معنویت رزمندگان در سایه رهبری امام(ره) رمز اقتدار ایران در جنگ بود

حجت الاسلام صنعت پور امیری با اشاره به اینکه رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی با پیشرفته ترین تجهیزات در مقابل ایران قرار گرفت گفت: آن چیزی که مولفه اقتدار ما در هشت سال جنگ تحمیلی در سایه رهبری امام (ره)موجب پیروزی شد معنویت ما در جنگ بود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 با حملات رژیم بعثی عراق به مرزهای کشور آغاز شد ، این جنگ نابرابر را رژیم بعثی عراق با پیشرفته ترین تجهیزات نظامی با حمایت بلوک شرق و غرب آن رقم زد. آنچه جمهوری اسلامی ایران را در برابر لشکر دشمن مقاوم کرد تنها مولفه معنویت رزمندگان بود که در سایه رهبری امام (ره) با داشتن تجهیزاتی هرچند اندک توانستند بر جمعیت کثیر دشمن فایق بیایند و بار دیگر تجلی آیه «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند، و خدا با صابران است». را در زمین محقق کردند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «حسین صنعت پور امیری»، رییس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

دشمن به چه دلیلی جنگ را بر ما تحمیل کرد؟

انقلاب ما انقلابی فرهنگی و معنوی بود و مردم ما در برابر حکومت طاغوتی و وابسته به غرب ایستادگی کردند و با نثار مال و جان خود توانستند حکومت غربی و طاغوتی را کنار گذاشته و نظام مقدس جمهوری اسلامی که به رهبری نایب امام زمان (عج) است را تاسیس کنند.

 

دشمن به دلیل ضربه بزرگی که خورد و کشوری که وابسته و در خدمت غرب و منافع اسراییل بود به دلیل ضربه ای که به نظام سلطه و غرب وارد کرد، علیه ما توطئه های فراوانی را برنامه ریزی کرد.

 

نقش صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران چه بود؟

یکی از توطئه های آنها تحمیل جنگ علیه ایران بود. به تعبیر مرحوم امام (ره) صدام سگ دست آموزی بود که در خدمت غرب و شرق بود و از او حمایت می کردند و به خیال خام خود قرار بود چند روزه در تهران استقرار یابند.

 

هدف صدام در جنگ تحمیلی چه بود؟

به خیال خام صدام نیروهای نظامی ایران آمادگی ندارند و هدف حمله آنها موضوع سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است اما به فضل الهی ارتش سرافراز، بسیج و سپاه و سایر نیروها در برابر غرب ایستادند و توانستند مقاومت کنند و به فضل الهی پس از هشت سال جنگ نتوانست دشمن یک وجب از خاک ما را تصرف کند و ذلیلانه ایران را ترک کرد.

 

چگونه ایران توانست در برابر تجهیزات پیشرفته عراق پیروز شود؟

نکته قابل توجه در این موضوع آن است که چگونه ارتشی آماده، مجهز و با پشتیبانی شرق و غرب نتوانست بر ایران اسلامی فائق آید، مهمترین نکته در این موضوع آن است که در کنار روحیه جهادی بعد معنوی و معنویت در جنگ پررنگ بود. آن چیزی که مولفه اقتدار ما در هشت سال جنگ تحمیلی در سایه رهبری امام(ره) در جنگ شد معنویت ما در جنگ بود.

 

در دین اسلام جنگ چه جایگاهی دارد؟

از منظر دین هرگونه جنگ و قتل معنایی ندارد. جنگی که به نیت الهی باشد، فی سبیل الله است و کسانی که در این میدان جنگ می کنند، فی سبیل الله وارد میدان می شوند اما کسانی که کفر می ورزند جنگ و قتال آنها در راه طاغوت است. به تعبیر قرآن هر کسی در راه خدا و فی سبیل الله بجنگد چه کشته شود و چه پیروز شود، خداوند به او پاداش بزرگی می دهد.

 

مهم نیت است که باید الهی باشد. در جنگ وقتی کسی با نیت جهاد الهی وارد میدان شود به مبدأ الهی متصل است، و اعتقاد دارد، تجهیزات وسیله و عِده و عُده وسیله ای بیش نیست و کسی که حرف نهایی را در این میدان می زند و پیروز می شود، خداوند متعال است.

 

جایگاه معنویت در جنگ در برابر دشمن توضیح بفرمایید؟

در جنگ های صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) با روحیه دعا و توسل و توجه به امدادهای غیبی وارد میدان شدند. در جنگ بدر پیامبر (ص) دعا می کرد . در این جنگ سپاه اسلام از لحاظ عِده و عُده زیاد نبودند و تشریفات زیادی در اختیار نداشتند اما پیامبر اکرم (ص) دست به آسمان می بردند و می فرمودند خداوندا آنچه را به من وعده کرده ای آن را قطعی کن و در برابر این گروه ما را پیروز کن و خداوند در برابر این تضرع پاسخ می داد که این امر همان تاکید بر ایه قرآن   «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند، و خدا با صابران است».

 

در شب های عملیات در دفاع مقدس شاهد تضرع و معنویت رزمندگان بودیم، در این عملیات ها نیز به خاطر داریم که هرچه به شب های عملیات نزدیک تر می شدیم، توسل، تضرع و دعاهای آنها بیشتر می شد. وصیت نامه شهدا را وقتی نگاه می کنیم سرشار از دعا، تضرع و نیایش است و این همان ابعاد معنوی جنگ ماست و خداوند در قرآن می فرماید چه گروه اندکی که بر گروه بسیاری به اذن الهی پیروز شدند.

 

راز پیروزی ایران با توجه به تجهیزات فراوان و پیشرفته دشمن در جنگ تحمیلی چه بود؟

اگر بخواهیم جنگ هشت ساله را تعبیر کنیم و راز پیروزی استخراج کنیم، یکی از کلیدی ترین مولفه های آن معنویت است. شاهکاری که رزمندگان 13 و 14 ساله با در دست داشتن شناسنامه در جبهه ها حاضر می شدند و با عشق خدا و معنویت با گریه و مناجات در میدان حضور می یافتند. دقیقا رزمندگان ما به پیروی از سیدالشهدا با جمعی محدود در برابر جمع کثیر دشمنان ایستادند و قلب شان نلریزد. این همان بعد معنوی است که در عاشورا بیان شده است.

 

اعتماد و ایمان به مبدأ الهی همگی در ذیل معنویت و عشق الهی تعریف می شوند که سبب پیروزی رزمندگان است.

 

نگاه شهدا در برابر دشمن در میدان جنگ چگونه بود؟

وقتی به اسامی شهدا نگاه می کنیم، قریب 80 درصد اسامی از نام های الهی و معصومین هستند و این نشان دهنده بُعد اعتقادی و مذهبی شهدا در جنگ است.

 

وقتی به وصیت نامه 50 هزار شهید که  توسط بنیاد شهید استخراج شد نگاه می کنیم این آمار بیانگر انگیزه الهی شهدا  است و در هر وصیت نامه در این آمارگیری نشان داده شده که به طور میانگین نام امام حسین (ع)، کربلا، عاشورا و حضرت زینب (س) چهار مرتبه آمده و به همان میزان متوسط نام امام (ره) در هر وصیت نامه چهار مرتبه نوشته شده است.

 

انگیزه شهدا در جنگ تحمیلی چه بود است؟

انگیزه رزمندگان در این وصیت نامه انگیزه دفاع از اسلام بوده است و موضوع خاک و تصرف و مسایل مادی و معنوی نبوده است.

 

در 25 درصد از وصیت نامه ها دفاع از ایران به نام جمهوری اسلامی ایران قید شده است یعنی در کل وصیت نامه ها وقتی نگاه می کنیم هیچ نامی بدون قید ایران اسلامی نیامده است. تجزیه و تحلیل وصیت نامه شهدا بیانگر این بعد است که شهدا با نیت و انگیزه الهی دفاع کردند.

 

آمار روحانیون را در میان شهدای جنگ تحمیلی چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی آمار شهدا را بررسی می کنیم، آمار روحانیون نسبت به سایر جمعیت ها ،اصناف و اقشار بیشتر و بالاتر بوده است و این  امر نشان می دهد که روحانیت و حوزه های علمیه با لباس دینی در کنار رزمندگان مشغول فعالیت بوده اند.

امروز ایران اسلامی از نظر شرایط نظامی و تجهیزات در یک شرایط بسیار مطلوب قرار دارد و به قدرت بازدارندگی دست یافته است و این موضوع باید مورد توجه تمام فرماندهان قرار بگیرد که آنچه رمز پیروزی است، قدرتی است که خدا به ما می دهد و توجه به خدا، ایمان به غیب و همان گونه که خداوند به پیامبر می فرماید « وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ و (ای رسول) چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند (تا کافران را شکست دهد) ، آنکه تیر انداخت تو نبودی و خدا بود و خداوند شما را به هلاک رسانده است ». باید بدانیم که در کنار تجهیزات و عِده و عُده از خداوند بخواهیم و از او غافل نباشیم که به فضل الهی با ابتکار امام (ره) به بعد معنوی در نیروهای مسلح توجه جدی می شود و در ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با ترویج معارف دینی تلاش می کند تا روز به روز بعد معنوی نیروهای مسلح را تقویت کند.

کد خبر 982297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha