دیپ فیک می‌تواند خطر آفرین باشد

البرزی اظهار کرد: دیپ فیک آنجا خطرآفرین می‌شود که کاربران اخبار جعلی را در موضوعات اجتماعی و سیاسی به عنوان حقیقت قبول کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از رادیو گفتگو، «دکتر هادی البرزی»، مدرس رسانه در برنامه گفتگوی فرهنگی درباره فناوری به نام دیپ فیک گفت: اگر از زاویه هوش مصنوعی به فناوری دیپ فیک نگاه کنیم، در هوش مصنوعی کامپیوتر‌ها و ماشین‌ها یادگیرنده هستند، deep-learning به نوعی یادگیری عمیق توسط ماشین است. دیپ فیک، به معنای جعل عمیق است بنابراین؛ معادل فارسی دیپ فیک جعل عمیق و برای deep-learning یادگیری ماشینی عمیق است.

وی افزود: از این فناوری در صنعت سینما نیز استفاده می‌شود اما هنگامی که مخاطب در حال مشاهده یک فیلم سینمایی است، حقیقت از دید او پنهان نیست و اینجا مشکل ایجاد نمی‌شود. لیکن وقتی در شرایطی قرار می‌گیریم که کاربران دیپ فیک یعنی اخبار جعلی را به عنوان حقیقت قبول می‌کنند و در موضوعات اجتماعی و سیاسی آن را دخیل می‌کنند، می‌تواند خطرآفرین باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که دیپ فیک‌ها در صنعت سینما بسیار مهم است. به طور مثال در صنعت سینمای آمریکا، فیلم‌هایی ساخته شده که یک بازیگر به دلیل تصادف به پایان فیلم نرسیده و آنها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی از بازیگر در ادامه فیلم استفاده کردند.

البرزی همچنین گفت: به دلیل اینکه به عصر ارتباط با ماشین ورود کرده‌ایم، ماشین می‌تواند با ابزارهای دیگر در راستی آزمایی به کاربران در فیک بودن یک ویدئوی جعلی کمک کند.

وی همچنین عنوان کرد: دیپ فیک‌ها اگر به واسطه یک ابزار در گوشی‌های همراه در اختیار افراد معمولی قرار بگیرد، ممکن است که خطراتی برای استفاده از منافع شخصی به همراه داشته باشد و اینترنت نسل چهارم این امکانات را به کاربران داده است. به نظر می‌رسد که در آینده بسیاری از کاربران با توجه به اینکه در اتاق‌های اکو قرار گرفته‌اند وقتی با دیپ فیکی روبه رو ‌شوند، به بررسی آن نمی‌پردازند و به عنوان واقعیت در ذهنشان باقی خواهد ماند و در نهایت به وارونگی واقعیت می‌پردازند. بنابراین؛ رسالت رسانه‌ها در این شرایط بسیار سخت تر خواهد بود.

کد خبر 981864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha