مدرسه«میرعرب» تنها مدرسه اسلامی در دوره کمونیسم

مدرسه «میرعرب» در بخارا در قرن های متمادی به عنوان مناره تدریس علوم اسلامی در آسیای میانه به شمار می آمد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مدرسه «میرعرب» یا «میری أراب» بین سال های 1530-1536 میلادی در دوره حکومت خانات بخاری (1500-1785 میلادی) به دست شیخ«عبدالله النقشبندی الیمنی» معروف به امیر عرب در شهر بخارا در ازبکستان بنا شد.

مدرسه میر عرب بزرگترین مدرسه بخارا بود که در قرن های متمادی به عنوان مناره تدریس علوم اسلامی در آسیای میانه به شمار می آمد. دهها عالم، قاضی و مفتی از آسیای میانه، ترکستان و قفقاز در این مدرسه فارغ التحصیل شدند.

 

 مدرسه میرعرب شامل کلاس های درس و خوابگاه برای دانش آموزان است. دیوارهای داخل و خارج آن با کاشی کاری قیشانی و تابلوهای موزاییکی جذاب و مسحورکننده تزیین شده است. علاوه بر این، این مدرسه گنبدها و مقرنس های زیبایی دارد.

پس از انقلاب بلشویکی، کمونیست ها این مدرسه را در سال 1920 میلادی بستند. اما این مدرسه در سال 1946 میلادی با نظارت اداره دینی مسلمانان آسیای میانه و قزاقستان بازگشایی شد.

 

این مدرسه به عنوان تنها مدرسه اسلامی از سال 1946 تا 1956 و از سال 1961 تا 1989 در اتحادیه جماهیر شوروی به شمار می آمد. زیرا دومین مدرسه به نام «برکة خان» در سال 1956 در بخارا افتتاح شد. اما در سال 1961 میلادی به بهانه وضعیت نامناسب ساختمان این مدرسه بسته شد.

مدت تحصیل در مدرسه میرعرب 9 سال بود که در دو مرحله انجام می گرفت. دانش آموزان در این مدرسه تجوید، حدیث، فقه و تاریخ اسلام و دو زبان عربی و فارسی می آموختند. در دوره کمونیسم نیز زبان روسی، تاریخ ملت های اتحادیه جماهیر شوروی، قانون کمونیسم و ورزش نیز به این درس ها اضافه شد.

دولت ازبکستان در سال 1997 میلادی به بازسازی گسترده این مدرسه اقدام کرد. این مدرسه امروز به موزه تبدیل شده است. سازمان یونسکو از سال 1993 میلادی این مدرسه را در فهرست میراث جهانی قرار داد. مدرسه میرعرب از معتبرترین و بهترین مدارس آسیای میانه در طول قرن های متمادی به شمار می آمد.

مترجم: فاطمه دوستدار

 

کد خبر 981828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha