نباید با هنرمندان برخورد سیاسی کرد

فاضلی با تاکید بر اینکه نباید با هنرمندان سیاسی برخورد کرد گفت: شاعر کسی است که عرصه زبان را آزادانه می‌شکند پس اجازه ندهید عاملی جلوی طبع روان شما را بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز(یک‌شنبه، ۲۰ مهر) در عصر شعر با عنوان «چلچراغ حماسه» که به یمن چهل سالگی دفاع مقدس با حضور شاعران پایداری استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد با گرامیداشت روز حافظ و تسلیت درگذشت خسرو آواز ایران «محمدرضا شجریان» گفت: مادر گیتی در یک قرن چنین فردی را در عرصه موسیقی به خود خواهد دید و قرنی باید بگذرد تا چنین یگانه‌ای دوباره رقم خورد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر عدم نگاه سیاسی به شاعران و هنرمندان افزود: معتقدم هنرمندان روحشان در تموج و حرکت است و نمی‌توان با یک سند و عبارت افراد را برای همیشه راند.

 

وی با تاکید بر اینکه نباید با هنرمندان سیاسی برخورد کرد اظهارداشت: هنرمندان هم نباید در عرصه‌های سیاسی نقش‌گذار باشند چون دچار چالش می‌شوند.

 

فاضلی در ادامه با اشاره به نظریه‌های فلسفه زبان و نظریه مشهور کنش گفتار تصریح کرد: این نظریه دارای سه مرحله کنش اظهاری یا ادایی، کنش منظوری و کنش تاثیری است و اصل بر این است که کنش اظهاری و منظوری به‌گونه ای باشد که کنش تاثیری را به همراه داشته باشد و شما شاعران دارای چنین کنشی هستید.

 

وی با بیان اینکه حافظ توانست همه مراحلی را که سایر شاعران مرحله به مرحله طی کردند یکجا داشته باشد افزود: فردوسی توانست با حماسه، هویت جمعی ما را تنظیم کند، خیام دارای وجهه علمی بود، مولانا زبان فارسی را با قرآن عجین کرد و او را با قرآن فارسی می‌شناسند چون قرآن و احادیث را در پیوند با زبان فارسی درونی کرد و سعدی که با زبان عامیانه و روان سخن گفت اما حافظ همه این وجهه‌ها را با هم دارا بود. در عین حال که افق روزگارش را در قرن هشتم می‌بینید اما افق انتظار هم دارد و خوانش اشعارش در هر دوره‌ای لذت‌بخش است زیرا متن را به‌گونه‌ای باز گذاشت که قابلیت تنویر داشته باشد.

 

فاضلی به فرق شعر و شعار اشاره و تصریح کرد: شعار همه چیز را می‌گوید اما شعر، گفتن همه چیز نیست و مانند سنگی است که در رودخانه پرتاب شده اما موجش کیلومترها را در می‌نوردد. شعر در ساختارش ماندگار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه شعر جاری است اظهارداشت: از معضلات شعر محتواگرا کاهش عواطف است، باید متن را رها کنید و بیمناک نباشید زیرا شاعر کسی است که عرصه زبان را آزادانه می‌شکند پس اجازه ندهید عاملی جلوی طبع روان شما را بگیرد.

 

کد خبر 982120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha