خط ماشین آلات فرآوری پسته دستاوردی در شرایط تحریم/ صادرات محصولات کشاورزی نجات بخش کشور است

یک تاجر با اشاره به وجود ۲۷ استان پسته خیز در کشور و اینکه صادرات محصول پسته دچار مشکلات است برانتخاب افرادی در بدنه دولت تأکید دارد که تجربه کافی دربخش خصوصی داشته باشند تا بتوانند با رفع مشکلات و درد های این حوزه، اقتصاد کشور را شکوفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ برداشت پسته در رفسنجان روزهای آخر را طی می کند، از 86 هزار هکتار باغات پسته در این شهرستان قرار است بیش از 60 هزار تن پسته خشک برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

 

 

بهروز آگاه کشاورز رفسنجانی، تاجر به نام و سفیر ایران در اتحادیه جهانی خشکبار در بازدید خبرنگاران از کارگاه و ترمینال مکانیزه وی در رفسنجان، روند فرآوری محصول توسط این کشاورز توضیح داده شد.

 

 

 

بهروز آگاه در جمع خبرنگاران بیان کرد: در فرآوری پسته پس از گذشت 20 سال به دستاورد جدیدی رسیده ایم آن هم تولید ماشین آلات و خط فرآوری پسته است که طی 20 سال گذشته این دستگاه تولید می شد که امسال تکمیل شد.

 

وی افزود: 3 سازنده ماشین آلات فرآوری پسته در کرمان و رفسنجان داریم و  در شرایط تحریم خطی ساختند که تمام اتوماتیک و در 24 ساعت قادر به کار کردن است.

 

 

آگاه با اشاره به اینکه ما 27 استان پسته خیز در کشور داریم و 3 سازنده ماشین آلات خوب در کرمان و رفسنجان؛ تصریح کرد: این سازندگان باید تمام نیرو را صرف تولید ماشین آلات فرآوری کنند به این دلیل که در دیگر استان های پسته خیز کشور، سازنده ماشین آلات فرآوری پسته وجود ندارد و ماشین آلات مورد نیاز خود را از این 3 سازنده تهیه می کنند که اگر این 3 تولید کننده حمایت شوند اشتغالزایی خوبی در صنعت پسته خواهیم داشت؛ ضمن اینکه با این ماشین آلات در کمترین زمان ممکن پسته فرآوری می شود.

 

وی تصریح کرد: صنعت پسته آمریکا را در نظر بگیرید که دارای ماشین آلات پیشرفته در صنعت پسته است؛ سازنده های ماشین آلات استان کرمان را به چشم سردارانی نگاه می کنم که از توانایی های درونی و خلاقیتی که دارند در جهت رونق اقتصادی کشور استفاده و دستگاه هایی تولید می کنند که با دستگاه های آمریکا برابری می کند و باید مورد حمایت قرار گیرند تا جوابگوی احتیاجات کل کشور باشند.

 

آگاه گفت: این دستگاه قادر است در شبانه روز 120 تن پسته را با 5 نیروی کارگر فرآوری کند.

 

صنعت پسته سالم است

 

این تاجر ایرانی با اشاره به اینکه به جزء استان های خوزستان، مازندران و گیلان در بقیه استان ها پسته کاری داریم، ادامه داد: در صنعت پسته یک موقعیت ایده آلی داریم متأسفانه سیاست های اقتصادی داخلی جلوی صادرات را می گیرد امّا صنعت پسته سالم و درست است.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی دولت، افرادی که سکان دار هستند تجربه کاری بخش خصوصی را ندارند که دردها را بفهمند تا به این بخش کمک کنند؛ در حال حاضر وزیر صمت ( علیرضا رزم حسینی ) که اخیراً سکاندار این وزارتخانه شده کاملاً به بخش خصوصی اشراف و به دردهایی که در این حوزه وجود دارد آگاه است و می تواند رسیدگی کند.

 

 

آگاه باز هم با اشاره به اینکه کشاورزی و صنعت پسته سالم است؛ گفت: رفسنجان مهد تولید پسته در جهان است ابتدای کشت پسته در ایران در این شهرستان بوده و در حال حاضر می بینید در سراسر کشور و دنیا توسعه یافته امّا سیسات های غلط جلوی صادرات این محصول ارزآور را گرفته است.

 

این تاجر با اشاره به اینکه سال ها ثابت کردیم که می توانیم از راه کشاورزی صادرات کنیم؛ افزود: هرچه صنعت نفت و دیگر صنایع ما را تحریم کنند امّا با صادرات محصولات کشاورزی و پسته مشکلی برای کشور به وجود نمی آید البته باید صادرات محصولات کشاورزی موردحمایت دولت قرار گیرد؛ تولید و صادرات محصولات کشاورزی در شرایط سختی که بر کشور حاکم شده نجات بخش است.

 

 

وی در ادامه یکی از مشکلات سد راه صادرات را وجود افراد بی تجربه در بخش اقتصادی کشور دانست و افزود: این افراد از وزیر گرفته تا مسئولان بانک مرکزی که تصمیمات غیر کارشناسی شده می گیرند، تجربه بخش خصوصی را ندارند تا درد مردم را بفهمند و راهکار ارائه دهند؛ کشورهای زیادی تقاضای پسته ایران را دارند امّا سیاست های غلطی که در داخل گرفته می شود مانع صادرات این محصول شده که باید تدابیری اندیشیده و رفع شود.

 

طرح تجمیع باغ های کشاورزی رها شده است

 

این کشاورز رفسنجانی در ادامه تجمیع باغ های کشاورزی در استان کرمان را راهکار نجات بخش کشاورزی در دوره رزم حسینی عنوان کرد و گفت: در این شیوه خرده مالکان یک چاه موتور فردی را به نمایندگی انتخاب می کنند که سم پاشی، آبیاری، تعمیرات باغ ها و همچنین برداشت محصول را با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی به طور صحیح مدیریت می کند که بهترین راهکار است و در این باغاتی که از یک چاه موتور آبیاری می شوند با این مدیریت ضمن شاداب بودن؛ راندمان محصول هم افزایش می یابد.

 

 

 

وی بیان کرد: طرح تجمیع باغ ‌های کشاورزی در استان کرمان چند سال قبل توسط رزم حسینی استاندار وقت کرمان پیشنهاد شد که تنها 3 هزار هکتار در شهرستان های این استان این طرح را اجرا کردند و بعد از آن این طرح رها شد؛ با وجود 250 هزار هکتار باغ که 150 هزار عمده مالک و خرده مالک دارند این طرح می توانست بهترین گزینه برای ارتقاء کشاورزی پسته در استان کرمان باشد.

 

 

 

او در پایان از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و گفت: این سردار همچون امام حسین (ع) از همه هستی و مال و از زن و فرزند خود گذشت تا امنیت کشورهای اسلامی را تأمین کند و مردمانی که به ظلم استکبار دچار شده اند را از زیر یوغ مستکبران نجات دهد.

 

 

آگاه افزود: نه تنها از هر ایرانی که از هر مسلمان روی زمین بپرسی سردار سلیمانی کیست بزرگی و انسانیت این بزرگمرد را به زبان می آورد همه عاشق او هستند او دل ها را تسخیر کرد.

 

در پایان از مجموعه عام المنفعه آگاه هم بازدید به عمل آمد

 

بزرگترین مجموعه عام المنفعه فرهنگی، ورزشی و گردشگری در خاورمیانه چند سالی است توسط خانواده بهروز آگاه در رفسنجان در حال احداث است و فاز اول آن در بهار 1400 افتتاح می شود و هزینه به کار رفته در این مجموعه بیش از 4 هزار میلیارد ریال است.

 

 

این مجموعه ویژه بانوان است و 45 هزار متر مربع مساحت دارد که 35 هزار متر مربع از این مجموعه محوطه سازی و فضای سبز ایجاد شده است؛ این مجموعه دارای رستوران، سالن چندمنظوره، آمفی تئاتر، مهدکودک، استخر و سونا، سالن های ورزشی و 52 کلاس آموزشی برای بانوان از جمله خیاطی، زبان، سفالگری، گلدوزی، صنایع دستی و ... است.

 

 

کد خبر 982033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha