحصیل یکی را انتخاب کنم؛ قطعا" فرزندم است.

 

فضای مجازی و خطراتی که دانش آموزان را تهدید می کند

« محمد اکبری » هم معتقد است؛ فضای مجازی در کنار آموزش های مفیدی که ارائه می کند؛ خطراتی را هم به دنبال دارد و نمی توان از آن غافل شد.

 

وی به عنوان پدر یکی از دانش آموزان شرق مازندران در دوره متوسطه اول به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: اگر چه نمی توان منکر فرصت هایی که فضای مجازی برای دانش آموزان در دوران کرونا شد؛ نمی توان از تهدیدهایی همچون اعتیاد به فضای مجازی، پرسه زدن های بی مورد و وجود برخی از شبکه های غیراخلاقی و برنامه های کاذب که برای جوانان و نوجوانان ایجاد خواهد کرد؛ به راحتی گذشت .

اکبری افزود: اگر چه تمهیدات لازم برای دانش آموزان اندیشیده شده است؛ متاسفانه دوران سختی را با شیوع کرونا پشت سر می گذاریم و دانش آموزان و خانواده ها سردرگم و معلق در زمین و هوا هستند و برنامه‌ای برای خلاصی کامل از کرونا ندارند.

 

حفظ سلامت دانش آموزان هدف اصلی مسئولین

با این تفاسیر اما، «صادق علی بیگی» هم با اعلام اینکه حفظ سلامت دانش آموزان هدف اصلی مسئولین است؛ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان خاطر نشان کرد: مدارس ما با اختیار والدین برای حضور دانش آموزان باز است و مشکلی برای عدم حضور دانش آموزان در مدارس نداریم چرا که در فضای مجازی و برنامه شاد، آموزش با قوت در حال اجراست.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بهشهر افزود: اگر زمانی احساس کنیم شیوع گسترده کرونا در منطقه‌ و مدرسه ای سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد؛ قطعا" مدارس تعطیل می شود و خانواده ها نگران نباشند.

 

« حسین پالار» می گوید: سلامت دانش آموزان اولویت برنامه کاری ماست و در هر شرایطی سلامت دانش آموزان برای ما مهم است.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نکا به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در کنار همه برنامه ریزی های مختلف برای داشتن سال تحصیلی با نشاط و سلامت؛ در این بین نصب پیام های بهداشتی در مدارس مختلف استان مازندران و از جمله شرق مازندران در راستای اطلاع رسانی به دانش آموزان در راستای مقابله با ویروس کرونا ار برنامه های مهمی بود که توسط مراقب های بهداشت  در مدارس انجام  و اجرایی شد.

وی همچنین به برگزاری جلسات مختلف برای برگزاری حضوری و مجازی دانش آموزان در مدارس مختلف قبل و در حین سال تحصیلی اشاره کرد و یادآور شد: در کنار ضدعفونی روزانه مدارس و کلاس های درس، برنامه ریزی و نظرسنجی  در این راستا با قوت اجرایی می شود و در صورت بروز هر گونه مشکلی از برگزاری کلاس حضوری جلوگیری می شود.

 دانش‌آموزان جهت استفاده از این 'گوشی نیاز به سواد رسانه ای دارند

 

در این بین اما «حسن بهروزی» مدرس آموزش خانواده با اشاره به راهکارهای تحصیل در فضای مجازی گفت: این روزها روش آموزش دانش آموزان از روش گذشته تغییر کرده و به سمت مجازی آورده شده   است و لذا دانش آموزان باید بدانند که موبایل مانند خودکار و دفتر یک ابزار آموزشی  است و بعد اتمام کلاس باید کنار گذاشته شود.

 

وی با اعلام اینکه راهکارهای مناسب فراوانی برای والدین، معلمان و دانش آموزان جهت استفاده بهینه از این فضای آموزشی وجود دارد؛ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد:سعی شود والدین در این ایام کمتر از گوشی خود و یا کانال های که مطالب عمومی ندارند، استفاده کرده و همچنین کمتر گوشی خود را رمزدار کنند.

 

این مدرس آموزش خانواده در شهرستان بهشهر با بیان اینکه باید کلاس های مجازی را درست مثل یک کلاس عادی درنظر بگیریم؛ خاطر نشان کرد: افراد برای حضور در این کلاس یک فضای دلچسب و همیشگی درنظر بگیرند و همچنین وسایل مورد نیاز را دم دست داشته باشند.

وی خطاب به دانش آموزان گفت: هرچیزی که موجب حواس پرتی شما می شود را رفع کنید؛ باز بودن پنجره و سرو صدا، گرمی اتاق و... را کنترل کنید و هربار در پایان کلاس در صورت احساس رضایت از آن، به خود فرصت دیدن یک فیلم یا یک سرگرمی غیر درسی بدهید.

 

بهروزی خاطر نشان کرد: اگر امکان دارد، گوشی دانش آموزان از گوشی والدین جدا باشد و در این بین  دانش‌آموزان باید بدانند جهت استفاده از این ابزار نیاز به سواد رسانه ای است و باید رعایت اصول اخلاقی، مزاحمت و پیگیری های قانونی برای دانش آموزان توضیح داده شود.

 

آری، سال تحصیلی امسال از 15 شهریور ماه با اما و اگرهای فراوان آغاز شده است تا فصل سرما را دانش‌آموزان بدون کلاس درس سپری کنند و در خانه آموزش ببینند؛ اما در این میان سرد شدن هوا، افزایش تعداد بیماران کرونایی در کشور و انتشار برخی اخبار از ابتلای چند دانش آموز به کرونا دوباره سبب دل نگرانی والدین شده است.

 

 در این بین علاوه بر حضور دانش آموزان در کلاس درس مدارس که نگرانی بالایی را به دنبال دارد، عدم کنترل دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی هم دغدغه دیگری است که خانواده ها با آن مواجه  و به دنبال راهکار مناسب برای کنترل دقیق در دوران آموزش مجازی هستند که از نظر کارشناسان و مشاوران افزایش سواد رسانه‌ای و  سازگاری مهارت معلمان، دانش آموزان و خانواده ها با محیط یادگیری آنلاین می تواند تا حدود بسیار بالایی از خطرات حضور دانش آموزان در فضای مجازی بکاهد.

کد خبر 981760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha